fgo
fgo: Tack för råden. Det verkar som man bör välja någon av tillverkarnas bättre modeller ifall man har varmvatten. Kanske skulle svänga förbi swedol och kolla på deras utbud. De bör ju ha någon slang som funkar i kallt klimat och med varmvatten.
10 svar · 9,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Tips från den försiktige: Här stänger vi av vattnet till tvättmaskinen när den inte används, dvs när den har har tvättat färdigt. Den är kopplad till en likadan kran vid tvättbänken, som diskmaskinen är vid diskbänken. Det behöver ju inte gå en vecka för att det skall börja läcka ut vatten :p
9 svar · 17,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Bäste Herr Banan. Jag tror Tapwell har en modell som inte sticker nedåt mycket om modern stil passar.
1 svar · 3,1k läst
M
magnil: Skall ha en diskbänk till garaget och har hittat denna vägghängda modell från Ifö som verkar OK. Den är 80 cm bred, skulle gärna ha 100-120 cm. Finns det något sådant från någon leverantör? [bild]
0 svar · 5,1k läst
·
S
Syke: [citat] Vem behöver vara jättebra när man kan vara klok?! Tack för tipset! :wow: En av huvudsäkringarna hade gått (elbilsdjävul...). Nu i efterhand borde jag kanske förstått det då det var lite annan el som betedde sig konstigt.
2 svar · 4,1k läst
Snailman
Snailman: http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=Passbit Ska jag gå efter detta, så verkar vattenmätare för hyreshus vara 110mm och för villor 190-220mm.
2 svar · 5,2k läst
Krilleman
Krilleman: Är det samma tillverkare på klämringskopplingen är det inga problem!
1 svar · 1,4k läst
D
docboy: Efter att ha provat uponor, pipeline, wafix så kör vi bara wafix. Bästa avloppsdelarna enligt mig. Detta just för att ringarna sitter fast. Kör yes diskmedel om du inte har glidex. Funkar lika bra. Glidex eller yes sitter ju ändå inte kvar efter nån månad. Så om du ska ta loss delar efter nån månad spelar det ingen roll om du använt glid eller ej. Du kommer ändå få brock när du
10 svar · 5,3k läst
K
Kvilla: Har bytt min trekammarbrunn. Grävaren fyllde inte brunnen med vatten innan han satte på sanden vilket jag gissar resulterade i att stigaröret inte gick att sätta på ordentligt, en av gummilisterna viktes upp. Men grävaren sa i all hast att man inte behöver fylla med vatten och de där med stigaröret gör ingenting för att det sitter wn gummilist under den som ligger på utsidan. Jag
0 svar · 948 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Grymt ! Kul projekt :) /K
7 svar · 4,9k läst
·
T
tjatt: [citat] Jag går ombord på detta! :thumbup:
9 svar · 4,5k läst
·
S
Ska: Tack för förklaringarna! Hade ett tidigare badrum där en yta inte var riktigt gjord, saknades lite fix och kakel. I den stod det vatten hela tiden. Då insåg jag att i ett badrum som används av en hel familj blir det faktiskt ganska mycket fukt som tränger genom fixen. Därför är jag kanske lite extra mån om att det som kommer genom fix och under kakel faktiskt kan rinna ner i brunnen
3 svar · 2,3k läst
·
Vespa
Vespa: Tack för svaren. Skall testa att lossa och se vad som händer.
6 svar · 4,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Det måste vara enkelt att komma åt och använda kranen eftersom försäkringsbolag helst ser att vattnet är stängt mellan gångerna som tvättmaskinen används
7 svar · 2,2k läst
·
M
MGN: Vad tror ni om en blandare med en bredare bas? Tex en tapwell som är 60mm kan den funka i ett 45mm hål? http://www.tapwell.se/sites/default/files/2016-04/EVO984.pdf
9 svar · 5,6k läst
·
kulle
kulle: Tror att det är vattenlåset i det här fallet som gör att det är samma grundkapacitet.
4 svar · 2,3k läst
fgo
fgo: Blir några fler hål, men det är nog snyggare också. Får nog blir så istället. Tack allesammans för ert engagemang!
7 svar · 4,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Väggdosa med mutter & kona verkar endast finnas i 15mm PEX: https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/tappvatten-och-radiatorroersystem-pex/tillbehoer/uponor-smart-aqua-plus-vaeggdosa-m7-dr-pex.html [bild] Resterande sortiment av tillbehör i katalogen: https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/tappvatten-och-radiatorroersystem-pex/tillbehoer/
11 svar · 2,3k läst
·
Q
qvintus4: Det dras uppe i från landsvägen där det redan finns kommunalt avlopp och vatten redan sen ner till våra fastigheter som, ligger ute på landet ....
3 svar · 1,1k läst
C
corre: Precis! Om den är konisk så rinner fekalier och papper mot insuget på pumpen av gravitation. Med hjälp av duschar och diskmaskin så spolas denna renare och blir driftsäkrare. För att den skärande pumpen ska fungera väl så behöver den vatten att pumpa och blanda ut det tuggade med, annars blir det en väldigt tjock smet efter pumpen.
3 svar · 1,8k läst
B
b8q: Det kommunerna helst av allt vill är att dagvatten (dvs regn) tas om hand direkt på din egen tomt, t.ex. genom en stenkista eller leds ut på marken eller till ett dike, och sugs upp av vegetation. Näst bäst är att leda det till kommunens dagvattenledningar om sådana finns, men det ställer stora krav på kommunens dagvattenrening, speciellt vid skyfall. Allra sämst är att leda det till
2 svar · 1,1k läst
T
Tompsa: Det är förrådsutrymme/matkällare så en fördelare i taket är inga problem :) det lär nog bli en sådan lösning! Många rörgenomföringar bara :p
2 svar · 911 läst
Krilleman
Krilleman: När vi river äldre beredare av kända märken på jobbet sparar vi alltid dom om kunden inte vill behålla den. Brukar inte bli liggandes många dagar innan någon varit och hämtat. Rätt prissatt så går det fort.
5 svar · 7,1k läst
E
Emssal: Tanken ligger under altanen, ej nergrävd. Hade funderingar på att gräva ner den, men eftersom det pratas om att vi kommer tvingas ansluta oss till kommunalt vatten och avlopp inom några år så vill jag inte lägga pengar på det.
3 svar · 3,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Man kan tycka det, men läser man förarbetena till lagens §19 så var aldrig avsikten att kommunen ska stå för anslutningskostnader till vanliga självfallsanläggningar. §19 gäller just speciallösningar som t ex trycksatta avloppsanläggningar. Domstolarna läser förarbetena till lagen och har dömt enligt dessa när frågan har kommit upp. Så det är tydligt nu gällande lag att den
3 svar · 1,4k läst
JE888
JE888: Svaret är att ändkragen föreskrivs i monteringsanvisningen för väggbockstödet och alltid ska användas till det! Fick svar från LK.
1 svar · 978 läst
Jonatan79
Jonatan79: Skriv ett servitut med grannen, gäller oavsett ny ägare eller ej. Hur långt från ditt hus ligger grannens anslutning mot kommunen?
1 svar · 668 läst
P
peter_sweden: Hej Vad kostar en LTA anläggning av god kvalitet inkl installation och läggning av 10 m rör givet att det är ett enkelt grävjobb utan berg etc och enkel elinstallation? Med vänlig hälsning, Peter
0 svar · 1,1k läst
B
Bosse#3617: Tack för infon. Drar 15 till duschen. /Bosse
3 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Finns det grövre rör än 15mm i närheten så är det ju läge att gå upp i dimension om möjligheten finnes!
18 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.