Sätter man en väggbricka c/c 40 där pex-rören kommer ut ur väggen där tvättmaskinen ska anslutas?

eller hur ska man göra för att få det rätt?

Har du en tvättmaskin för både vv och kv? (varför 40 cc, jag hade förväntat mig bara kallvatten framdraget till en tvättmaskin). ;)

Ja en väggbricka eller ett blandarfäste och en blandade/tappkran eller någon ventil så att du kan stänga av vattnet just där.

Det kanske är sent, och jag är trött, men ska du ha kall- och varmvatten till tvättmaskinen?
En enkel Trio blir nog bra.

Korrekt, enkel väggbricka för enbart kallvatten ska det ju vara. Tack!

Om du har bockat ut slangen där du vill ha kranen så ska du använda en fast väggbricka, de har skruvar som man skruvar åt så att kranen inte kan snurra.

Krilleman
haslsih skrev:
Om du har bockat ut slangen där du vill ha kranen så ska du använda en fast väggbricka, de har skruvar som man skruvar åt så att kranen inte kan snurra.
Om man vänder på ditt sätt att se det, finns det tappventiler man kan fästa i lös väggbricka? :x

Jag sätter en enkel väggbricka (FMM) och sedan blir det en avstängningskran monterad i bänkskivan precis ovanför brickan.

krilleman_215 skrev:
Om man vänder på ditt sätt att se det, finns det tappventiler man kan fästa i lös väggbricka? :x
Vatettes tappkran går att sätta i en "vanlig" vatette vägbricka. Den har även en adapter som man sätter i den som gör den till slät r15. För övrigt är den i mina ögon betydligt snyggare en fmms vanliga svarta.

Krilleman
Redigerat:
Krilleman
sj6 skrev:
Moras lilla system är riktigt bra också.
[länk]
Men du kan inte sätta en godkänd tappventil i den.

Samt att det blir mer material som du måste ha med dig, håll dig till vatette så kan du använda samma delar i flera installation-moment! :thumbup:

Effektivare arbete!

Jag lyfter denna tråd eftersom jag har samma fråga och blir inte klok på svaren. Jag har ett 12 mm Cu rör som sticker ut genom kaklet och jag vill ansluta en avstängningsventil för TM. Det hela ska kanske vara vinklat också men inget krav.
Vilka delar behöver jag räknat från väggen mot TM-slangen?

Krilleman
På vilken höjd kommer ditt kopparrör ut på?

Ungefär 30 cm över golvet, orkar inte gå ned och mäta exakt. Satt och googlade lite mer igår kväll och jag tror att jag tar fasta väggbrickan RSK 8550662 från Vatette plus Tappkran RSK 8473410. Det verkar enklast och kanske rätt OK utseendemässigt. Det finns ju snyggare tappventiler men ack så dyra.

Krilleman
För enkel åtkomst så kan du du ju då vara bättre att dra upp ett rör på väggen för tappventilen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.