Hej! Jag behöver hjälp! Jag har köpt en ny tvättmaskin som inte verkar fungera bra pga. lågt tryck från en Ballofix. Jag misstänker iaf lågt tryck. Det kommer 3,5 liter vatten per minut. Jag får ingen hjälp av hyresvärden, de vill inte ens fixa andra ännu viktigare saker i lägenheten (trasig toa), de har inte "den delen" till den. Jag bor i ett 70-tals miljonprogrammshus. Jag misstänkte från början att det var för lågt tryck i Ballofixen, men min värdelösa hyresvärd sa att allt är "förberett", utan att ta en titt innan mitt köp av tvättmaskin. Det rinner inte ner vatten ur den här gamla 70-tals ballofixen, det snarare sprejar ut vattnet, som en högtryckstvätt, dessutom droppar det ner sakta ur själva "öronen" när den är vriden på max. Maskinen fungerar inte optimalt, högst sannolikt pga för lågt tryck. Tvättmedlet sköjs inte ner, för det rinner ner/droppar vatten sakta i tvättmedelsfacket. Vissa program fungerar inte alls, maskinen fyller vatten under några minuter sen händer ingenting. Den står stilla. Ballofixen sitter i samma rör som leder till duschen. I duschen är det ordentligt med tryck tycker jag. Kan det vara så att jag behöver byta ut den här gamla ballofixen och ersätta med en ny modern? Är detta möjligt? Jag bifogar bilder så ni kan bedömma om det är möjligt och om ni tror det kommer lösa problematiken.
Väldigt väldigt tacksam för svar! Ha en fin dag!
Väldigt väldigt tacksam för svar! Ha en fin dag!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ingen ballofix. Det där är en äldre variant av en nålventil. Vanliga på gamla WC-stolar.
Du har inte ens i närheten av flödet en ballofix ger genom denna.
Gänga dit en invändigt/utvändigt gängad ballofix istället så löser du problemet, men då måste du ju stänga av vattnet först!!
Du har inte ens i närheten av flödet en ballofix ger genom denna.
Gänga dit en invändigt/utvändigt gängad ballofix istället så löser du problemet, men då måste du ju stänga av vattnet först!!
Gick och köpte en ordentlig ballofix, sen när jag kom hem dök reparatören upp och fixade toaletten. Så grymt. Då passade jag på att få honom byta ballofixen. Efter det kom det mycket mycket mer vatten från den. Nu fungerar tvättmaskinen perfekt. Tur att det löste sig, killen från elkedjan trodde maskinen var defekt i början och tänkte ta tillbaka den. Vore slöseri med resurser och dålig reklam för Sharp om den hamnade på soptippen. Tack för svaren
Klicka här för att svara