pelpet
pelpet: Jag ska koppla en elektronisk diskmaskinsavstängning på röret. Det är därför jag vill sätta fart på kulventilen igen - så att jag kan stänga av vattenflödet till diskmaskinsavstängningen om den behöver servas eller liknande.
7 svar · 2,4k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Har du löst det? :)
16 svar · 17,8k läst
·
N
Nissen86: Det jag fråga vad om man kunde värma med en minibrännare och om den skulle ha nå inverkan eller om den var för klen. förhoppningsvis har rörisarna lite bättre grejer än vad jag har annars ber jag nog hen vända i dörren😁
5 svar · 1,6k läst
C
corre: Det brukar följa med en gjuten vikt som man trär in elkablen i, den blir motviken för flottören. Då hänger du ned hela flottören med vikten längst ned. Längden mellan vikten och flottören blir hystressen, dvs skillnanden mellan stop och start av pumpen. Anpassa den till volymen i brunnen. Tänk även på att diametern på brunnen spelar in, så inte flottören kan hänga sig.
1 svar · 3,5k läst
jac
jac: Det är inte så att golvbrunnen har en "rensplugg" som har lossnat och försvunnit av någon anledning? I vår tidigare tvättstuga (byggd 1983) hade vi en golvbrunn i plast liknande denna: https://www.byggahus.se/forum/badrum/274703-lossa-vattenlas-golvbrunn.html?perpage=15#post2454704 [citat] I hålet som syns på bilden skall det sitta en plastplugg som i vårt fall hade försvunnit och då
5 svar · 5,1k läst
J
joni: Ännu en backspolning ok :) En liten undran över vattentrycket. Vi har bra tryck överallt men jag tycker att nivån på röret som sitter på hydroforen har ändrat sig lite. Kan det vara så att dom gånger pumpen stannade så åkte det ut lite luft från tanken? Som sagt vad trycket är fortsatt bra överallt men jag vill minnas att installatören var väldigt noga med var pelaren stod vid
21 svar · 5,6k läst
·
S
stf01: Nyfiken, vad gör glassburken för nytta? :D
28 svar · 19,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jo, se inlägg 2.
9 svar · 5,0k läst
M
magnuss: Puffar - projektet stått still - tips? Tänkte flytta VVB, förbereda för vattenburet värmesystem (BVP) och samtidigt förbereda för ny placering av kök på ovanvåningen.
1 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det lättaste är att kapa på en raksträcka och sätta en koppling av typen Fernco. En övergång till plast blir betydligt lättare om du har muffände 4" normalrör. http://www.faluplast.com/sv/godkanda-for-inbyggnad/gumminippelrsk-31062484-x-110mm__1147
1 svar · 2,3k läst
R
Rimam: Lk kommer att leverera skåpet :-)
1 svar · 1,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kulventiler är inga injusteringsventiler och kan ev. få missljud när man tappar vatten om de är halvöppna. Kolla perlatorn. ;)
7 svar · 4,6k läst
J
Jörgen Ö: Svårt att se på bilden, men det ser ut som manchetten har krupit upp ovanför klämringen. Men en bättre bild hade varit bra. Och är det så att manchetten har krupit upp ovanför klämringen, pga att den skurits för kort, så har du ett problem. Går inte att åtgärda med godkänd metod. Har du tur så finns det tillräckligt material av manchetten, då kan du försiktig peta bort
3 svar · 2,5k läst
·
JE888
JE888: Det löste problemen + plus att hålla emot på anhållet med en annan nyckel och dra lite hårdare :)
9 svar · 3,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] :thumbup:
4 svar · 4,0k läst
Krilleman
Krilleman: Ny packning utan filter!
27 svar · 13,6k läst
·
T
TheGame: Provat med en krok typ som du krokar i nån av hålen mot mitten och drar rakt upp? När.vi flyttade in i huset.så satt.det fast hos.oss.också så då fick jag göra så. Vette fan varför det.fastnade om det berodde på för sällan rengöring men för oss har det aldrig fastnat sen.
2 svar · 2,8k läst
·
M
mogge_73: Det är relativt lite vatten i rören till skillnad i en VVB. Så jag skulle fortfarande välja emalj. Med tanke på hur Radonetten ser ut skulle jag ta en ny analys på råvattnet innan radonetten. Vattnet blir väldigt syresatt och då fäller järnet ut och det kan förklara varför radonetten ser ut som den gör trots det låga järntalet på provet. Uran och fluoride renar du enklast med ett
12 svar · 5,2k läst
·
M
mogge_73: Det kan bero på om det är uppströmsfilter eller filter med ventil som backspolas. Det senare är smidigare att jobba med, se bara till så att du får en tub med påfyllnads plugg. Man vill inte behöva koppla loss filtret och skruva av automatiken när det är dags att fylla pH-massan. Tänk också på att ett vattenprov inte visar ditt faktiska pH då kolsyran neutraliseras i kontakt med
1 svar · 1,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Tack för svaren! Jag förstår argumenten. Jag har en del Cu-rör liggandes så rörkostnaden är inga problem. Vi får väl använda det bästa för varje plats.
3 svar · 805 läst
K
Kirderf85: Nu fick jag in den! :) Bankade lite på sidan av kopplingen och då övergick det från att rinna ut till en liten fin stråle. Då var det bara att trycka på lite så fastnade piggen igen. Tog även "potstisnålen" och tryckte in och rörde runt försiktigt.
5 svar · 14,3k läst
F
fantasilös: Jag ber om ursäkt för att jag återupplivar en nästan fyra år gammal diskussion, men... [citat] Jag hänger inte med i beskrivningen ovan, t.ex. formuleringen: "Stäng av alla "ballofixer" om du har några innan kranarna, eller ställa alla kranar på kallt vatten" hänger inte ihop för mig. Hur skall man kunna känna om det kommer varmt vatten om kranen är ställd på kallt vatten och
6 svar · 13,2k läst
D
dj_fluffy: Vilken sorts relining är gjordd sedan tidigare ? Flexibelt foder eller är ledningen sprutat ? [bild] [bild]
8 svar · 5,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Då är det ju lugnt! :thumbup:
8 svar · 4,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Troligen uppstår problemet igen. Det som händer är att bakterier växer till från de organiska materialet i BDT-vattnet och det leder till att stenkistans bottnen slammar igen. Stenkista är således inte en lämplig lösning för att infiltrera BDT-vatten långsiktigt. Att kombinera takavvattningen med BDT-vatten är ett stort No-No. Då får ju stenkistan ännu mer vatten att
9 svar · 3,5k läst
T
Tompsa: Vi tog upp hålen och förstärkte med 21mm plywood och kraftlim, fått okej:at av konstruktör :)
9 svar · 6,0k läst
M
Marcussjogren: [citat] Visst känns det lockande att ta ett glas vatten efter att ha sett det :D @TS: ett galvat rör är ju förmodligen inte från denna sida av 2000-talet, så ett byte känns väl helt klart rimligt. Du har ju redan fått se en bild på hur goa dem brukar bli med tiden :)
4 svar · 1,4k läst
·
nikasp
nikasp: Vi har en Nibe Fighter 310P från 1997. Kompressor byttes 2006 och den snurrar fortfarande men vi är beredda på att det kan bli byte någon gång framöver.
6 svar · 3,6k läst
slaskman
slaskman: Min gamla två kransblandare vill inte bli tät trots byte av kägla. Misstänker att sätet behöver putsas av en smula. Har tidigare sett ett sett med käglor och en handfräs men hittar det inte längre. Var hos nån av de vanliga typ Jula. Nån som vet ?
0 svar · 1,2k läst
M
mogge_73: Höga sulfat värden kan ge en bitter smak, det borde dock kommunen ha koll på.
6 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.