Anna_H
Anna_H: Gött när lösningarna är enkla!
13 svar · 4,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är ju inte ens säkert att vattnet går i väggen rakt ner. Värre saker har inträffat "förr". Lättast är nog trots allt att ta vatten ovan bänken och gå genom diskbänken. Dempas blandartips funkar fint. Eller så kan man montera mellankopplingar om du vill behålla sin befintliga blandare. Tänk då bara på att blandaren bygger ut lite längre från väggen.
9 svar · 4,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Toppen! :thumbup:
5 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Exakt.Du har länkat till korrekt produkt! Sen är det aldrig fel att montera en förstärkningshylsa som du skriver! http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/monteringsdetaljer/montage-med-vaggdosa1/montage-med-vaggdosa/lk-forstarkningshylsa-uni_77746921.aspx [citat] Det börjar duka upp trådar där flera skriver: "Krilleman fixar snart..." Jag känner ingen
13 svar · 5,7k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] min far har vrålat sen jag var en knatte "smäll inte i kranarna! Det är inte bra för rören"... om det ligger någon sanning bakom det vet jag inte men nu är jag likadan själv med frun ;)
1 svar · 1,0k läst
C
carlfredrik: Då fixar jag en ny. Tack!
11 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ring kommunen (Miljö och hälsa) och begär att få kopia på samtliga handlingar av avloppstillståndet för fastigheten. Där ska det finnas en detaljerad beskrivning av anläggningen med ritningar som indikerar var vilken del finns. Kolla också om avloppsinventering redan har gjorts för området och hur diariet ser ut från denna. Uppger kommunen att det saknas avloppstillstånd så är
2 svar · 1,0k läst
T
Thesvensk: Är tydligen länge sen pumpen byttes. Sen ser allt ut som en klåpare gjort det. Därför det skulle vara skönt att göra nytt! Tidigare när pumpen gått, alltså man spolat vatten så har en del lampor blinkat/pulserat lite på samma fas som pumpen ligger på. Även haft lite dåligt tryck när grannen spolar eller vice versa. Vi delar brunn. Detta försvann helt när jag återställde
2 svar · 1,2k läst
R
Rickie: [citat] Hej! Ja, man har testat att spola ledningarna, det har hjälpt tillfälligt. Att tilläga är att kommunen vi bor i (Älmhult) har haft enorma problem med vattenläckor denna höst vinter. Nu i mitten av Dec så var det en läcka så stor som nästan tömde vattentornet, innan dess har det varit flera stora läckor, och även nu efter åt. Så att man har problem med VA nätet, det har
3 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Viktigt dock att kopplingen är typgodkänd för mässing. Som tex Vatette eller Conex.
2 svar · 2,3k läst
·
M
mogge_73: Lyft locket och titta om du har en grön beläggning inne i tanken. Troligen fäller det ut en del koppar när det står still länge som sedan följer med in vid spolning.
5 svar · 2,7k läst
P
PetraAlinder: [citat] Tack så mkt för tipsen! Vi har ett grovfilter efter hydroforen som fångar upp ev. Rost från brunnsröret. Vi inväntar att få kommunalt vatten inom några år så vi slipper helst gräva upp källargolvet 😉 Vattenprov har vi gjort, resultatet var mycket järn och kalk men i övrigt bra!
2 svar · 4,8k läst
·
G
gech: Hej, tack för tanken.. Jag har nog tänkt den tidigare. Men badrummet är "på fel sida" så då lär jag hugga upp under hela husets bredd, och troligen under kombipannan. På sikt behövs det nog. Men jag har nog nån form av tanke att man senare ska kunna ansluta till ett lägre lagt nytt avlopp. Vattnet för pumpning ska "endast" vara bad/dusch. Men tanken att det skulle ligga lägre
2 svar · 1,8k läst
Xeno
Xeno: En fortsättningsfråga: Jag har nu för avsikt att byta brunnen i rummet då den är på sista versen. Allt vatten i rummet kommer att tas bort men spygatten kommer att finnas kvar(den kommer inte att bytas). Finns det något lock till de jafo brunnar som har ett 40mm inlopp ovan vattenlåset? Eller hur ska man koppla spygatten för att få det att fungera utan att kyla ner halva huset? Att
6 svar · 3,4k läst
·
hsd
hsd: [citat] Det finns ett original siliconfett att köpa, men käglan är förmodligen sliten så Du kommer att åka på byte av den
6 svar · 7,4k läst
P
PO_: Svarar på min egen fråga, då jag råkade ha sådana hemma, så jag kunde prova mig fram. Dessa passar och tätat mot slät ansats: http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-pex-15x2-5/ Problemet löst
1 svar · 1,7k läst
·
A
Ahlin: [citat] Det var som du sa! Tack så mycket för hjälpen, nu lärde jag mig nåt nytt!
5 svar · 2,5k läst
·
S
sallad: Nja igen, eftersom jag fick tömma en stor del av vattnet när jag tog bort exp-kärlet och sen fyllde på och kranen funkade bra. Men man ska aldrig säga för mycket. Nu har det gått ett dygn sen operationen. Testade just att dra åt kranen, det är en gammal hederlig kran, men det tar stumt tvärstopp vid åtdragning. Just för tillfället verkar det lite lugnare. Vet inte om det kan ha
5 svar · 9,2k läst
H
Henri: Spaken till min gamla Mora tvättställsblandare glappar inte men är väldigt trög. Såg ett tips från en HSB-förenings hemsida att spruta in siliconspray utan att demontera blandaren. Verkar väldigt enkel åtgärd, men är det en bra idé?
6 svar · 16,7k läst
·
C
carlfredrik: Det är helt som du säger! Vattnet i brunnen försvinner när man spolar på toaletten. Om det inte finns tillräckligt med vatten i brunnen så sipprar ju luften rakt igenom. Får helt enkelt se till att det står vatten i brunnen när jag lämnar lägenheten längre perioder. Tack för hjälpen!
31 svar · 11,2k läst
·
B
Beppo77: Nej. Röret från VP är grenat. På ett avstick på röret går "skvallerröret" från expansionskärlet för radiatorkretsen ner. Och det är ju inte tätt, utan bara som ett rör där skvalerröret går ner en bit i. Och det är den vägen vattnet kommer vid pumpstart. Men som jag skrev ovan, när pumpen varit igång en stund så funkar avloppet som det ska. Nu när det var -10° några dagar
17 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Är materialet i PVC så går det att limma. Dessvärre kan hela anslutningen även vara limmat i skarvningarna vilken var en vanlig metod på 70-talet
5 svar · 1,6k läst
·
O
Odjuret: Jag TROR att det finns någon variant av vattenlås som kan sättas direkt i avloppet som sticker upp ur golvet. Jag hittade en sådan hemma i mitt avlopp till TM. Men jag kan ha haft fel. Men koppla avloppet från TM direkt till vattenlåset från vasken om det räcker...
16 svar · 5,0k läst
·
R
rightnow: Jag har exakt samma med varmt / kallt. Man måste ta bort kopplingen. Då rinner det ut extra mycket vatten annars! Tror det blir typ ytspänning annars. Varm/kall har inte nått dräneringshål. Min frös 'sönder' förra året och sprutade ut massa vatten. Men det gick enkelt att laga med hjälp från supporten utan delar. Så nu tar jag bort den lilla kopplingen.
30 svar · 6,4k läst
·
C
camaro1969: får leta rätt på nån gammal matta eller så :) åsså snö på det :) kanske även något över röret upp ur backen? men på vanliga infiltrationer sticker ju luftningsrören upp?
29 svar · 4,1k läst
·
A
AndersS: Är det inte bara att flytta allt till vänster om inkommande PEM-slang och komplettera med ett stående vattenlås som passar under tratten? Ser ju ut att finnas gott om plats.
13 svar · 6,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Då får du kolla med kundtjänst hos IKEA. Flera forumister har skrivit att dom fått nya blandare (inom ramen för garantin) för IKEA har inga reservdelar.
5 svar · 4,1k läst
·
M
Mainstream: [citat] Fantastiskt! En sån får det bli! Tack!
4 svar · 1,1k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Har vid en ombyggnad av köket en luftning som behöver flyttas har dock ingen bra plats för den vad behöver man tänka på?
0 svar · 622 läst
pelpet
pelpet: Brunn, pump och installation brukar landa i storleksordningen 50 papp. Om eller grannen har någon bekant med grävare kan man nog klara sig med 10000 för anslutning till grannens brunn. Sen kostar pumpen nog minst en tusenlapp om året i service, avskrivning och el. Och sen bör man ju kolla vattenkvaliteten emellanåt också. Säg 1500/år i drift och underhåll. Skriver man av brunnen på 25
17 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.