Jag har en FM Matsson duschblandare som ger lite för låg max temp på varmvattnet. Vi har riktigt kallt källvatten till huset, så även om man har på max värme så fryser man under duschning. Går det att ändra max tempen på blandaren eller hur äre? Kan knäppa kort på den om det hjälper. Står ingraverat 38° på den, antar att det är max som den ska ge?

Y
Oftast kan man skruva loss ratten, dra loss den, sätta tillbaka den någon kugg tidigare, och då kan man vrida på mer varmvatten. När man tycker sig få kläm på det så kan man ju göra lite seriösare och flytta spärr-ringen under/bakom ratten så att ratten hamnar utseendesmässigt rätt.

[video=youtube;sGc2qNlHeqQ]https://www.youtube.com/watch?v=sGc2qNlHeqQ[/video]

Tänk vad enkelt det är när man vet hur man ska göra, tusen tack för svaret! :)

Dessvärre insåg jag nu att det måste vara nå fel på varmvattenberedaren också. Den är inställd på 60° men även fast jag vred kuggen på max på blandaren så kom jag max upp i 31°. Utan att varmvattenberedaren sa att temperaturen har sjunkit någonting i den. Får ta hit en elektriker som får mäta upp elementet och termostaten.

Får du 60 grader ur nån av kranarna?

46° ur kranen i handfatet när beredaren står på 60°

Krilleman
Fungerar blandningsventilen korrekt?

Är röret på varmvattnet varmare direkt ut ur beredaren än varmvattenröret efter blandningsventilen?

Ursäkta min okunnighet, men vart ska blandningsventilen sitta?

Jaha, nu är jag med!
Den sitter direkt under beredaren å är varm å go, likaså röret alldeles nedanför.
Ifjol så va vattnet varmare än vad det är nu, beredaren är heller inte ny så något kan ju ha börjat säga upp sig...
Att det har varit svalare att duscha än att tvätta händerna är självklart att blandaren inte har varit rätt inställd.

Prova att vrida temperaturvredet på blandningsventilen från min till max några gånger, helst medan du tappar lite varmvatten, då släpper kanske termostatkäglan så att den börjar arbeta fullt ut igen.

Du menar det vred som man kan stänga av vattnet med?
Sitter ju ett vred som verkar vara för inkommande vatten (ska den stå på fullt eller ska man ha den lite stängd?)
Å så är det ett vred för själva säkerhetsventilen tror jag det är, det rör som går ner i avloppet.

Krilleman
Hasse kanske inte har någon blandningsventil?

Om du har möjlighet så lägg upp en bild på hur din beredare är kopplad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.