12 165 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
Inget vatten i kranen men tryck i pumpen
Jag har problem med att jag inte får fram något vatten till kranarna inne i huset, jag har tryck på pumpen (3 bar)och jag får vatten på en kran som sitter 1 meter efter pumpen.
Jag har testat att blåsa genom ledningarna med tryckluft och det verkar fungera men får inte igenom vattnet !!
Trycket i pumpen sjunker inte utan är konstant så det verkar inte vara någon läcka.
Känns som jag testat allt men utan att få det att fungera.
Jag har testat att blåsa genom ledningarna med tryckluft och det verkar fungera men får inte igenom vattnet !!
Trycket i pumpen sjunker inte utan är konstant så det verkar inte vara någon läcka.
Känns som jag testat allt men utan att få det att fungera.
Vad menar du med att du inte får något tryck, kommer det lite vatten eller inget?
Har det hänt plötsligt? Har du gjort någon åtgärd med ditt vatten system?
Kan du se att pumptrycket förändrar sig när du spolar i kranen det kommer vatten?
Tar toastol in vatten?
kan du fått in skit i ledningarna som satt igen strilen vid kranarna?
Har det hänt plötsligt? Har du gjort någon åtgärd med ditt vatten system?
Kan du se att pumptrycket förändrar sig när du spolar i kranen det kommer vatten?
Tar toastol in vatten?
kan du fått in skit i ledningarna som satt igen strilen vid kranarna?
Redigerat:
Det är ett fritidshus så vattnet är kopplat till 1 dusch , handfat + 1 kran i köket , duschen och handfatet går på samma ledning men den i köket är separat. Jag får inte fram något vatten alls till kranarna.
Det händer inget alls med trycket när jag öppnar kranarna, ligger kvar på samma nivå.
Har testat blåsa igenom ledningarna med tryckluft och det ser ut att funka.
Det händer inget alls med trycket när jag öppnar kranarna, ligger kvar på samma nivå.
kolla det du kan av vattenledning fram. när slutatde vattnet komma?Mats6565 skrev:Det är ett fritidshus så vattnet är kopplat till 1 dusch , handfat + 1 kran i köket , duschen och handfatet går på samma ledning men den i köket är separat. Jag får inte fram något vatten alls till kranarna.
Och det finns ingen ventilen för inkommande vatten som stängts av över vintern?
Hur blåser du med tryckluft? Från pumpen och den kran där det kommer vatten?
Var ligger huset, tänkte om det ligger långt norrut där det fortfarande är fruset i marken.
Hur blåser du med tryckluft? Från pumpen och den kran där det kommer vatten?
Var ligger huset, tänkte om det ligger långt norrut där det fortfarande är fruset i marken.
Redigerat:
Även om det ät tryck kan det vara lågt. Kolla först att manometern inte har frusit, dvs verkligen visar 3 bar.
Om tryckluft kommer fram kommer även vattnet fram, finns det läckor sjunker trycket, förutsatt att alla
frysskador tinat, och läckage inte är betydande (separation, sprickor mm.).
Om tryckluft kommer fram kommer även vattnet fram, finns det läckor sjunker trycket, förutsatt att alla
frysskador tinat, och läckage inte är betydande (separation, sprickor mm.).
Börja från början med att se om det finns vatten i brunnen.
Om det finns vatten, kolla backventilen.
Har du filter längst ner vid backventilen kolla det på en gång.
Sedan kan man arbeta sig framåt.....
Men jag tycker att det låter som en spricka i pumpen, den visar då tryck fast det inte kommer vatten, eller vattnet bara rinner fram lite, låter som en frysskada, tror jag iaf.
Om det finns vatten, kolla backventilen.
Har du filter längst ner vid backventilen kolla det på en gång.
Sedan kan man arbeta sig framåt.....
Men jag tycker att det låter som en spricka i pumpen, den visar då tryck fast det inte kommer vatten, eller vattnet bara rinner fram lite, låter som en frysskada, tror jag iaf.
Som vanligt kan man tolka inlägget på flera vis, lite oklart av ts, kranarna i huset ger inget vatten, så långt är allt klart, sedan kommer det vatten i en kran som är närmare pumpen, där tolkar jag det som att det bara rinner lite, om det är fullt tryck är det inget fel på pumpen, rinner det är det en spricka, troligtvis.krilleman_215 skrev:
Kanske ts kan klargöra omständigheterna.....
I kranen som sitter ca 1 meter efter pumpen är det fullt tryck, jag har även testat med att trycka i mer luft i tanken så trycket då hamnar på ca 4 bar. Funkade alldeles utmärkt förra sommaren med 2,5 bars tryck räckte till bra fart i kranar och dusch men inte nu. Jag lyckas nu få fram vatten till duschen (hyfsat tryck) men inte till handfatet 1 meter längre bort på samma ledning så börjar tro att det har nåt med trycket att göra i alla fall. jag har mätt med annan tryckmätare och får samma resultat med den ca 4 bar. Jag har även en varmvattenberedera med tank kopplad till pumpen.
En beskrivning blir så här . brunn -> pump -> koppling med 3 utgångar (kallvatten) 2 till kranar i huset(separata ledningar) och 1 till varmvattenberedare. Sen från varmvattenberedaren -> koppling med 2 (varmvatten) utgångar till huset.(separata ledningar)
Det är hela flödesschemat , hoppas det kan bringa någon klarhet i det hela
En beskrivning blir så här . brunn -> pump -> koppling med 3 utgångar (kallvatten) 2 till kranar i huset(separata ledningar) och 1 till varmvattenberedare. Sen från varmvattenberedaren -> koppling med 2 (varmvatten) utgångar till huset.(separata ledningar)
Det är hela flödesschemat , hoppas det kan bringa någon klarhet i det hela
Redigerat:
Du får väl söka efter igensättningar mot delarna som inte funkar. Om du har vad du ser som bra tryck i kranen vid pumpen kan du glömma allt som varit uppe kring brunn, backventiler, pump, hydropress osv. Rikta in dig mot ev silar, filter som kan sitta in mot blandare och även i utloppet.
Systemet är ju litet så med lite ordnat jobb ska du väl hitta problemet ganska enkelt.
Systemet är ju litet så med lite ordnat jobb ska du väl hitta problemet ganska enkelt.
Klicka här för att svara