Har lite problem med min 50 år gamla duschblandare... Den ger bara kallt vatten och när jag spolar varmt vatten någon annanstans i huset så slår det i rören (gissar bara att det är denna blandaren som är orsaken..)

Gammal kromad duschblandare med vred och synliga skruvar, problem med varmvattenförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som är bekant med den o vet hur den fungerar? Det sitter ju skruvar på sidorna, är det bara ta bort och börja pilla o hoppas på det bästa eller kommer det börja spruta vatten då? =)

Tar du bort blandaren från rören så kommer det garanterat att börja spruta vatten. Lite tråkigt att stå i en stråle 60-gradigt vatten...

Redigerat:
useless skrev:
Tar du bort blandaren från rören så kommer det garanterat att börja spruta vatten. Lite tråkigt att så i en stråle 60-gradigt vatten...
Hehe ja, det sitter ju skruvar på det ingående vattnet men sedan sitter det en på kortsidan med..

Om man ska byta ut den, måste jag stänga av vattnet, ta bort den o mäta rören då?

Stäng av inkommande vatten, öppna några kranar för att göra systemet trycklöst och ta bort blandaren. Sen skruvar du isär den och ser om det är nåt som kärvar eller behöver bytas ut.

useless skrev:
Stäng av inkommande vatten, öppna några kranar för att göra systemet trycklöst och ta bort blandaren. Sen skruvar du isär den och ser om det är nåt som kärvar eller behöver bytas ut.
Ajdå, låter som att jag aldrig kommer få ihop det här igen..
Tack!

Krilleman
Det sitter ju avstängningar på excentrarna (delen bakom blandaren innan väggen)

Är det en 160cc blandara eller en 150cc?

Jag gissar på en 160cc...

krilleman_215 skrev:
Det sitter ju avstängningar på excentrarna (delen bakom blandaren innan väggen)

Är det en 160cc blandara eller en 150cc?

Jag gissar på en 160cc...
Du gissade helt rätt!

Okej, så dom vanliga skruvarna är dåtidens balofixer?

Hade jag kunnat ersätta den rakt av med en sån här?
https://www.evbutiken.se/oras-nova-termostatblandare-for-bad-160cc-utlopp-g-1-2

Ser att det står G 1/2 vilket jag antar är gängan.. Så jag får ta loss blandaren hemma, kika vilken gänga och möjligtvis hitta någon adapter?

Krilleman
Nej, G 1/2 är anslutningen på duschslangen.

Din länkade blandare bör (läs ska) passa direkt rakt på!

Ett tips är att ha koll på blocket. Ibland ploppar det upp hyffsat nya badkarsblandare för ca 500:- och nya för runt 1000:-

• Gilla
freddan83
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Nej, G 1/2 är anslutningen på duschslangen.

Din länkade blandare bör (läs ska) passa direkt rakt på!

Ett tips är att ha koll på blocket. Ibland ploppar det upp hyffsat nya badkarsblandare för ca 500:- och nya för runt 1000:-
Jaha 😂

Grymt, tack för hjälpen!

Leta efter närmaste avstängare till den kretsen. Testa strypa lite på kallvattnets avstängare. Om du får varmare då så är det garanterat ngt bös i blandaren som blockerar varmvattnet. Hade så i min lgh så under en period så fick jag strypa kallvattnet tills då jag bytte blandare och då löste sig allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.