Har läst en del trådar här, men är ändå osäker.

Skall anlägga nytt avlopp i sommarstugan. Är nära havet så skyddsnivån är hög, antagligen kommer jag behöva fosforredusering. Har tillgång till en grävmaskin så planen är att göra det mesta själv. Tänkte dimensionera för två familjer då vi är 7 personer som kommer nyttja den sommartid.

Jag var först inne på Baga Easy, en 4m3 tank med infiltrationspaket. Sen läste jag lite dåliga kommentarer här, men de var ett par år gamla och verkade mest handla om reningsverk.

Så har ni några tips på anläggningar som är bra?

//Larsa

Claes Sörmland
Hög skyddsnivå trollar effektivt bort infiltration som möjlighet.

Vanligast i min kommun när det rör sig om hög skyddsnivå och totalavlopp:

Slamavskiljare + Biorock (Markbädd på burk) + fosforfälla med polonit
Slamavskiljare + Fosforfällning i slamavskiljaren + Biorock (Markbädd på burk)
Slamavskiljare + Biorock (Markbädd på burk) + fosforfälla med polonit
Slamavskiljare + Fosforfällning i slamavskiljaren + FANNs Biobädd 5
Slamavskiljare + FANNs IN-DRÄN-moduler + markbädd + fosforfälla med polonit
Slamavskiljare + Fosforfällning i slamavskiljaren + FANNs IN-DRÄN-moduler + markbädd
Minireningsverk (Mängder av olika varianter) med efterpoleringssteg (grusat dike/täckdike)

Vissa vanliga lösningar ovan passar inte då de är dimensionerade för 5 PE och inte 10 PE som ni planerar. Vad gäller slamavskiljare så är det bara att öka storleken men t ex Biorock och FANNs Biobädd 5 som båda är enkla att gräva ned själv måste nog dubbleras för 10 PE. En markbädd för 10 PE borde hamna på 34 kvm (50 l/m2/dygn) enligt de gamla allmäna råden från Naturvårdsverket.

Trots att lösningen har varit lite av en kommunfavorit så kan fosforfälla med polonit kan ifrågasättas tekniskt. Statistiken är miserabel gällande funktionalitet när den har undersökts, både vad gäller polonitens förmåga att ta upp fosfor och dess förmåga att reducera smittoämnen genom att höha pH på vattnet. Man måste helt enkelt vara mycket intresserad av att inspektera och byta den dyra och tunga filtermassan för att hålla fosforfällan vid liv.

Hej
Tack för info, läser just på om biorock. Vet du hur driftsäker den är?

Jag var kanske lite otydlig ovan. Bagan jag tittat på är 4m3 med fosforfällning i slamavskiljaren, sen är tanken att pumpa till en infiltration med deras moduler (som borde vara som in-drän). Där hade jag räknat på 8x4m. Infiltrationen hamnar 50m från hav och 25m från vattentäkt, och kommunen har indikerat att det borde vara ok.

Jag hade bestämt mig för Baga, men börjar nu tveka. Vill ju ha ngt jag lita på. Baga anläggningen med slamavskiljare, fosforutfällare, pump och infiltrationsmoduler landar på ca 100.000kr räknar jag med. Vad jag sett verkar andra system för två familjer hamna i samma nivå. Och sen tillkommer ju serviceavtal....

Claes Sörmland
Perfekt om du har fått med dig kommunen på infiltration och har rätt mark för det! I min kommun säger de nej med argumentet att det inte går att testa avloppsvattnet efter rening i marken. Jag skulle välja infiltration före kompaktreningsmetoder om marken är lämplig.

Här finns en bra marknadsöversikt som går igenom också konkurrenterna vad gäller fosforfällning i slamavskiljare:

http://vaguiden.se/marknadsoversikt-2016/

I princip kan du ju välja vilken CE-märkt slamavskiljare som du vill med rätt volym, lägga till fosforfällning och bygga en vanlig infiltration. Kanske bättre ekonomi än BAGA?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.