Vatten & Avlopp
Slarren: Tack ännu en gång för alla svar. Vi dricker vattnet nu iaf och har nu även också fått stämpeln tjänligt på det. Dock med anmärkning på mikroorganismerna som låg precis på gränsvärdet. Det var dock vanligt att det var förhöjt på nyborrade brunnar. Så kanske hör ett till test på det efter ett år eller så för att få helt blanka papper :).
Stryparn: Tack så mycket för er detaljerade beskrivningar. Får i väntan köra plastpåse lösningen och gå till en järnhandel här i närheten så fort som möjligt!
lvedin: Tack ! Bra dessa var t o m billigare på EvButiken :). Jag lämnar tillbaka till Bauhaus. mvh Lennart
MagHam: Om det är en gammal linpackning som hårdnat tror jag inte den går att dra åt, utan behöver lindas om.
Lars48: Hej Vill ha en blandare med handdusch på handfatet. Hittar ingen med rätt dimension eftersom nuvarande blandare är 15 cm lång som passar det stora handfatet. Fråga: finns det nåt jag kan installera på inkommande rör till blandaren som funkar som en "mini blandare" så att jag kan ställa in flödet fixerat och koppla den till en handdusch ? Eller andra förslag ?
Anna_H: Det var ju riktigt snyggt! Vi hade en plastpåse och lite silvertejp i 15 år, det funkade bra. Har faktiskt inte kollat vad det är nu, efter att vi satte in varmvattenberedaren där. Kanske sitter plastpåsen kvar? :eek:
Rena: Äntligen! Två som svarat, känns dock väldigt dyrt med tanke på att vattnet är högt, får luska vidare.
Jonatan79: Ok, från huset till LTA-brunnen/pumpen behöver du bara ha normalt fall, den ska väl ner till 1-2 meter beroende på modell och anslutning på brunnen/pumpen. När innehållet lämnar LTA är den som sagt söndermalt av kvarnen som sitter inuti och pumpas sedan i en PEM-slang, 40-50mm till a-punkten. Därför är nivåskillnad med TLA och a-punkten inget problem, bara om ni behöver spränga
Marcussjogren: Så jag behöver inte göra om tätningen med andra ord? Att det inte går att backa, det har jag inget problem med, den skall sitta där i all evighet och måste den loss så får jag ta fram gammelmormor, vad i hela världen det nu betyder :D
Suhagg: [citat] Lite lurigt med tumstocken.Den är 150mm i diameter och ca 120mm i diameter på vattenlåset. Bild på brunn och nuvarande luktstopp [bild]
Demmpa: Bild/bilder över badrummet underlättar att ge bra förslag. Lite beroende på vilken maskin det är så kan det gå att lägga slangen på golvet till brunnen. Det går att hänga slangen över kanten på toastolen.
danpih: kanon. tack så hjärtligt. har köpt 110 rör och rivit upp golvet. ska dra rören imorgon. tar lite bilder med :)
Arne999: Mitt påstående är sant, dvs att det är linjärt genom en vögg med samma ledningsförmåga givet en viss temp på in och utsida. Sedan är dock inte detta hela sanningen eftersom det INTE är någon fix temperatur på väggens insida eller utsida.... luft rör sig men det är en annan femma och ett mer komplicerat beräkningsproblem Figuren visar en vägg med 0.037 i ledningsförmåga. Röret
slacker: Hur har du det med avluftningen på avloppssystemet? Ofta leds denna ut genom taket men det kan även vara en ventil dold i nått skåp - På vinden eller nått sånt. Fungerar inte avluftningen får du ett vakuum i systemet som motverkar bra avrinning. När du öppnar i duschen så är det så att du får fritt flöde av luft vilket gör det enkelt att spola. Mao - Jag skulle kika på din
tomson: Vi har borrad brunn här och byggde en pool som rymmer nästan 50 kubik vatten (9x4,5 m), vi fyller upp den på 3-4 dagar lite halvlångsamt rinnande. Det finns ett brunnsregister där borrdjup och vattentillrinning står angiver, där kan du se tillrinning per timme för erat borrhål förhoppningsvis. sgu.se
HasseTeknik: Kan tas bort - är en dubblett, som jag inte får bort.,,......
Krilleman: [citat] Lin är fortfarande tätt sen 40-talet. Lin kan du backa/efterdra Lin är extremt billigt och drygt Lin tål lite smutsiga gängor Lin är bevisat överlägset
Falkman93: Tack för alla svar! Ska föra det vidare till avloppslukten jag har fått tag på 😁
Peterr Johansson: Har fått några stopp sedan jag skrev senast och så fort det släppt så har jag spolat direkt efteråt och då har det inte kommit någon doft.
corre: Det kommer gå utmärkt även med en mindre pump som 2hk. Självtrycket är nycklen, i vnaliga fall läger pumpen mycket kraft på att suga för att sen trycksätta. 100l/min, den siffran är väl rätt monomentan? Vattenkoppar förbrukar inte så mycket om det inte ståt djur och dricker aktivt. En 2hk pump kommre kunna ge av 50-60l/min och det är rätt mycket även i bonderiet :) En tank
Henriken: Aha! Jag klämde faktiskt på ett paket på ett byggvaruhus i helgen och genom plasten såg det verkligen öppet ut. Det var också bara ett enkelavlopp så jag kunde ändå inte chansa och köpa det. Som vanligt på sådana ställen hittade jag ingen att fråga heller...
genes: Finns det någon tryckströmbrytare till en sådan här gammal klenod som jag ärvt? Stänger jag av vattenslangen, typ om jag tvättar bilen så vill jag att pumpen skall stanna och inte bara mata på vatten. Är rädd att mina pem slangar mm spricker till slut.
carlfredrik: Ok tack! Fixat, nu återstår att se om det håller tätt :) Tack för hjälpen!
jonmo: Det är bra att fundera, jag avskyr folk som inte är intresserade av hur saker funkar. Man kan inte svara generellt på din fråga. I min lägenhet går avloppet från köket in i badrumsgolvet, och möter där badkar, handfat och toalett. Detta då det i anslutning till min lägenhet endast finns en avloppsstam. Det enklaste sättet att få reda på om det finns en eller flera stammar är att
Marcussjogren: Jag menade att man får byta hela ballofixen, även om jag kallade det för ventilen. För det är väl i det stora hela en kulventil :)
Nyfniken: Jag har nu stopp i höger diskho. Det rinner undan, men långsamt. Det är inga problem i vänster ho, så det är garanterat någon klutt med skit i röret till höger ho. Senast jag hade hon halvfull med vatten som sipprade ner så hällde jag ner en skvätt diskmedel och blandade om. Vips så började vattenytan sjunka betydligt snabbare.