Vatten & Avlopp
hsd: Vilket tryck har Ni nu, vån.5 och inkommande till huset
mogge_73: Du skriver också att du har en pumpautomat?! Hur djupt är borrhålet? En pumpautomat (jetpump) brukar inte klara mer än max 6-8m djup med bra förutsättningar. Det blir också svårt att effektivt oxidera järn i ett sånt litet tryckkärl. Man ska dessutom akta sig för att inte omsätta djupborrade brunnar med mycket järn då man kan få nitritbildning.
joni: [citat] Nu hade jag förvisso endast den övre stängd och tänkte att den ändå visar nivån rätt men det gör det tydligen inte. Som sagt tillverkaren av Hydroforen hävdar att ventilerna alltid skall vara öppna.
Rockhard Lindgren: Har dåligt ljus i badrummet. Har bara bott i huset en månad, man får ta en sak i taget. Tack för hjälpen så länge. :)
Demmpa: Det är inte mer än max någon dl vatten i anslutningsslangen, men det är bara någon cl som rinner/"sprutar" ut när du lossar anslutningskopplingen mot kranen. Om du inte vill få det minsta lilla vatten på golv/vägg så håller du en skurtrasa runt kopplingen medan du lossar den för hand, kan behövas verktyg dom första millimeterna om anslutningen är hårt åtdragen.
Jörgen Ö: A45 är ett fantastiskt spackel, inte att gjuta med i första hand. Har du tillgång till lecakulor kan du blanda i det i A45blandningen. Annars gjut i 2-3lager, det räcker A45 torkar fort, var beredd på det.
roland53: ..... men jag lyckades iallafall ta några bilder mellan snapsarna .... :o
Olle62: Hade en installatör hos mig som monterade en luft-vattenpump utan säkerhetsventil. Varmvattenberedaren höll ett dygn. Är inte röris själv så jag fick läsa på. Efter mycket bråk fick jag honom att sätta dit en säkerhetsventil som "kompensation" för trasslet med trasiga varmvattenberedaren.😡 Men rören och alla kopplingar höll😊
Krilleman: I avloppsväg under platta så är regeln att undvika 88,5º böjar/gren. Kombination av 15º, 30º & 45º är vägen att gå!
Härryda2015: Var ute hos grossisten där jag handlar, inga problem med att få med ett nytt fäste. Ska testa och byta i helgen så får vi se.
Erik56: Tackar för tipsen ovan, hade även jag en rejält droppande dusch och med hjälp av ett nytt överstycke från Gustavsberg och handledningen här ovan tog bytet 5 minuter. :thumbup:
Ganescha: Min diskmaskin slutar inte ta in vatten. Den tar in vatten och sen tömmer den och så fortsätter det i oändlighet. Började med att det va vatten kvar i diskmaskinen. Jag tömde det förhand, öppnade upp diskmaskinen för att se om det va något uppenbart men såg inget fel ( vet egentligen ej vad ska leta efter) har hört att det ev. Kan vara ett aquastop? Eller en flottör men har ingen
mogge_73: Det beror lite på vilken display du har, men det kan vara allt från stopp i saltsugen, motorfel, avloppslangen, fel injektorn. Vart är detta?
mogge_73: En grävare kan gräva fram bädden på ena sidan och bara spola rent den ordentligt. Sen är det bara att tuta och köra igen.
corre: Just den jag länkade till är en dränkbar pump med flerstegs impleller gjord för att pumpa tyck och ett mindre flöde (100l/min). Inte att jämnföra med en läspump.
mogge_73: Det ser ut som kalk (kalcuim/magnesium) har du salt i diskmaskinen? Diskmaskiner använder väldigt varmt vatten och dessutom torkare som gör även små kalk mängder väldigt synliga. Kolla om dom har mätt hårdheten. Har du inte samma problem i duschen så räcker det med att utnyttja diskmaskinens avhärdare.
Talman: Vi har ingen källare. Tvättstugan är på bottenvåningen. Det var en plastmatta på betonggolvet tidigare och jag såg inga fuktproblem när jag tog bort den. Det är ingen dusch. Nu är brunnen bytt och jag har lagt folie på golvet.
PåLandet: Det gick fint att dela vid tryckmuttern, insticket var som på din bild så jag monterade ihop det igen mot mina nya prylar och det höll tätt. Har monterat dit en Waterfuse vattenfelsbrytare, ska gömma sladdarna i en kanal en annan kväll och få huven på plats över rören men tänkte kolla till kopplingarna imorgon så att det inte kommit någon droppe under natten.Sen en ny kabel mellan
Mohandas: Tack så mycket råden och hjälpen. Särskilt tack till Krilleman, det dokumentet från 2005 var guld värt. Jag köper genast en av de begagnade pumparna på tradera...
kulle: Jo det har du absolut rätt i, den passar inte :thumbup: Det finns en större oxå men kan inte hitta den nu, tror det var sigro som hade den.
Eryl: [bild] Hej Ska byta avlopp, har fundering på fall och anslutningar. Nuvarande avlopp har ett fall på ca 50cm på 5m så ca 10cm/m låter lite mycket, kan inte göra så mycket åt höjdskillnanden förutom att gräva djupare där huvudstammen går ner i golvet märkt 100 i bilden, men tänkte om jag kunde sätta 2 vinklar ganska tätt inpå varann (kanske 15 eller 30 graders, vet inte hur
siggen: Det finns minireningsverk på marknaden som uppfyller hög skyddsklass, är testade och godkända av svenska certifieringsorgan och bara är en enda enhet att gräva ner, typ AgustEco. Jag vet att dom används mycket i Stockholms skärgård. Sigge
13th Marine: Tackar vi för, det är tydligen en 4290 jag har =) Och då är det RSK 4316875 jag är på jakt efter.
Rolle85: lägg näsan emot och känn om de kommer lukt från passningen. Finns något som heter "gum" som man kan täta otätheter med i sådana glipor. De är som en lera man formar och trycker på plats.
Andreas_kalmar: Beträffande att avloppet ska bara öppet så behöver alltså filtret en fri retur i tex en spoltratt vad du ska tänka på är att denna oftast inte får ansluts till enskilt avlopp utan måste gå i dagvatten eller till stenkista
Chrissofsweden: Förlåt om jag vilseledde dig genom att säga gjutjärn. Det är galvade rör såklart. Koll vad det står på den där svarta skylten. Det är nog hög tid att byta :) Bjuder på en till bild hur rören kan se ut inuti. I alla fall dom galvade :) [bild]
Chrissofsweden: [citat] Mycket möjligt, men håll med om att det är skapligt pris för en böj? Jag förstår varför och hade jag behövt en så hade jag säkert köpt en. Men 790:- för en 90°, då börjar det svida lite hos mig i alla fall :P
pegee: Var du tacksam att den inte slår till! För några år sedan så råkade jag ut för det motsatta. Pumpen gick tills en rörkoppling inte klarade trycket., Vatten ÖVERALLT! Tack och lov så var dottern hemma och kunde få stopp på eländet innan huset flöt bort. Detta blev resultatet. Med en sprillans ny tryckvakt monterad! [bild]