Tänkte ha en utkastare i stugan och funderar på om jag kan dra en PEX rir från blåa fördelarskåpet, ner i plattan och upp i väggen jämte bastuaggregat, ut genom innervägg med väggdosa till en Vatette badrumsfördelare och sen ut genom yttervägg? Jag får isåfall regla ut minst 45mm extra för en väggdosa. Eller ser ni nån annan lösning? Plattan gjuts om två veckor så jag har fortfarande lite tid på mig att justera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har 2 problem med din skiss.
första är att pexröret är för nära ytterväggen, du får svårt att tömma röret på vintern och då vill man ha det lite längre in i plattan för att inte kylas ner eller risk vi -15 att det fryser.
andra problemet är att frostskyddet på utkastaren sitter på insidan och bygger run 8-12cm.
Detta betyder att du kommer att ha metall ganska nära ditt bastu aggregat.
aggregatet bör isåfall vara en bra bit (läs 30-40 cm) ifrån väggen där du ska ha utkastaren. Det finns plastdetaljer i utkastaren och blir dessa mycket varma kan de smälta. men då måste rören bli ordentligt varma.
Sen är ju inte innedelen till en utkastare det snyggaste kopplingarna som finns så man kan lätt tycka att det blir fult med den placerad synligt.
Har du plastmatta och golvbrunn i bastun så hade jag satt den under lavarna andra sidan dörren.
Så fundera en runda till.
första är att pexröret är för nära ytterväggen, du får svårt att tömma röret på vintern och då vill man ha det lite längre in i plattan för att inte kylas ner eller risk vi -15 att det fryser.
andra problemet är att frostskyddet på utkastaren sitter på insidan och bygger run 8-12cm.
Detta betyder att du kommer att ha metall ganska nära ditt bastu aggregat.
aggregatet bör isåfall vara en bra bit (läs 30-40 cm) ifrån väggen där du ska ha utkastaren. Det finns plastdetaljer i utkastaren och blir dessa mycket varma kan de smälta. men då måste rören bli ordentligt varma.
Sen är ju inte innedelen till en utkastare det snyggaste kopplingarna som finns så man kan lätt tycka att det blir fult med den placerad synligt.
Har du plastmatta och golvbrunn i bastun så hade jag satt den under lavarna andra sidan dörren.
Så fundera en runda till.
Med "svårt att tömma röret vintertid" menar du on man inte har värme på? Ska hålla 18-20 grader året om. Är det fortfarande ett problem då?
Skulle ev kunna flytta aggregatet ca 15-20cm. Inte mer. Stommen i bastu blir 145/(45)/22/15 men vad är minimimått på valfri utkastare för att klara urtappningen?
Angående att gå ut närmast fördelarskåpet hänger jag inte med på? Jag måste väl ha ihopkopplingen där jag har våtrum men inte i plats för dusch? EDIT : Och ej dold.
Skulle ev kunna flytta aggregatet ca 15-20cm. Inte mer. Stommen i bastu blir 145/(45)/22/15 men vad är minimimått på valfri utkastare för att klara urtappningen?
Angående att gå ut närmast fördelarskåpet hänger jag inte med på? Jag måste väl ha ihopkopplingen där jag har våtrum men inte i plats för dusch? EDIT : Och ej dold.
Det finns små kopplingsskåp avsedda för vattenutkastare. Ett sådant kan du fälla in i vilken vägg som helst utom mitt i duschen, så länge skvallerröret mynnar ut i ett rum där det finns en golvbrunn
http://www.lksystems.se/sv/lk-kopplingsskap-vuk_77746965.aspx
http://www.lksystems.se/sv/lk-kopplingsskap-vuk_77746965.aspx
Redigerat:
>lordi Tack för den infon! Hade helt missat att det fanns så små skåp som dessutom verkar vara just för det ändamålet.
>kulle & Demmpa Jag hänger inte riktigt med på var ihopkoppling av utkastare /pex ska ske enligt er. Eller tänkte ni också på att använda skåpet som lordi föreslog?
Med dessa nya förslag känns det som att jag skaffar ett sånt skåp och sätter det där Demmpa ritat!
>kulle & Demmpa Jag hänger inte riktigt med på var ihopkoppling av utkastare /pex ska ske enligt er. Eller tänkte ni också på att använda skåpet som lordi föreslog?
Med dessa nya förslag känns det som att jag skaffar ett sånt skåp och sätter det där Demmpa ritat!
Klicka här för att svara