Vatten & Avlopp
100kvadrataren: Hej Kaklet är på plats nu så börjar bli dags för mig att dra lite vatten men har ett par frågetecken som jag hoppas någon kan hjälpa mig med! Jag har dragit in rör i rör genom väggen som ska övergå till kromade kopparör, vilken klämringskoppling behöver jag då när det är pex 15x2.5 som kommer ut i väggen och ska kopplas ihop med 15 mm kopparör? En annan huvudvärk är hur jag
b00t3r: Tänkte sent om sider skriva hur problemet tillslut löstes. Jag fick tag i en korkpackning istället för gummipackningen som satt där från början. Med den så gick det att få det till utan läckage. Antar att gummipackningen blev för mjuk och desformerades. Tack för er hjälp :)
Dresa: Har ett Frico FML 200W element i min brunn och det har IP-klass 31
corre: Jag hade borrat ett hål, monterat en bit 75mm avloppsrör som skyddsrör och sen draget in slangen med en 90graders vinkel genom röret. Mellanrummet mellan avloppsrör/skyddsrör isolerad med mineralull eller cellplast. Skyddsröret för att minska risken för kondens om det skulle bli lite drag.
Schäfer: Haha jag missade ju själva frågan, vad fasen behöver jag mellan wc och betongröret? Jag kommer fasen inte på vad för delar man skulle kunna använda. Jag har tidigare använt kombinippel i dessa betongrör vilket gör att man kan ansluta ett 75mm rör. Men kan de funka med 75mm? Blir ca 0,5M.
Janus82: [citat] Bauhaus rör är inte godkända för ingjutning sist jag tittade på dem. kan vara värt att ha i tanken..
Mikael St: Hej, Finns det någon tillverkare som har liknande ventil som kronenbach.de/pages/myra_16.html men med bredare väggbricka? En väggdosa är ca 54 mm och väggbrickan för denna är 55 mm. De ventiler som jag hittat är 55 mm och mindre.
Alltgår: Jo du skär av skyddsröret i golvnivå. Sen sätter du en bricka runt innerslangen. Sen sätter du annat vitt Skyddsrör/uv-skydd mellan brickan och kopplingen till radiatorn. Skyddsrör http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-skyddsror-16-20-1000-mm/ Bricka http://www.rinkabyror.se/artikel/tackbricka-10mm-vit/
Gullanjr: Hej! Har köpt en bänkdiskmaskin (Bosch) som jag håller på att koppla in. Blandaren (se bild) har ett extrauttag på som jag har köpt en FMM rak nyckeldel som jag kopplar in i och sen mot slangen till diskmaskinen. Dock upptäckte jag när jag testade med att slå på vattnet innan jag kopplade in slangen så är det varmvatten som kommer ut ur det uttaget på blandare, hur kan jag ändra så
senmathal: Jag tror att det är en sådan här koppling. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/krysslaskoppling-10xg15.html Det står Bogårdhs kryss på muttern så det är nog ingen tvekan. Ska ringa och höra om dom har packning till 3/8 rör eller om det kanske går med 10 mm. /Mats
nochl: [citat] Tack, och snygg bild också! Det låter bra att luftningen inte ska vara några problem, då slipper jag ett moment extra. Det stämmer bra att avloppet går ned genom en innervägg. Fast avloppsröret som går under golvåsarna går längs med den innerväggen. Vilket innebär att det måste till någon ytterliggare böj för att få till det samt att jag tror det blir svårt utan en
Ringberg: Kan dock inte hitta någon vakuumventil för utomhus. Verkar som det bara finns för inomhus. Jag har redan ett hål i taket vill helst använda det som finns
hannesc: Här kan du läsa lite om hur det ska utföras rent regelmässigt http://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador
Odjuret: Är den trycksatt är det inga problem, då märker du om du råkar träffa rätt :p Ääääh jag var tvungen.
Jotsat: [citat] Jadå, fixar det sista idag (se svar 2). Tack ändå! Men du får gärna svara på om det är ok att han lock med gänga som permanentlösning? Sitter på avstängd ballofix
pizzadeg: [citat] Okej! Funkar bra nu, så får hoppas att det håller. Tack för hjälpen! Mvh Robin
daugaard: dom heter lillviken http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10311539/
KjellTimell: Efter att ha surfat sönder internet och inte hittat något som antyder på att 29mm rör använts så gick jag ner och mätte igen.. Röret är krympt till 28mm, vilket gör mitt liv lite enklare, så länge jag inte försöker koppla mig på Securexkopplingarna.:) 28mm rördelar var ju enklare att vraka och välja mellan. Funderar dock över om röret är glödgat eller inte, konade man inte
Staffans2000: Dom andra förslagen fungerar utmärkt, även dom. En bit stark tejp går också bra. Staffan
Jotsat: [citat] Jag hade röris här och bytte inkommande vatten + vattenmätare. Vi hade också lätt brunt vatten som smakade lite "unk" (sambon kände inte, antar att jag är känsligare). Vattentrycket var också lite sisådär - öppnade man en kran medan den andra rann sänktes trycket i båda. Men röris var här för att ett av rören i källaren börjat ärga ordentligt i en skarv. Han bytte
Lexing: [bild] Just nu har jag det så här, med resultat att toan fylls på ca 1minut, men kopplar jag vidare till handfat så försvinner vattnet till toa men får fullt ös i handfat
useless: Går det att komma/titta in under stugan och se om det är blött nånstans?
Fotografen: Är nog snarast livslängden som skiljer en billig från en dyr. Biltema, 50 l 1200 spänn. Klen effekt, 1500 W. Borde fungera en stund iaf. Har för mig de var slovenska när jag tittade på dem.
Winamp: Någon som vet vad det är för fabrikat på slamavskiljaren från 2007 på bifogad bild. Enl. Uponor är det inte deras produkt. [bild]
Chrissofsweden: Drog fyra varv gängtejp. Känns sådär men det är tätt.
Suhagg: Köpte den. Tack för hjälpen.
Nick Isaksson: Ja vi har stängt av mellan varje maskin hittills. Men ska iväg imorgon och köpa en ny kran 😀
Slarren: Tack ännu en gång för alla svar. Vi dricker vattnet nu iaf och har nu även också fått stämpeln tjänligt på det. Dock med anmärkning på mikroorganismerna som låg precis på gränsvärdet. Det var dock vanligt att det var förhöjt på nyborrade brunnar. Så kanske hör ett till test på det efter ett år eller så för att få helt blanka papper :).
Stryparn: Tack så mycket för er detaljerade beskrivningar. Får i väntan köra plastpåse lösningen och gå till en järnhandel här i närheten så fort som möjligt!