i helgen grävdes provgropen.

och på torsdag kommer kommun ut och kikar... jag är faktiskt nervös...

men det var sand ca 2meter djupt, sedan vart det hårdare material både lite stora stenar och nästan som betong, alltså finfin sand...

jag grävde tillbaka lite sand så det inte ska synas =)

Jag tycker det låter rätt tryggt med > 2 meter till grundvattnet.

Ingen tillstymmelse till fukt ens.. tror grundvattnet är 5-7 meter..

Grannen grävde 7 meter efter vatten.. men det vart knappt nånting.. bara lite i botten

Då gäller det ju bara att kunna göra sig av med vattnet efter infiltrationen.
Som jag förstår det, antingen en stenkista, som dräneras ut över ditt täta lerskikt,
eller att gräva sig igenom leran så ni kommer ner till mer dränerande morän.

efter infiltrationen?

en infiltration så rinner väl vattent rätt ner som jag förstår det?

en markbädd tror jag det är du beskriver?

men jag tror ju vattnet rinner rätt ner i backen ja, även om det är hårdare längre ner finns inget vatten ståendes nånstans även vid blötperioder.

men man får se vad kommunens miljömuppar säger... hoppas bara inte de är miljöpartister :wow:

och undrar vad de säger om min provisoriska lösning ( i vintras vart det stopp igen, jag grävde då en grop, i med en kubik singel, på detta markduk med ett avloppsrör ståendes rätt upp i luften.
sedan en dränkpump i 3kammarbrunnen som pumpar vattnet till avloppsröret som sticker upp ur marken )

Claes Sörmland
camaro1969 skrev:
i helgen grävdes provgropen.

men det var sand ca 2meter djupt, sedan vart det hårdare material både lite stora stenar och nästan som betong, alltså finfin sand...

jag grävde tillbaka lite sand så det inte ska synas =)
Det låter som att du har silt där, fraktionen mellan sand och ler. I och med att det överliggande sandlagret är 2 m så finns ju en del att spelrum. Först kan vara bra att ta reda på om det tätare lagret tar emot vatten, dvs står det vatten i gropen om man fyller på eller rinner det undan? Eftersom vintern nu har vattnat så borde det inte vara något problem.

Bra att det är långt till grundvatten - det är den mest kritiska delen. Vad gäller tätare underliggande tätare lager så ska de också ligga minst en meter under spridningslagret. Med 35 cm spridningslager så hamnar då spridarledningarna på kring 0,65 m markdjup. Funkar det med fall för din del?

Claes Sörmland skrev:
Det låter som att du har silt där, fraktionen mellan sand och ler. I och med att det överliggande sandlagret är 2 m så finns ju en del att spelrum. Först kan vara bra att ta reda på om det tätare lagret tar emot vatten, dvs står det vatten i gropen om man fyller på eller rinner det undan? Eftersom vintern nu har vattnat så borde det inte vara något problem.

Bra att det är långt till grundvatten - det är den mest kritiska delen. Vad gäller tätare underliggande tätare lager så ska de också ligga minst en meter under spridningslagret. Med 35 cm spridningslager så hamnar då spridarledningarna på kring 0,65 m markdjup. Funkar det med fall för din del?
tror det hårdare lagret är närmare 2,5 meter ner när jag tänker efter... det vart en rätt djup grop för min minigrävare :)

låter bra om man kan få infiltrationsbädden mitt i sandlagret då typ =)

hur menar du om det funkar med fall?

Claes Sörmland
Bara att du kan lägga rör i fall från slamavskiljarensutlopp via fördelninngsbrunn och sedan till spridarledningarna. Ligger slamavskiljaren djupare så måste ju också infiltrationens spridarledningar ligga djupare.

Men med 2,5 m djup så finns ju marginal.

aaha du tänkte så..

slamavskiljarens utloppsrör ligger nog på 1,5 meter ca.

marken lutar lite så jag tror fördelningsbrunn och spridarledningar kan hamna på ca 1,5 meters djup med på den avsedda platsen.

för det blir inget "extra" fall i fördelningsbrunnen va?

inlopp och utlopp är på samma höjd? eller skiljer det med?

Hej.
Nej det blir inget extra fall i fördelningsbrunnen. Ja ett par cm naturligtvis så det rinner på rätt håll men inte mer.

Lycka till!

spännande!

jag kommer säkerligen publiucera bilder här vartefter...

eller i en ny tråd :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
ja då har kommunen varit ut och kikat.
en prydlig herre i kostym, och en medhjälpande kvinna. exakt så jag föreställde mig dem. dvs miljömuppar röstandes på miljöpartiet :thumbup:

meen det gick bra och det var bara att beställa prylar och börja gräva... så nu behöver jag inte vara nervös längre :)

och de var väldigt trevliga faktiskt... så jag tvivlar att de röstar mp ;)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.