Hej!

för ca 2 månader sedan märkte jag att det bubblade i duschavloppet när man spolade i toaletten.

då gjordes en ordentlig rengöring av avloppsledningarna ända till trekammarbrunnen, något som jag aldrig gjort förut.
avloppskakan var då hög i trekammarbrunnen, upp till ca halva röret från huset. jag började misstänka att avrinningen inte är tillräcklig. trekammarbrunnen tömdes manuellt på det mesta av det "fasta" partiklarna och sedan spolades som sagt rören noggrannt.

sedan dess har det fungerat bra.

inatt så duschade min gravida fru länge, och innan dess säkert ett 10 tal toalettbesök, = stor vattenförbrukning. (det är nog inte lätt att vara gravid, BF. imorrn btw :thumbup: )

efter att hon duschat bra länge, steg vattnet upp i avloppet och rann sedan undan väldigt sakta.
det lät bubblande när man sedan spolade i toaletten, som tidigare alltså innan rengöringen.

imorse märktes inget bubblande när man spolade i toaletten, hade det hunnit rinna undan kanske?

jag tycker en avloppsanläggning ska klara av i princip obegränsat med duschning och toalettbesök varför jag misstänker avrinningen från trekammarbrunnen inte tar undan tillräckligt.

vad ska jag göra? jag har en trekammarbrunn sedan vet jag inte om det är infiltrationsbädd, stenkista eller nåt annat.

jag har ett avloppsrör med diameter ca 100mm som sticker upp ur marken 20 meter från trekammarbrunnen.
ska man prova spola härifrån?

eller ska man förbereda ny infiltrationsanläggning?

Är trekammarbrunnen slamsugen ?

ispropp i avloppsavluftningen på taket?

trekammarbrunnen slamsögs i höstas, det vart senare än vanligt, kan den ha blivit för full och därför massa geggs runnit vidare och täppt till?

min avluftning slutar för tillfället inomhus, så är rätt säker att avluftningen inte frusit...

däremot kanske avloppet frusit?? men låter långsökt?

Jag hade liknande problem...plötsligt fick jag ringa och beställa fram extra tömning. Min anläggning var också ganska gammal så det kan ju vara att det börjat rinna undan dåligt. Hittade ingen lösning men kollade på luftningen och annat....sen kom kommunen och ville gräva avlopp så nu nätverkar jag med dom..

en extra tömning låter som onödiga pengar... 2000:- kan jag gärna stå en timme och manuellt tömma brunnen för.
iaf när man bor på landet och kan lägga det på nåt bra ställe...

så det blir kommunalt avlopp för dig?

jag funderar på lokalisera det mindre röret i backen under snön... och prova spola bakvägen.. för i trekammarbrunnen ser man inte ens utloppet :( saknar T-rör bla...

känns som nytt efter 3-kammarbrunnen är att föredra, men tidigast till våren.. :/

Ja jag fick ett LTA-system på gården.

Att stå o skopa från brunnen själv är ju ett alternativ om man bara kan gräva ner det på lämpligt ställe men att kolla varför det rinner undan dåligt vore ju det bästa.

LTA??

jaoo att kolla den dåliga avrinningen är det jag försöker :) börjar med tips här... hoppas det är ljust när man är hemma efter jobbet igen....

Ja Låg-Trycks-Avlopp....resultatet av kommunal hysteri att ansluta alla hus som inte har fall mot reningsverket..

Men samlas allt i den första kammaren och täpper till inloppet i brunnen? det hade jag problem med...så jag kunde ju gå ut o skrapa undan lite med en spade för att få snurr på systemet tills slamsugaren kom. Men troligen så hade jag ju då även problem med avrinningen resten av brunnen också.

ja precis, för 2 månader sedan var första/stora kammaren typ full och säkert en bit in i röret mot huset med.
tömde den manuellt och sedan spolade jag röret mot huset med högtryck+rensslang.

jag har inte hunnit kolla denna gång men ska göra det så fort jag kommer hem...
jag gissar att det är samma visa.

efter 3 kammarbrunnen har jag ingen aning om nånting..

förresten, ska nivån vara ända upp till kanten på själva T:et alltså upp till kanten på alla kamrar, eller ska det vara lite under?
jag som lekman tycker ju att det ska vara under så det inte riskerar att rinna över kanten...

camaro1969 skrev:
jag funderar på lokalisera det mindre röret i backen under snön... och prova spola bakvägen.. för i trekammarbrunnen ser man inte ens utloppet :( saknar T-rör bla...
.. :/
Saknar du T-rör så får du ut slam i infiltrationen och den blir igensatt. Men du bör också ha en fördelningsbrunn efter trekammarbrunnen har du kollat i den hur det ser ut?

camaro1969 skrev:
förresten, ska nivån vara ända upp till kanten på själva T:et alltså upp till kanten på alla kamrar, eller ska det vara lite under?
jag som lekman tycker ju att det ska vara under så det inte riskerar att rinna över kanten...
Varje kammare har utloppshål på olika höjd och nivån regleras av utloppsrörets underdel. Är nivån över utloppet så har du stopp i infiltration.

jag har ingen fördelningsbrunn... iaf ingen som syns... om det nu inte kan vara det lilla röret som sticker upp, ett betongrör ca 100mm i diameter med ett plastlock i..

iof så grävde jag av en betongledning, 1 meters stumpar. när jag grävde på tomten... men den va snustorr och grova rötter i... troligen 50-100 år gammal. så jag tror inte det har med nuvarande avlopp att göra men jag vet inte?

de var ute från kommunen och inspekterade i sommar.. men jag har inte hört något... dock har jag sett nån granne som gjort en helt ny anläggning, säkert på anmaning från kommunen. alltså bör jag blivit kontaktad om de ansett att min anläggning borde bytas ut...

AndersS skrev:
Varje kammare har utloppshål på olika höjd och nivån regleras av utloppsrörets underdel. Är nivån över utloppet så har du stopp i infiltration.
nivån i alla kamrar var lika höga, dvs som kammarväggarnas höjd när jag hade problem för 2 månader sedan. har som sagt inte hunnit kolla idag ännu..

ska man försöka spola på något vis?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.