Skall koppla in en VVB men den plats jag vill få ut spillvattnet ligger någon cm över utloppet för säkerhetsventilen. Blir då en krök upp till denna nivå.

Har inte hittat information om man behöver ha fall från ventil till utlopp eller om det inte gör något för att trycket ändå är tillräckligt för att trycka ut vattnet (med ett konstant fyllt rör som effekt). I mitt huvud borde det inte vara något problem då det ju borde vara ganska bra tryck på vattnet som kommer ut. Vet dock inte om det finns något som jag missat i den tankegången.

L
Exspantionsledning från säkerhetsventil får det inte stå vatten i ,, det ska vara fritt utlopp i fallande väg , samt att längden på ledningen inte bör vara för lång , vad beror det på att höjden inte stämmer

N Nizztos skrev:
den plats jag vill få ut spillvattnet ligger någon cm över utloppet för säkerhetsventilen
Har du ingen golvbrunn där beredaren sitter?
Det är väl nästan regel att man skall ha.

Alternativt, kan du inte sätta beredaren några cm högre upp?

Det är i tvättstugan och golvbrun finns men det är långt dit (och tvärs över golvet....).
Avloppsrör finns aldeles intill men det är draget en bit upp på väggen.
Detta är ju i ett hus från 30-talet så att saker är som det "borde" kan man aldrig lita på.

Jo, jag kan höja den lite men den är precis i linje med tvättmaskin nu så vore trist att höja den.

N Nizztos skrev:
den är precis i linje med tvättmaskin nu så vore trist att höja den
Ja, det är ju du som bestämmer.
Ibland får det estetiska vika för det tekniskt riktiga.

Kan du ta en bild kanske?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det jag skulle kunna göra är att fixa en så snabb böj som möjligt ut ut VVB (den bortre 15mm klämkopplingen som knappt syns) och sedan göra någon form av lösning i kröken för avloppet. Kan då få ett fall om jag går in rätt långt ned i avloppsröret. Dock osäker på hur jag löser den biten. Kröken uppåt i avloppet går till utloppet för tvättmaskinen. Så länge det finns något sätt att komma in i avloppsröret på den lägsta nivån och hålla det relativt tätt så är jag i så fall hemma. Kröken uppåt går ju att flytta lite så det måste inte se ut exakt som nu. Den inre plåten tänkte jag ta bort så rören dras där. VVB är lite vinklad och utflyttad just nu för att man skall se hur det ser ut.

Installation av varmvattenberedare med rörkopplingar och böjligt avloppsrör under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
NO problemo avloppet sitter ju lägre om du har något t-stycke där vrider lite på 90 vinklar ,
så en likadan muff som till plasten ( mindre hål ) , sidostycket på nibe går att ta bort har jag för mig

• Avloppsrör under diskbänk med T-stycke och vattenledning, markerad väg för potentiell omdragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här fixar ni ungdomar galant (y)

För att ge lite perspektiv:
I vårt fritidshus, en stuga från 1950-talet satt avrinningen från VVB ut genom ytterväggen. Vid en renovering så tyckte vi det var olämpligt, och vi hade satt en golvbrunn en dryg meter bort.
Men det blev aldrig av att dra avrinningsröret dit, utan det fick gå ner i en vanlig 10-litershink, som ställdes under beredaren.
Och så är det fortfarande. Hinken töms i VC-stolen intill en gång i veckan eller var 14:e dag.
Har varit så i ca 30 år nu, och ingen har klagat :)

Sidan går att ta av, ja. Åminstone är det så jag tänkt.
Bilden ljuger lite. Det är nog inte riktigt så stor nivåskillnad som det ser ut, så när man väl fått en 90 graders böj under VVB så är det inte mycket kvar till botten på avloppet. Tänkte också i banorna T och muff men orolig att det inte håller tätt när tvättmaskinen tömmer.

Hink/bytta är ju alternativ men jag är senil nog att glömma tömning.....

N Nizztos skrev:
Hink/bytta är ju alternativ men jag är senil nog att glömma tömning.....
Å andra sidan har du ett tätt golv med golvbrunn, så det borde inte vara hela världen om det rinner ut lite vatten :)

L
Hur ser det ut längre till vänster på fotot , avloppsröret lutar ju nedåt , lägg ett nytt under det ,
20 mm fram till avslutningen av det , och koppla på där , går det är du hemma

Tyvärr inte möjligt att dra ett nytt rör. Dvs arbetsinsatsen och kostnaden blir för hög.
Jag kommer prova att sätta ett Y istället för den inre kröken. Sedan får VVB gå in i den raka delen i Yet och samma krök upp som idag för tvättmaskin i vinkeln. Någon form av muff krävs där VVB går in men tvättvattnet kommer ju i alla fall på detta sätt riktas bort från den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.