Såhär kopplar man en hydropress utan övertrycksventil. Den har bara en in och utgång medan en hydrofor kan ha två.

• Installation av en hydropress utan övertrycksventil med rörkopplingar och en hydrofortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket bra förslag du ritat upp. Det behövs i detta fall bara en liten hydropress för
tryckutjämning: https://www.rinkabyror.se/artikel/hydrotank-24-l/ kopplas in med T-rör.
Fördelarna är uppenbara: mer och stabilare tryck, inget problem med volym, förutsatt brunnen räcker, och framför allt, inget problem med läckage i en sugledning om backventilen läcker.
De övriga förslagen är det gamla sättet att lösa det på, och blir mer delar att koppla ihop.
Den belastning du beskriver och ev. framtida utbyggnad kräver ändå flöde, det är inget torp längre.

Redigerat:
Mer delar? Jag tycker att det verkar vara färre. Visst är det så man gjort länge. Men det funkar och är klart billigare. Ingen el behöver dras ut till brunnen.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Du kan nog gott börja med det Daniel skriver i #12 och sen kan du om det visar sig vettigt komplettera med en större hydropress parallellt för lite färre start/stopp, bör vara billigt och bra att börja med. Den tanken är sen till nytta även om du skulle ändra princip/typ eller läge för själva pumpen.

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Var i landet bor du Tommy? Jag kan nog ha en del helt nya delar som du behöver. Även lätt begagnade typ hydropress från Wellmate mm.

Man kan väl säga att följande upplägg är ganska normalt. Det du ser på bild är vår anläggning för en djuphålsborrad brunn. Men upplägget är detsamma bara att det ska till en pump.

1. Bottenventil (grovfilter och backventil)
2. PEM 32mm in i huset.
JET-pump
3. Eventuellt en luftinjektor
4. Övertrycksventil/säkerhetsventil
5. Tryckströmbrytare
6. Tryckmätare
7. Hydrofor
8. Tappventil
9. Filter
10. Huvudkran
11. Ut på husets vattensystem

Sen tänker jag sätta in en till avstängningsventil före hydroforen men det blev inte så nu.

Parentes: Jag har inte dragit elen... det har en behörig gjort :thinking:
En sak som ser lite lurig ut på din bild här är anslutningen för säkerhetsventilen. Är det ett ventilrör av typen som brukar sitta vid VVB du använt? Ser ut att sitta ratt för backventil och avstängning baktill, på det hållet man får montera det kan isf en stängning där ta bort säkerheten också. Nu kanske du inte får så högt tryck att det ger problem ändå men pumpen kommer gå obemärkt om det skulle hända.

TF83
Tack igen för svar! Det kommer bli en vanlig pumpautomat tills vidare, då det blir lättast och billigast till att börja med, visar det senare att den inte fyller sin funktion så får vi kolla på annat alternativ då, prio 1 är att ens få in vatten överhuvudtaget till ett humant pris :) Kom på en till följdfråga, inkommande PEM slang till pumpen är ju inte så speciellt böjlig, vilket lär göra det svårt att få slangen att komma mellan hålet i huset till pumpautomaten i rätt vinkel antar jag? Funkar det att helt sonika bara dra inkommande sug PEM slang lodrätt upp ur golvet och sedan sätta en 90º vinkel in till pumpen? Typ:

Pumpautomat med blå tank och motor ovanpå, ansluten med en icke-flexibel PEM-slang och 90º vinkelillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp. Du kan ju bygga med metallrör när du kommit in.

TF83
Kanon! Tack! Det underlättar ju betydligt! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.