Hemmakatten
Snälla hjälp!!
Vi har en 3-kammarbrunn med pumpgrop nere vid sjöboden. Kopplingen i avloppsslangen har lossnat. 3-kammarbrunnen är full och går inte att tömma pga uppförsbacke och att vanliga slamtömningsbilen inte kan suga upp eländet.

Finns det några slamsugningsbilar som klarar 100 m i 15 m uppförsbacke? Rörmokaren pratade om att det behövs heltäckande dräkt och syrgasmask.

Vad behövs och vem ringer man? Kopplingen som har lossnat ligger över vattennivå men går inte att nå från luckan.

Redigerat:
För att tömma så går det att hyra en slamtuggande pump på Cramo eller motsv. Den kan tugga fekalier, papper mm och pumpa det i vanliga flatrullade slangar till en slambil vid gatan.

Antligen kan slamsugarfirman lösa även den biten, de borde ha pumpar som fixar det.
Eller en VVS firma som är lite större och jobbar med markavloppsentreprenad.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hemmakatten
Det sitter en koppling på insidan av slamavskiljaren där slangen från pumpen har suttit (innan den lossnade). Kopplingen sitter 95 cm ner och åt sidan från manluckan. Slamavskiljaren ser ut som en liggande cylinder.

Hemmakatten
kulle skrev:
Är det en sån här
[länk]
du har i pumpgropen som lossnat ?
Det man ser på insidan är en blå koppling som slangen har suttit i.

Hemmakatten
corre skrev:
För att tömma så går det att hyra en slamtuggande pump på Cramo eller motsv. Den kan tugga fekalier, papper mm och pumpa det i vanliga flatrullade slangar till en slambil vid gatan.

Antligen kan slamsugarfirman lösa även den biten, de borde ha pumpar som fixar det.
Eller en VVS firma som är lite större och jobbar med markavloppsentreprenad.
Har Cramo sådana kraftiga pumpar som kan trycka upp avloppsslammet nästan 20 meter ? Ragnhilds har inte det. Men de suger då de ju har pumpen i bilen.

Hemmakatten
Vilken firma ska vi ringa? Bor mitt mellan Stockholm och Stockholm.

Bor du i skärgården? Då brukar det finnas slamsugare i båtform eller lastbil på pråm.

Hur brukar brunnen tömmas?

Förstår inte riktigt...

Om man googlar slam jour Stockholm så får man ganska många träffar. Många av dessa verkar hålla på med pumpar också, så det borde lösa sig. Kostar ju inget att ringa och fråga.

Jag har skickat ett PM till dig.

Hemmakatten
3-kammarbrunnen är aldrig tömd. Toan i gäststugan används så litet att det aldrig varit nödvändigt. Pumpen i pumpgropen pumpar upp allt gråvatten till ordinarie avlopp (enskilt avlopp). Kopplingen till pumpen som trycker upp gråvattnet har lossnat. Kopplingen ligger ovan gråvattennivån men oåtkomlig 95 cm ifrån manluckan.

Hemmakatten
Plutus skrev:
Jag har skickat ett PM till dig.
Ledsen, men jag verkar inte fått det. Kan du skicka det igen?

Hemmakatten
En annan aspekt är ju om det är farligt att gå ner i acloppsbrunnar? Är det inte en massa farliga gaser där? Måste det inte vara någon med heltäckande syrgasdräkt?

Redigerat:
Man kan pumpa i serie med flera pumpar.
Dock kan de flesta pumparna övervinna den relativt lilla höjd 20m är.
Det är sugförmångan som inte fungerar, den stannar vid ca 8m (vakum).

Om det är relativt klart vatten i gråtanken så kanske ni kan pumpa själva med en kraftigare dränkbar pump i två steg, och mellanlanda i en hink eller tunna.

Jag kanske skickade till fel person :-) Jag provade igen, annars sök avloppspump på blocket så hittar du precis vad du behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.