Hej!
Har en 3-4 år gammal vvb i sommarstugan som beter sig lite konstigt. Säkringen har börjat lösa ut lite "sporadiskt". Det mönster jag har sett är att säkringen går när vvb måste värma från kallt vatten. Vattnet hinner bli varmt men då går säkringen. Om jag vippar tillbaka säkringen medans vattnet fortfarande är varmt så fungerar det fint och vvb funkar tills jag duschar eller diskar med rinnande vatten så att det varma vattnet tar slut och den måste värma upp från kallt igen. Då går säkringen igen när den värmt upp vattnet.
Min granne är elektriker och kunde inte se/mäta något konstigt med själva elen kring installationen. Hade inte "megger" med sig(det är ju trots allt semester), men vi misstänkte el-patronen. Bytte idag, men det blev samma resultat när det kalla vattnet skulle värmas efter bytet. Efter ett tag gick säkringen igen, men vattnet hann bli varmt så jag vippade tillbaka säkringen och nu håller den och vattnet är varmt.
Någon som har idé på vad det kan vara?
Modellen är en Nibe Eminent 55 l rostfri

Hälsningar,
Anders

Mät upp hur mycket ström beredaren drar. Är det i paritet med effekten och inom säkringens märkström så byt säkring, automatsäkringar kan gå sönder. Mät både vid beredaren och i centralen ifall du fått något konstig krypström, tex spik i kabeln.
Drar beredaren för mycket ström är det nåt tok med den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.