Byggahus.se

Dåligt tryck i vattenutkastare

1. R
    Husägare · Skåne · 218 inlägg

ravve007

Husägare
    Nyligen flyttat in i 60 tals hus och märker att vattentrycket ur vattenutkastaren på husets utsida är mycket dåligt. Detta även när ingen slang är kopplad.

Provade att byta ut enbart själva "slutdelen" dvs "kranen", där man öppnar/stänger flödet utifrån, men hjälpte inte. Körde även in en "pinne" och rörde runt när jag hade monterat av slutdelen (utifrån) och det verkade inte finnas något skit samlat där.

Jag har ett annat rör kopplat på samma rör som utkastaren, även den går ut till utsidan, har ingen aning om den påverkar utkastaren men tror inte det, se bild.

Vad kan låga trycket bero på?
    Bifogat bilder, en från källaren (insidan) och en utifrån. Det tjockare röret på insidan är den som går till utkastaren.

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Gamla galvaniserade stålrör (vilket du har) sätts igen med tiden. Vissa rör jag har rivit har det inte varit mer än ett knappnålshuvud fritt.

Byt all galv till koppar och montera en ny frostfri vattenutkastare. Tråkigt svar, men det är antagligen det som behövs!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PICT3921.jpg

• Laddar…
  3. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 829 inlägg

13th Marine

Barbar
    Det ser ju ut som att ditt "extrarör" kan vara någon form av axel till en avstängningsventil, ger ju en "frostfri" vattenutkastare.

Det kan inte vara så att den är nästan avstängd?

• Laddar…
  4. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 324 inlägg

Mazen

Inredare
    Haft en liknande lösning/ variant och den extra klumpen är en typ av "kulventil" för att stänga av kranen. Gör som krilleman föreslår och byt till koppar och ett nytt utkast.

/Mazen

5. K
    Hobbysnickare · skaraborg · 270 inlägg

kioskdavid

Hobbysnickare
    Finns det kopparrör tidigare i systemet så har du en hög riskfaktor för vattenläcka.
    När jag skulle byta ett sådant galvat rör bredvid kopparrör så var det tre drag med bågfilen så var röret av. Det var bara rost som höll ihop det. Det gick knappt att få igenom en blyertspenna så smalt var det.
    Vattentryckt blev mycket bättre när jag bytt.

6. R

ravve007

Husägare
    Oj så många svar, tack alla!
    Nu blev jag lite orolig, resten av röret i källaren är isolerat, men ska se ifall jag kan urskilja vad som finns inuti isoleringen. Ska jag byta alla rör (ifall de nu är galvade) så lär väl inte det bli en billig historia.

Jag är nyfiken på klumpen ("kulventilen"), den som misstänks vara en avstängningsventil, hur vet jag om den går att öppna mer? Har provat att snurra på "järnpinnen" som sticker ut på utsidan med en tång, men den rubbas inte? Görs något kanske inifrån?

7. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 324 inlägg

Mazen

Inredare
    Den här nog rostat ihop, enklast att byta.

/Mazen

8. K
    Medlem · 828 inlägg
    Om järnpinnen är en avstängning, vilket ser ut som det är, och den yttre kranen nu funkar som av/på, måste du fixa detta. För då har du vatten på utsidan o första frosten kan spränga kranen

9. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Har den yttre kulventilen fungerat förut, utan att du rört på pinnen bredvid, så har det nog galvröret satt igen sig.

Mycket riktigt är pinnen bredvid av & på när vattenutkastaren var ny. Och som Keld skriver tål inte nuvarande lösning kallgrader.

En bra början är ju att byta till en ny utkastare. Kapa loss pinnen på den befintliga ventilen på insidan. (Mässingsklumpen) gänga loss befintlig ventil. Gänga på en ny kulventil på samma gänga. Demontera befintlig utkastare och montera en ny utkastare i samma hål. Koppla ett kopparrör mellan nya kulventilen och utkastaren.

Prova om det avhjälpte problemet för stunden. Problemet med resterande galvrör kvarstår dock

Denna vattenutkastare är bra och billig: (389:- )
    https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare.html.

10. R

ravve007

Husägare
    Tack alla!
    Krilleman_25, vet inte vad du menar med om kulventilen har fungerat förut, men vattnet från utkastaren har haft den svaga strålen sedan vi flyttade in och "pinnen" bredvid har vi aldrig rört. Din lösning verkar vettig, dvs bort med "pinnen" helt och byta till annan utkastare. Jag är dock rädd att det inte kommer att hjälpa, men ska prova!

Ang. utkastaren som du har länkat, förstår jag bilden rätt att innerdimatermåtten för anslutning är 15mm = G3/8?? För isåfall behöver jag nog en omkopplare för att passa min rördimension, men det finns säkert att hitta...

Ni har sått en tanke i mig nu: jag var nere i källaren och visst ser det ut som att mina rör är av stål och inte koppar!! Dock är jag lite osäker då de är isolerade och jag själv inte har stenkoll på hur man ser skillnaden mellan stål och koppar mer än att koppar bör ha en mer guldglansig färg.
    Ska jag verkligen ge mig på att byta dem till koppar tycker ni? Är inte det en väldigt kostsam historia, typ minst 50.000 kr och säkert mer?! Jag har ju inga problem med vattnet i övrigt.

11. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 112 inlägg

Demmpa

Husägare
    Ja det kostar en del att byta till kopparrör/pex/"rör i rör", men det är också väldigt kostsamt om något galvrör (för tappvatten) rostar sönder, främst om ni inte är hemma på ett antal timmar.

12. R

ravve007

Husägare
    Är det någon fara rent hälsomässigt att dricksvattnet går via järnrör?

13. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Den länkade utkastaren har 15mm klämringsände (90º vinkel) från Vatette för kopparrör/PEX.

Efter du fått dit en ny ventil som ersättning för den gamla får du antagligen gå ner i dimension och sen gänga i en övergångskoppling till klämringskoppling.

Vad är det för ytterdiameter på din galvaniserade ledning innan den berfintliga ventilen med "pinnen"?

Hälsomässigt så skulle massor med människor ha avlidit om det vore hälsovådligt att dricka vatten från ett galvaniserat rör. Så nej, fortsätt släcka törsten med glädje!

14. R

ravve007

Husägare
    Dum fråga kanske, men måste klämringsänden (vinkeln) peka neråt? Då kommer den att komma lägre än bef. röret som den ska kopplas till. Kan den monteras så den pekar åt sidan?

15. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Den kan peka åt vilket håll du vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.