C
cazet: löste problemet med en ny toalettstol , funkar perfekt nu :D den gamla hittade jag inga reservdelar till
4 svar · 1,2k läst
M
Mikael 81: [citat] Jag har inte monterat ännu, bara kollat att jag har rätt saker. Resten får vänta till senare i veckan när jag har lite mer tid över. Jag är inte så van, så jag vill ha gott om tid på mig för det.
6 svar · 7,5k läst
·
L
lvedin: Det var cirkulationspumpen som läcker baklänges pga stor tryckskillnad. När bara tappvarmvatten öppnas stort blir det iskallt vid pumpen. Skall sätta in en backventil i den kretsen.
1 svar · 2,4k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: När vi gjorde plattan för garaget så drogs det ett 110 rör med en 32 pe slang i nu när tiden gått lite så skulle vi behöva få i ett rör till för att kunna flytta ut de nya radonfiltrena mm till garaget. Några tips på tillvägagångssätt? Måste jag ha i en ny 32 eller räcker det med en 25? Finns det mjukare och smidigare rör för denna typ av dragning som kan underlätta för den
0 svar · 904 läst
useless
useless: Ja, det korrekta utförandet är i en låda avsedd för ändamålet med 'skvallerrör' så att man upptäcker läckage. Ska man vara helt korrekt så måste dessutom skvallerröret mynna i ett utrymme med tätt golv.
1 svar · 2,6k läst
·
R
Rolle85: fann den på ebay, tack
5 svar · 1,2k läst
·
M
MagHam: Tömda tankar/pumpbrunnar som inte återfylls snabbt kan ge igenkleggade pumpar som man måste skruva isär och lossa impellern på.
3 svar · 2,3k läst
·
P
pebe292: Ja, nu ser jag att den gängan är ju på muttern ;-) Men då så, nu fattas det bara uttag till kyl/frys. Diskmaskinen löste sig ju genom kranen.
22 svar · 3,2k läst
·
J
Joar Huggorm: Då kör vi som planerat Tackar för svaren!
4 svar · 1,4k läst
·
D
downey: Vi stänger av vattnet på avstängningsventilen ute så behovet av denna är inte så stor. Vi hade tillräckligt med utrustning för att temporärt lösa det nu genom att plugga igen hålet.
5 svar · 3,0k läst
·
M
MiniErnst: Har en badkarsblandare som jag nu skulle vilja koppla på en takdusch till. Då vattenledningarna går ner från taket rakt ovanför blandaren funderar jag på om man kan skruva fast takduschen bredvid blandaren och sedan koppla ihop dom (vill behålla befintlig blandare). Vill gärna ha en svart dusch och har hittat den här på eBay (tänker att jag inte behöver takduschens blandare utan
0 svar · 6,3k läst
·
H
hul: inte helt säker att jag hänger med men då får du förklara för mig. Men som jag förstår din fråga är svaret, JA. Målade väggar är okej krävs inget tätskikt på väggar i wc och behåll plastmattan inkl. uppvik på golvet. Våtrumströskeln kan du göra som du vill med ta bort den och sätta dit en plattröskel om du vill slippa nivåskillnader
5 svar · 1,2k läst
K
klippen: Hej Vad tror ni om fastsättningen av avloppsrören? Fallet på dessa ska vara enligt föreskrifterna. Behöver jag låsa fast grenröret med plåtband? Sorry för felvänd bild. Mvh Klippen
0 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Smart-line propp! 110mm har RSK: 2831364 tex här för 67:- https://www.rinkabyror.se/artikel/smartline-propp-110-for-slatanda/ [bild]
5 svar · 660 läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Något liknande diskuterades nyss här (med ett förslag från KoW): https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/294384-ersatta-handfat-forslag.html?perpage=30#post2699814
6 svar · 1,7k läst
·
pelpet
pelpet: Det blev nytt vattenlås. Det gick att fixa övergångar från befintlig diskho. Som bonus blev det lite rymligare i skåpet. [bild]
16 svar · 6,4k läst
·
A
axll: Tack för era svar. Byte av klämringskoppling löste problemet.
3 svar · 4,7k läst
J
jonne72: Vår engreppsblandare i handfatet gjorde samma sak för nåt år sen, dvs rann, inte droppade, trots att den var stängd. Det var något i insatsen som pajat. När vi identifierat märke och modell på blandaren kunde vi köpa en ny insats för några hundralappar. Lätt att byta själv, tog bara några minuter. Fanns beskrivning på Youtube i vårt fall.
2 svar · 7,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vanligt sågborr med härdade tänder, vad jag minns i alla fall. Man får förstås borra ett centrumhål först med ett borr med hårdmetallskär.
6 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag tror de formella kraven blir höga i och med att recipienten är sjö eller hav. Miljöbalken gäller ju liksom Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd och där krävs en anmälan om att avloppsanläggningen byggs. För att övertyga din kommuns miljönämnd så lär de efterfråga testdata på reningsanläggningen som du väljer. Och det finns inte så många
1 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om vi tar Östersjön t ex så tillförs den kring 600 ton fosfor per år via vattendrag. Den totalt utsläppta mängden fosfor från enskilda avlopp på östsidan har beräknats till 83 ton per år (SMED rapport på 2000-talets början). Men det är den teoretiska mängden fosfor som släpps ut alldeles vid avloppsanläggningen. Fosfor är inte lättrörligt och fastläggs in mark och tas
5 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: I ena lägenheten är den inbyggd i kranen till tvättmaskinen, i den andra så sitter den separat på röret till tvättmaskin. Protte
9 svar · 4,0k läst
·
T
torporoman: Ska du ha någon rejäl tätning undertill mot skivan som håller isoleringen? Såg ett badrum där det var utsågat ett fyrkantigt hål i asfaboard, mössen hade haft en fin ingång där och byggt bo överallt i isoleringen. Är det patentband du drar runt ditt 110mm rör? Jag funderar på hur man får det styvt nog så röret inte halkar ned.
1 svar · 10,0k läst
·
B
brasklappen: Tack för svaren. Då får den sitta där den sitter :)
5 svar · 4,7k läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Är inte detta en bluff-produkt utan påvisad effekt?
8 svar · 3,6k läst
E
etompau: Tack för svar. Ja, jag har detta på känn. Har hört från andra medlemmar som har bytt stol, och då har den kommit längre ut från väggen. Har nyligen lyckats får ordning på flottörventilen som jag beställde från Frankrike för 8-9 år sedan. Nu var det gummiventilen som hade gått sönder. Så ännu ingen ko på isen. För andra olyckliga användare av denna toalettstol så var det
2 svar · 1,7k läst
·
H
hempularen: Kanske skall tillägga att oftast går det att skruva isär de där kopplingarna med bara händerna. Annrs kan kan behöva ex. en polygrip av storlek som kan öppnas tillräckligt. Men det brukar som sagt gå utan verktyg.
2 svar · 731 läst
·
A
Ahlin: Tack för alla svar alla vänliga människor!:)
7 svar · 7,3k läst
Ropia
Ropia: Är det ett gammalt radhus? en gammal våtrumsmatta från -75 som tvättats med ett starkt avfettningsmedel/tvättmedel kan lukta APA en bra tid efteråt. Testa att dra över golvet med en borste, varmvatten och lite såpa och se om lukten försvinner, då kommer det ifrån den gamla mattan.
4 svar · 6,9k läst
I
inspectah44: Messade förra veckan med en kompis som varit rörläggare i ca 8 år och fick precis svar : ""Det går ju fint att sätta en vakuumventil under tex handfatet. Men det brukar man säga är nödlösning egentligen men det går, huvudsaken är att röret är 75 som kommer upp så får man sätta en gren ovan plattan och sätta ventilen sen vidare till handfatet. Vanlig luftning är alltid bäst om
10 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.