Ja, fast det går ju att ställa en större balja halvvägs. 10 meter borde en hyrpump fixa och slambilen suger lätt upp 5 meter

• Gilla
corre
  • Laddar…
Hur många kubik är brunnen på?

Redigerat:
Hemmakatten
Avloppsbrunnen är 3 kubik.

Uppskattar alla förslag på lösningar.

Jag har sett 1-kubiks, tror jag, fyrkantiga plast"lådor" på en del tomter när jag åkt förbi. Är det något man kan köpa eller hyra? Och på något sätt få ner de till sjön och sedan hyra en pump och pumpa över till och sedan tillbaka.

Hemmakatten skrev:

Jag har sett 1-kubiks, tror jag, fyrkantiga plast"lådor" på en del tomter när jag åkt förbi. Är det något man kan köpa eller hyra? Och på något sätt få ner de till sjön och sedan hyra en pump och pumpa över till och sedan tillbaka.
De väger inte mer än att två kan bära de tomma. Utmärkt lösning!
https://www.blocket.se/stockholm/Tankar_till_Dricksvatten_600_och_1000_liter_61134771.htm?ca=11&w=1

Ställ en sån halvvägs på gräsmattan och pump ned i ert vanliga avlopp via spolbrunnen.

Redigerat:
Men hemmakatten, du har en pump som kan pumpa upp till ordinarie avloppet, du har även en ledning dit.
Kapa ledningen utanför gäststugen och anslut pumpen utanför brunnen.

Protte

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
tommib
Detta med att klättra ner i en trekammarbrunn är absolut inte något att rekommendera utan att ha syrgasmask på sig. Anledningen är att det bildas gaser som är tyngre än luft där nere och trycker undan syrgasen. Resultatet kan bli syrebrist och medvetslöshet (och död), vilket inte är så lyckat. Även om man sitter fast i en sele och har någon där uppe som ska dra upp en så är det inte så lätt att fiska upp en människa ur en brunn.

Vad gäller skiten i övrigt så gäller det bara att ha täckande tät klädsel och spola av sig ordentligt, den biten är mer psykologisk.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
lite off topic men lite kul kuriosa, jag pratade för länge sedan med Flygts konstruktörer, de berättade att de brukade testa sina avfallspumpar genom att pumpa ett par jeans ! Jeansen fick inte fastna i pumpen. - man har hittat jeans i reningsverken, som alltså någon spolat ner i toaletten...!

( Flygt uppfann den dränkbara dräneringspumpen, Nu en del av Xylem. http://www.xylem.com/ )

Hemmakatten skrev:

Sök bara på ibc tank. Såg för 600:- st i sthlm området. Pumpa i 3 sånna och sen tillbaka igen. Sälj skiten vidare. Lättaste och billigaste lösningen

Jag har numret till en kille jag lite på skoj kallar för IBC-kungen. Han har oftast IBC-tankar på lager, och till skillnad från Zadlers tomfat så kör han ut dem i en liten 17-kubikare för 600:-/st inkl utkörning – om du köper några stycken alltså. (Jag gör inte reklam, försöker bara hjälpa till...) Om du vill kan jag PM:a dig, säg till. En enkubiks IBC bär du ledigt på två pers, även i terräng. De är lite luriga, då enkubikarna först ser ut att ha pallmått, men det är det inte – de har 1200 på "pallgaffelledden", samma som EUR-pall, men 1000 på tvärs, inte 800 som en EUR. (Jag har gjort bort mig första gången jag skulle räkna flakmeter för IBC :confused:)

Hemmakatten
Långt om länge svarar jag. Avloppet blev oanvänt under vintern. De gäster vi hade fick sova i bostadshusets gästrum och den vedeldade bastun gick att använda, med dopp i sjön.

För några månader sedan hade vi funderat klar. Prototypens tips om att gräva upp slangen och koppla på avloppet tillfälligt visade sig fungera..Var tvungna att gräva 4 meter Den slangstump som var mellan pumpen och slamavskiljarens vägg (där den lossnat) gick att fiska upp, koppla på en slangstump till ordinarie avloppsslang (40mm) och sedan med ordinarie pump tömma brunnen.

Fortfararande kunde vi inte nå och koppla in avloppet nere i brunne. Relita anlitades och kom med full mundering. Visade sig att det inte behövdes för mannen var riktigt lång och med lång överkropp och långa armar. Han böjde sig ner (med munskydd) och kopplade ihop det hela. Tog länge eftersom det visade sig att slangen från pumpen var för stor. Nåväl, nån timme senare var rätt koppling på plats. Har fortfarande inte fått fakturan, men den lär bli på ca 4-5 timmar.

Väldigt mycket eget jobb med att gräva och koppla provisoriskt, räknar med att försäkringsbolaget kommer att betala fakturan (de borde vara glada att vi Reparerad avloppsgrop med frigolitisolering och gul elkabel till brunnpump, allting återställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gjort så mycket eget arbete.

Nu fungerar allting och vi är så glada att våra sommargäster kan sova i gäststugan.

Bifogar en bild, ointressant, som inte säger nåt annat än att slanggropen är täckt (och med ny frigolit som frosts En nyligen återställd grävd grop för avloppsslang med en gul elkabel och ett brunnlock på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kydd. Den gula slangen är en elkabel till brunnspumpen.

• Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.