Det blir väl vanligare och vanligare att dra ett rör hela vägen till varje förbrukare, i stället för att grena ut.
T.ex. duschen, handfatet och toalettstolen får varsitt rör hela vägen från inkommande, i stället för ett gemensamt rör som sedan grenar ut sig med t-kopplingar lokalt i dusch/toarummet.
Vad fördelen skulle vara förstår jag inte (annat än att VVS-butiken får sälja mera rör).
För oftast använder man ju antingen duschen eller handfatet t.ex., inte båda två samtidigt.

Själv känner jag att det är smidigare att gå med en stam för VV o KV än att dra totalt 5 rör 2 våningar, kanske att jag låter badet få en egen matning och låter toa och handfat dela försörjning. En idé som jag fått tack vare allas input... tack får nog bli den lösning för det nya tänkta badrummet.

Till toan som skall få sig en remake och köket blir det iaf egna rör från källaren då dom ligger rakt ovanför..

/Mazen

Mazen Mazen skrev:
Och det betyder om jag förstår rätt att gå med rör dir från källaren till varje tappställe (även till 2:a vån) istället för att mata med ett rör och sedan en fördelar? Eller tänker jag fel?
Nej, jag menar mest om du skulle dra en gemensam matning till flera fördelare efter varandra då kan du uppleva tryckfall på vägen pga att det tas ut längst bort. Att dra lång väg till varje punkt är ju nästa ytterlighet och det bör som KOW säger vara onödigt i de flesta fall. Kommer kanske mest av att det används PEX RiR mycket numera och så klart pga diverse våtrumsregler där rörklamring, genomföringar osv brukar vara i fokus.

I ditt fall kan du som sagt dimensions och utförandemässigt göra som det passar bäst i varje fall beroende på hur det ser ut. Att använda fördelare för att slippa dra en massa rör är bra och matar du fördelarna enskilt från källan ännu bättre vad gäller störande tryckfall om du är rädd för det.

Tack, då gör jag som jag skissat och kör två stammar med 20 dim fr VB, en till toa o kök och en till det tänkta badrummet.

Igen stort tack för allas input och kunskap. Detta forum rockar :-)

/Mazen

Och så kan man ju fundera vari fördelen med RiR ligger i jämförelsen med enkel PEX-rör. Det vanliga argumentet att man ska kunna byta rör utan att öppna väggen är väl mest teoretisk. Men VVS-butiken kan ju sälja två slangar i stället för en.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det blir väl vanligare och vanligare att dra ett rör hela vägen till varje förbrukare, i stället för att grena ut.
T.ex. duschen, handfatet och toalettstolen får varsitt rör hela vägen från inkommande, i stället för ett gemensamt rör som sedan grenar ut sig med t-kopplingar lokalt i dusch/toarummet.
Vad fördelen skulle vara förstår jag inte (annat än att VVS-butiken får sälja mera rör).
För oftast använder man ju antingen duschen eller handfatet t.ex., inte båda två samtidigt.
Anledningen är väl att det är enklare när man drar allt dolt. Ska man grena av så behöver man fördelare och avsedda skåp med avlopp etc. Det blir dyrare och krångligare än några meter extra rör.

Nu börjar det klarna... Således avgrenar man inte längre alls, utan drar slinga så mycket som möjligt för kortast möjliga rördragning. Nu finns det ju inte så många dim att välja på, som sagt.
men lite beräkning ger snabbt vid handen hur långt (optimalt) varje dim bör gå i slingan. Slingan
kan även matas från två håll (ringledning).

T Thomas_Blekinge skrev:
Och så kan man ju fundera vari fördelen med RiR ligger i jämförelsen med enkel PEX-rör. Det vanliga argumentet att man ska kunna byta rör utan att öppna väggen är väl mest teoretisk. Men VVS-butiken kan ju sälja två slangar i stället för en.
Om man förlägger RiRen på rätt sätt är det inte svårare än att byta en ekk-kabel i ett vp-rör.
Men om man gör som de flesta och klamrar var 5:e meter och skiter o bockfixturer sp är det omöjligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.