1 850 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Var köper man ljudisolerade avloppsör i stockholm
Jag ska montera en nya avloppstam på 3-4 meter i huset och vill gärna ha en variant som dämpar ljudet bättre än standard.
Har läst på forumet att det finns fabrikat som tillverkar ljudisolerade modeller. Någon som vet var jag kan få tag på det i Stockholm som privatperson?
Mvh Carl
Har läst på forumet att det finns fabrikat som tillverkar ljudisolerade modeller. Någon som vet var jag kan få tag på det i Stockholm som privatperson?
Mvh Carl
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Om du inte får tag i ljudisolerade rör, fundera på standardrör mes isolermaterial från ljudbygge i bilar. Det är tjocka mattor som kan formskäras.
Jag grävde lite i detta när vi gjorde om ett avlopp, vi bytte från gjutjärn till standardrör. Jag har för mig rörisen sa att std rör och plast som är ljuddämpade inte gör jätteskillnad, men det som gör skillnad är gjutjärn, dagens gjutjärn är dessutom belagt med plast invändigt så det rostar inte som gamla tiders gjutjärn. Dock kostar det rätt mycket. Jag ångrar lite att jag inte gick på gjutjärn. Dock isolerade jag kring röret och där det passerar köket är det rakt (vertikalt), låter inte så mkt efter detta, men i källaren, där det har en böj och är oisolerat så låter det utav bara XYXXZZ när man spolar på toan... Vilket jag inte alls kan påminna mig det gjorde med gjutjärnsröret...
Ska det vara tyst tror jag på gjutjärn och isolering...
edit: jag isolerade inte med "silent coat" eller liknande, utan med vanlig isolering (eller linisolering som jag använder som "vanlig" isolering, men det är nog ungefär lika som glasullen i detta avseende).
Ska det vara tyst tror jag på gjutjärn och isolering...
edit: jag isolerade inte med "silent coat" eller liknande, utan med vanlig isolering (eller linisolering som jag använder som "vanlig" isolering, men det är nog ungefär lika som glasullen i detta avseende).
Tack för jättebra svar. Ja prislappen ser ju ut att vara väldigt mycket dyrare med gjutjärn. Jag har en vertikal stam som går genom köket/vardagsrummet från övervåningen som jag hade velat ha så tyst det går. Får fundera på om jag ska gå på gjutjärn eller försöka isolera plaströr då.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Har du utrymme är den effektivaste lösningen en tätad gipsgubbe (2-3 lag) och löst packad isolering. Försök även att avvibrera infästning / upplag av rören.
precis så är det för mig, det är kanske värre om det är ett sovrum det passerar, men det är ju lite trist att nån på övervåningen spolar när resten sitter och äter i köket...
För mig hörs det lite, men tycker inte det är så farligt... Det hörs även när man spolar vatten i nån kran. Lite trist i övrigt då nån kan skrika för full hals på övervåningen och man knappt hör det alls nere (gammalt hus med tjocka golv och väggar) - dock hörs stegljud genom bjälklaget...
Ljudklassade avloppsrör kräver att man följer respektives tillverkares upphängningssystem. Således så ligger inte ljuddämpningen bara i materialet som många verkar tro.
Kör på byggladornas avloppssystem och isolera väl med dubbelgips i inklädnaden.
Det är absolut lättast för privatpersoner!
Kör på byggladornas avloppssystem och isolera väl med dubbelgips i inklädnaden.
Det är absolut lättast för privatpersoner!
Klicka här för att svara