5 634 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Dåligt tryck i vattenutkastare
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Man kan ju byta rören i etapper, en våning i taget. Det är väl inte många som satt galvade rör på färskvattenledning senaste 30 åren, vilket betyder att de flesta galvade rören börjar bli rätt risiga invändigt.
Det kloka vore därför att börja kolla vart det behöver bytas och få lite prisuppskattningar.
Gör lite förarbete och kolla hur många meter du tror det handlar om, vad det är för dimension på det som ska bytas (dvs, behövs nya genomföringar eller räcker befintliga), så har du nog snart en uppfattning om vad det handlar om.
Men detta var lite off topic, frågan har krilleman och de andra redan besvarat
Det kloka vore därför att börja kolla vart det behöver bytas och få lite prisuppskattningar.
Gör lite förarbete och kolla hur många meter du tror det handlar om, vad det är för dimension på det som ska bytas (dvs, behövs nya genomföringar eller räcker befintliga), så har du nog snart en uppfattning om vad det handlar om.
Men detta var lite off topic, frågan har krilleman och de andra redan besvarat
För att få bra flöde sattsa på PEX 32 eller PEX 40 och 1 " eller 1 1/4" ventil. Du bör gå ända till vattenmäteren med de dimensionerna för att få ett acceptablet flöde på strax över 50 liter / min. Vilket jag tycker är minimum om man ska vattna i trädgården.
???E Erik_X skrev:
Hur tänkte du nu? PEX 32 eller 40... Du kanske jobbar på någon tung industri. Men jag tror bara rave007 har en villa.
Utkastaren har 18mm rör genom väggen och är förberedd för 15mm klämringskoppling.
All möda ni föreslår ravve007 om att byta till ny vattenutkastare kanske inte ger bättre vattenflöde, som ravev007 vill ha. Ravve007 borde ange vad han har för vattentryck vid andra platser i huset. Kanske har han lågt vattentryck på sitt kommunala vatten. Mycket viktigt fråga i samanhanget.
Helt rätt, dock kvarstår även faktum oxå att det jämt finns vattentryck i utkastet på utsidan. Detta måste fixas innan frost eller så får man ta bort hela konkarongen tills man löser felet på det ena eller andra viset.A Arnodt skrev:
Klicka här för att svara