VLJ
VLJ: Falskt alarm, började felsökningen i fel ända, det var bara en huvudsäkring som hade gått.
1 svar · 342 läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är inte ventilkäglan-ventilsätet som läcker utan det är kranöverdelen som läcker. Eventuellt kan det gå att byta packning, annars är det byte av kranöverdelen. https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42821000 "4351315018588908Kranöverdel, vv"
1 svar · 465 läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Med platta på mark har ni dåliga förutsättningar för att flytta VVB. Nya rör behöver dras i betongplattan vilket innebär bilning och nya golvskikt. Ett enklare sätt kan vara att installera en liten VVB under bänknivå i badrummet och en annan liten i tvättrummet. Då kanske det går att använda befintlig rördragning i plattan.
25 svar · 1,1k läst
·
K
Karl_Banan: Tack för svar! Jobbet är gjort och det är i alla fall tätt just nu. Jag har mätt röret till 15mm på på många ställen (kanske upp mot 15.3 på nåt enstaka ställe). Jag blev själv osäker då det var ett meck att få muttern till klämkopplingen igenom röret utan att fastna. Röret verkade för övrigt ha en godstjocklek på 1.7mm och jag hittar inte information om vad detta är för
8 svar · 815 läst
·
rexberg
rexberg: Svågern löste det med två PEM-kopplingar och en bit PEM-slang. Får hoppas att det håller även om det är plast. Tack för hjälpen alla.
11 svar · 726 läst
·
F
fsallstrom: [citat] Hej, jag har inte åtgärdat ännu enligt ovanstående förslag, så jag vet inte om det löser problemet tyvärr. Om jag kommer mig för att åtgärda så skriver jag hur det går. Om du testar så vore det toppen om du skriver här hur det gick
11 svar · 4,2k läst
·
Spiro88
Spiro88: Sorry otydlig pil av mig. Ja det stämmer. Tycker också det är konstigt med en spygatt där. Oansluten dessutom. Försöker nog att inte nyttja den brunnen. Får dra kondensslangen till annat avlopp. Ska ta ur vattnet så jag ser tydligare. Kan återkomma med lite bilder. Tack för svaren!
3 svar · 573 läst
·
tommib
tommib: Aha, ja då är det ju svårt. Då är kanske backspolning det bästa alternativet.
16 svar · 1,0k läst
X
xxargs: Om det är varmt ute och kallare inomhus så kan ni ha fått helt stillastående eller tom. bakdrag i avloppsventilationen genom huset till tak på samma sätt som ingen drag/bakdrag i en skorstensstock till en kamin/vedspis och odörerna silar upp genom otätheter som alltid finns i en äldre avloppssystem vid sådana lägen, igensatt eller nästan igensatt avloppsventilation kan också göra
13 svar · 1,6k läst
·
S
stein82: Om man inte ska flytta den, utan bara tömma den?
5 svar · 1,6k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Dels så var orsakerna till den höga vattennivån antingen ösregn eller att hyresgästerna låtit kranen rinna. (Kommer inte ihåg exakt nu - 2 olika tillfällen.) Slambilsföraren hade ingen åsikt. Men vid annat tillfälle bad jag honom att spola "utloppet" till infiltrationen. Kanske hjälpte det för har inte fått klagomål eller märkt hög nivå sedan. (Har 3 brunnar i rad, den
39 svar · 17,5k läst
prototypen
prototypen: Två bitar plattjärn, 2 skruv och mutter. Protte
14 svar · 2,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Har du släta änden på flexslangen in i muffen, eller har du själva rillade slangen in i muffen? Vilken diameter är det på släta änden på slangen? Vilken diameter har släta änden på delen du inte använder? För andra som läser tråden, här är hela montageanvisningen, https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/raennilen-vattenlas-med-flexibelt-roer-1-ho__AA-2385466-3-2.pdf
1 svar · 1,1k läst
·
É
ÉlPon: [citat] Ok tackar, då kör jag bara på lite känsla samt kollar om det är tätt.
2 svar · 580 läst
Demmpa
Demmpa: Det finns regler för hur tungt ett brunnslock får vara mm. https://www.kemfilter.se/sidor/sakra-brunnslock https://www.bula.se/lager-industri/utomhusprodukter/brunnslock/brunnslock-komplett https://vattenavloppscenter.se/produkt/latt-brunnslock-1150-composite/
1 svar · 475 läst
H
Henky: Äntligen fick jag möjlighet att stänga av vattnet ett par timmar, vara ensam utan en massa familj som kutar av och an, går på toa och sånt och fixa detta. Lätt men inte precis snyggt.
11 svar · 1,7k läst
·
D
droopy: [citat] Kolla luftningen till avlopps systemet så att det inte är stopp i röret. Oftast ett rör upp genom taket. Skall även sitta i slutet av infiltrationsrören. Locken skall vara täta och systemet skall ventileras ut på taket med "skorstensverkan, från infiltrationens slut till röret på taket. Fungerar lite sämre om det är varmt och vindstilla. Vill man kan man dra fram en liten
12 svar · 3,2k läst
·
R
revco: [citat] Ah, så enkelt var det. Tack för svaret!
4 svar · 2,6k läst
T
Tony Haegg: [citat] Känns ju lagomt seriöst 😅 Misstänkte dock att det kunde vara nåt sånt...
2 svar · 761 läst
K
kortis: [citat] Jag har för mig att minsta avståndet när vi anlade egen avloppsanläggning var just min 20 meter
5 svar · 2,5k läst
X
xxargs: Då har du hittat alternativ styrsystem, det du behöver säkra backup på är att också få inställningarna/programmet/processtiderna för ditt verk - helst också skrivet på ett pappersark så att det kan matas in från början för den nya styrsystemet. inställningarna/programmet/processtiderna är det mest kostsamma att återskapa om man inte själv dokumenterat, kan få datat från annan
19 svar · 4,9k läst
Höghus
Höghus: [citat] Fru Höghus klarar nu att vrida på kranen och tackar! Och jag fick igen användning för verktyget jag köpt på loppis bara för att det står FM Mattsson på det... /Höghus
2 svar · 642 läst
·
Demmpa
Demmpa: Radiatorkopplet är den som visas på sidan 7, https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_14_4757358.pdf
14 svar · 1,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Läste inte ditt ursprungliga inlägg så noga. Jag är inte riktigt med på hur du tänkt göra. Den nya blandaren kommer väl med nya flexslangar?
7 svar · 756 läst
·
A
Amazon312: Om det går, hur stort flöde behövs?
0 svar · 387 läst
Naturlig obegåvning
Naturlig obegåvning: [citat] Minns inte vad jag sökte på men det jag gjorde var iaf att borra ett litet hål i slangen i toppen av brunnen så att lite vatten faller tillbaka ner i brunnen. Ytspänningen bryts och då tillförs syre. Det funkade kanon och jag har ingen lukt alls längre, (men givetvis mer oxiderat järn i vattnet). Jag använde en alldeles för grov borr (4mm) så jag har onödigt mycket vatten som
6 svar · 3,8k läst
tommib
tommib: För lite gängtätningssnöre gissar jag. Jag har aldrig använt det, kör med lin och pasta mellan metalldelar och tejp mellan metall och plast. Ta isär allt och sätt ihop det igen. Kolla extra noga att packningarna mellan kranen och fördelaren är bra och att inte plasten i fördelaren har spruckit när du har jobbat med detta.
19 svar · 2,3k läst
·
G
Gullliver: Bygghandeln hade lin och pasta för 129:- och tvåpack gängtejp för 32:- så det drog i snålfingret. Funkade fint, tätt och gick att rikta kranen i valfri riktning 👌
11 svar · 753 läst
·
Ä
Ämpat: Hej! För ett bra tag sen så hade våran granne problem med att det slår/smäller i vattenrören, vi har fjärrvärme och E.on var ute och kollade hos två grannar men inte hos oss, det smäller väldigt mycket i våran källare när vi har på varmvattnet och stänger av det. Vi vet inte vad det beror på eller vad vi ska göra och vi kan inte lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån. När
0 svar · 616 läst
·
B
Bigfoot: Jag tänker att när problemet uppstår så kan du slå av alla andra vattenförbrukare och låta vattnet stå och rinna ett tag. Sedan går du runt och känner på kallvattenrören. Hittar du ett varmt kallvattenrör någon annanstans så vet du var du ska kolla vidare.
4 svar · 668 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.