Fick en dusch installerad i nya badrummet för nån vecka sen. Häromdagen när jag var i källaren upptäckte jag en mycket liten mängd vatten som samlat sig ytterst i skvallerröret till varmvattenslangen (PEX rör i rör). Skakade ur vattnet och gick upp och lät duschen gå en god stund (ca 15-20 minuter). Inget nytt vatten kom ut. Kontrollerade sedan röret flera gånger samma dag men inget nytt vatten syntes. Två dagar senare kollar jag röret igen och då ligger där en tesked vatten igen ytterst i skvallerröret (det hänger liksom kvar med ytspänningen). Lite lite fukt syns även på golvet under men mycket lite. Är det möjligen så att det bildas kondens på PEX-röret inuti skvallerröret eller har jag att göra med en liten läcka nånstans? Röret kommer alltså från källaren och löper genom en innervägg två våningar upp till badrummet. Kallvattnet bredvid genererar inga sådana droppar. Nån som har erfarenhet av liknande?
Ja det är precis vad jag också tänkte. Kopparrören (kalla) är ju alltid täckta av kondens. Jag är skitdålig på teorin kring sånt här men kan förhållandet att varma vattnet löper genom en kall källare och sen upp i normal rumstemperatur på nåt sätt påverka?mexitegel skrev:
Ja det var min första tanke. Dvs mellan röret och brickan som blandaren sitter i. Det andra alternativet är att jag skulle lyckats sätta en skruv i röret när jag renoverade nedervåningen men det ser jag som ytterst osannolikt eftersom jag var extremt noga med att undvika det.Magnus E K skrev:
Det märkliga är att vattnet kommer ned så oerhört sporadiskt. Efter en lång dusch syns ingenting på hela dagen men två dagar senare finns där en skvätt vatten.
Nu har det gått två dagar igen och skvallerröret har varit snustorrt hela tiden, trots att duschen använts flera gånger. Dessutom är det ju ett konstant tryck i röret så rimligtvis borde väl en eventuell läcka inte ta paus oavsett om duschen används eller ej? Någon som finner nån rimlighet i detta mysterium?
Om det är så att en skruv har penetrerat PEX-röret, kan det vara så att värmen från idogt duschande kan täta till läckan med materialexpansion?lärjungen skrev:
Nu har det gått två dagar igen och skvallerröret har varit snustorrt hela tiden, trots att duschen använts flera gånger. Dessutom är det ju ett konstant tryck i röret så rimligtvis borde väl en eventuell läcka inte ta paus oavsett om duschen används eller ej? Någon som finner nån rimlighet i detta mysterium?
Observera att detta bara är en gissning...
Vad händer om ni inte duschar på ett par dagar?
Kondens på varmvatten existerar inte i Swea Rike ska dock tilläggas.
Duschen är igång ettpar gånger per dag. Skall se om jag kan utföra ett test utan duschning en period.Krilleman skrev:
Om det är så att en skruv har penetrerat PEX-röret, kan det vara så att värmen från idogt duschande kan täta till läckan med materialexpansion?
Observera att detta bara är en gissning...
Vad händer om ni inte duschar på ett par dagar?
Kondens på varmvatten existerar inte i Swea Rike ska dock tilläggas.
Angående kondens på varmvattenrör ger chatGPT följande svar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga om mitt scenario uppfyller något av dessa undantag dock.
Nej, jag vill fortfarande påstå att det inte finns kondens på ett varmvattenrör i ett - Rör I Rör - med PEX/PAL som används dagligen.lärjungen skrev:
Om det vore så, så skulle samtliga liknande installationer påvisa samma sak som du upplever. Men ingen annan har just det problemet i nya installationer...
Min gissning är fortfarande att något som har penetrerat både skyddsrör och mediarör så ett mindre läckflöde uppstår.
Men när ni nyttjar duschen så expanderar materialet av värmen och tätar runt skruv/spik.
🤔🤔🙄🙄
Detta scenario har förekommit förut!
Redigerat:
Ja det är nog den mest sannolika teorin. Skall försöka hitta var det isåfall kan ha skett. Mest sannolikt någonstans där röret passerar en våning vilket sker på två platser. Den ena passagen som ligger på översta plan är fortfarande öppen (ej hunnit bygga igen den) och där hittar jag inget. Kan följa röret med blicken hela vägen ned till nästa våningspassage och den sträckan verkar helt oskadad, men kan inte se genom själva passagen mellan nedre plan och källaren. Sen skulle det naturligtvis teoretiskt kunna vara en skruv som skadat nånstans nära platsen där röret kommer ut i badrummet eftersom den halvmetern är dold inuti väggen. Får väl helt enkelt skära upp skvallerröret så högt upp jag kan för att se om dropparna kommer ända från badrummet eller ej. Tack för en värdefull insikt.Krilleman skrev:
Nej, jag vill fortfarande påstå att det inte finns kondens på ett varmvattenrör i ett - Rör I Rör - med PEX/PAL som används dagligen.
Om det vore så, så skulle samtliga liknande installationer påvisa samma sak som du upplever. Men ingen annan har just det problemet i nya installationer...
Min gissning är fortfarande att något som har penetrerat både skyddsrör och mediarör så ett mindre läckflöde uppstår.
Men när ni nyttjar duschen så expanderar materialet av värmen och tätar runt skruv/spik.
🤔🤔🙄🙄
Detta scenario har förekommit förut!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Den som installerade borde väl titta på detta eller installerade du den själv?lärjungen skrev:
Fick en dusch installerad i nya badrummet för nån vecka sen. Häromdagen när jag var i källaren upptäckte jag en mycket liten mängd vatten som samlat sig ytterst i skvallerröret till varmvattenslangen (PEX rör i rör). Skakade ur vattnet och gick upp och lät duschen gå en god stund (ca 15-20 minuter). Inget nytt vatten kom ut. Kontrollerade sedan röret flera gånger samma dag men inget nytt vatten syntes. Två dagar senare kollar jag röret igen och då ligger där en tesked vatten igen ytterst i skvallerröret (det hänger liksom kvar med ytspänningen). Lite lite fukt syns även på golvet under men mycket lite. Är det möjligen så att det bildas kondens på PEX-röret inuti skvallerröret eller har jag att göra med en liten läcka nånstans? Röret kommer alltså från källaren och löper genom en innervägg två våningar upp till badrummet. Kallvattnet bredvid genererar inga sådana droppar. Nån som har erfarenhet av liknande
Jo. Jag skulle kunna kapa röret i väggen som inte är igebsatt och byta ut 4/5 av slangen, och sedan ha en inspektionslucka där jag kapat. Jobbigt bara om läckan sitter på den sista femtedelen inuti väggen precis innan den går ut till duschblandaren. Men jag kan ju sköra bort en bit av skyddsröret precis där slangen försvinner in i väggen för att se om vattnet rinner därifrån eller om det är längre ned det läcker.M MrJimmy skrev:
Skyddsröret får man skarva dolt, så det behövs ingen lucka. Dock vet jag inte om det finns några delbara skarvar eller om man måste lossa och dra ur medieröret för att kunna trä på skarven.lärjungen skrev: