994 läst ·
23 svar
994 läst
23 svar
Lite vatten i skvallerröret. Kondens? Läcka?
Jo men menar att jag kanske skulle behöva kapa själva PEX-slangen om läckan sitter nånstans på sträckan mellan källaren och badrummet. Då vill jag gärna att slangen får sitta kvar in i blandaren i badrummet utan att röra den sista halvmeter som löper inuti badrumsväggen och genom tätskiktet.useless skrev:
Det är skyddsröret som är fäst i tätskiktet. Hela poängen med RiR är att man ska kunna byta det inre röret utan ingrepp i någon tätande konstruktion.lärjungen skrev:
Sitter det fast i tätskiktet är det inte draget enligt branschstandard.
Ja naturligtvis har du rätt. Jag gjorde en tankevurpa 😵 är lite trött i huvudet efter veckan. Jag börjar fundera på om läckan kanske är en följd av felaktig installation av brickan till blandaren. Kan det vara så att om brickan sitter fel, sipprar lite vatten från PEX-röret in i skyddsröret där slangen möter brickan? Jag vet ju inte hur det ser ut när man fogar samman brickan med slangen. Är det en packning eller en klämring som tätar?useless skrev:
Följdfundering: när jag synar brickan bakom blandaren ser jag att en av skruvarna är monterad lite snett. Spontant tänker jag att det är en riskfaktor för att vatten lättare kan tänkas glida in bakom skruven. Utgår från att rörmokaren fyllt hålet med silikon, men faktumet att den är snedmonterad gör att jag blir lite orolig över vad det beror på och huruvida nånting gått fel i själva monteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, jo. Det enda jag vet angående min egen del i det hela är att jag gjort allt i min makt för att rören skall vara så långt som möjligt från skruvar och spikar när jag byggt in dem i väggkonstruktionen. Jag har väldigt svårt att tro att jag själv lyckats göra någon åverkan i efterhand, men jag kan heller inte avfärda det helt förrän orsaken till droppandet är klarlagd.K krambriw skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kondens vatten under källaren
Grund & Markarbeten -
Droppar av kondensvatten i tak, vad gör vi?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp -
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Ventilation -
Stenkista till kondensvatten (luftvärmepump)
Grund & Markarbeten