Vi köpte ett hus som byggdes på 80 talet. Kanske jag har missat det på besiktningen men golvbrunn bredvid elpanna är rostig och kondensaten som ni ser kommer från el panna.
Finns det risk för fuktskada? Det kanske kommer kosta en stor summa för mig för att reparera det eftersom golvbrunnen sitter fast i betong(det verkar så i alla fall)
Hjälp 🙏snälla med en råd eller ett förslag. Kan ej sova nu på nätterna i fruktan av fuktskador, mögel, att vatten rinner under hela huset o.s.v. 😱

• Rostig golvbrunn bredvid elpanna med rör och vattenslangar, placerad på betonggolv i ett 80-talshus. En hink syns bredvid brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig golvbrunn i betonggolv nära en elpanna med tydliga kondensspår runt brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Städa?
Och lyft på locket till brunnen..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Städa?
Och lyft på locket till brunnen..
Jag vågar inte och tror brunnen sitter fast kan det vara så att brunnen sitter fast i betong ?

Julia Plakhina Julia Plakhina skrev:
Jag vågar inte och tror brunnen sitter fast kan det vara så att brunnen sitter fast i betong ?
Brunnen sitter säkert fast i betongen..
Men det vita locket går att lyfta på..
Enda sättet att få veta om det är fukt är att mäta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enda sättet att få veta om det är fukt är o
Enda sättet att få veta om det är fukt är att mäta.
Tack för svaret! Jag tror det bäst att byta hela golvbrunnen så blir jag säker att det inte läcker fast det kan kosta en peng.

Farstatjej90
Om detta är en källare och det är betonggolv är nog risken för fuktskador små, det går väl bara vidare ner i marken...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om detta är en källare och det är betonggolv är nog risken för fuktskador små, det går väl bara vidare ner i marken...
Hej 👋. Det här besiktningsman har skrivit i protokollet.
Grund X Kondensvatten från värmepumpens utedel leds ej iväg från grund.
Frågade GPT som säger att ska montera en slang så att vatten leds korrekt

S
Japp, vatten från utedelen ska ledas bort från huset.
Det du visar bild på är ju dock inomhus.

Hej 👋. Det här besiktningsman har skrivit i protokollet.
Grund X Kondensvatten från värmepumpens utedel leds ej iväg från grund.
Frågade GPT som säger att ska montera en slang så att vatten leds korrekt
Du har nog missförstått besiktningsmannen. Det där röret och brunnen ser helt normalt ut. Gammalt men sannolikt fungerande.

Utedelen till värmepumpen har ett utlopp för kondens som man kan leda längre bort från husgrunden. Det är det man menar.

• Gilla
Julia Plakhina
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Du har nog missförstått besiktningsmannen. Det där röret och brunnen ser helt normalt ut. Gammalt men sannolikt fungerande.

Utedelen till värmepumpen har ett utlopp för kondens som man kan leda längre bort från husgrunden. Det är det man menar.
Det som oroar mig är att betong alltid fuktig där. Jag ser att kondensat droppar i brunnen men borde det vara blött och fuktig omkring brunnen? Dumt fråga så klart men det är därför jag frågar kunniga människor här eftersom jag själv har ingen aning hur det borde vara. Tack!

Det som oroar mig är att betong alltid fuktig där. Jag ser att kondensat droppar i brunnen men borde det vara blött och fuktig omkring brunnen? Dumt fråga så klart men det är därför jag frågar kunniga människor här eftersom jag själv har ingen aning hur det borde vara. Tack!
Jag skulle inte oroa mig. Men om det droppar lite kan du ju sätta något kärl under som fångar upp vattnet. Låt det fyllas och sen tömmer du och vet ungefär hur ofta det behöver tömmas.

• Gilla
Julia Plakhina
  • Laddar…
Går det inte att köra ner slangen i brunnen bara istället för att låta det droppa ovanför och skvätta?

I övrigt är det väl mest betongarbetet där runt brunne som ser förjävligt ut. Vet inte om det är något att oroa sig för.

• Gilla
Julia Plakhina
  • Laddar…
Det droppar väl ner bättre bara av att man plockar bort plastsilen och låter det gå direkt i "skålen".

Tycker det ser ut som ytterkanten har rostat av att vara lite småblöt hela tiden och att det skvätt som kommer där fastnar kvar. Kan nog vara så att brunnen som helhet inte är så eländig, men den övre kanten ser skit ut.

• Gilla
Julia Plakhina
  • Laddar…
Om det är en EL-panna som du nämner som röret kommer ifrån ska det dock inte droppa så hela tiden. Den har en övertrycksventil som ska släppa igenom lite när temperaturskillnaderna gör att vattnet expanderar då det värms. Men efter det ska det inte komma något. Det låter som om du borde undersöka att ventilen inte läcker mer än den ska göra.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Om det är en EL-panna som du nämner som röret kommer ifrån ska det dock inte droppa så hela tiden. Den har en övertrycksventil som ska släppa igenom lite när temperaturskillnaderna gör att vattnet expanderar då det värms. Men efter det ska det inte komma något. Det låter som om du borde undersöka att ventilen inte läcker mer än den ska göra.
Tack snälla för återkoppling! 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.