Jag har fått en anmodan av vattenleverantören att ledningarna från vårt hus är felkopplade, ”felaktig tillförsel av spillvatten till dagvattenledningen”. De har varit bussiga och försökt att följa felet och konstaterat att de förmodligen är felkopplade någonstans mellan vårt hus, där vi också har en brunn precis vid fastigheten, och en brunn cirka 25 ned på en samfällighetsväg. För mig som inte alls kan VA, vet jag inte vad jag ska förvänta mig för under marken. I mina öron låter det som att nån förväxlat rören och bara satt fel 🤷‍♂️ men inser att det kanske inte alls är så lätt eller okomplicerat.

Gissningsvis ligger rören ihop och ovan varandra och har kopplats fel vid någon av brunnarna. Givet att jag gräver, var ska jag börja, så nära huset som jag kan eller längre bort, ska jag börja vid en brunn och där ”koppla om” dem, och hur kan man ”koppla om” dem. Är det här en sak man alls kan göra själv?

BTW har kollat alla försäkringar, inkl ”dolda fel”, och det är något som jag behöver bekosta själv då det ligger en bit från fastigheten.

Claes Sörmland
Hur gammalt är huset och hur gammal är avloppsinstallationen? Är det gamla betongrör eller nya plaströr? Jag funderar på om det är en mycket gammal installation i betongrör så kan det vara trasiga rör så att spillvattnet leds in i dagvattnet p g a rörhaveri. Är det plast är det ju mer garanterat en ren felkoppling.

Vad är det för brunn vid fasaden? Är det husets dagvattenbrunn? Har du spillvatten i den när du tittar ned? I så fall är det ju felkopplat redan där.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
För vad det är värt verkar det där vara ett vanligt fel, eller tillvägagångssätt under en tidigare tidsperiod. I det kvarter mina föräldrar bor gjordes en inventering av spill- och dagvattenrören och det visade sig att nästan alla hus på gatan hade någon del av husets spillvatten som gick mot dagvattnet. Det blev en guldgruva för ortens grävmaskinister som fick gräva upp nästan alla tomter för att koppla om.

Kan det vara ide att ta ut någon som filmar rören? Då skulle du kunna få koll på läget och göra en plan för vad som ska fixas och på vilket sätt innan du börjar gräva.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det gamla områden så skiljde man ju på "gråvatten" och "svartvattnen", ungefär dagens BDT- och WC-avloppsvatten. Man hade två olika stammar ut från huset (köksstammen och WC-stammen) och gråvattnet renades sällan, det gick ut i ett dike, en bäck, dagvattenkulvert, stenkista eller liknande. Så var det med mitt gamla hus från 1920 fram till 60-talet när man drog kommunalt VA i samhället och allt kopplades ihop.

Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Kan det vara ide att ta ut någon som filmar rören? Då skulle du kunna få koll på läget och göra en plan för vad som ska fixas och på vilket sätt innan du börjar gräva.
Jag tror också på att rita en ritning baserat på vad man ser i brunnarna och filmning. Först ritning, sen grävmaskinist. Inte tvärt om.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.