Vatten & Avlopp
Hyringa: [citat] Det strömmar förbi därnere i brunnen.
4774: [citat] Lyft upp själva vattenlåset och skura rent det och själva brunnen när du ändå gör rent vattenlåset. Det kan vara lite pilligt att få upp när det inte finns ett handtag men jag har löst det med att köra ner en penna och lirka upp vattenlåset. Det är två enheter som ska vara lätta att göra rent. Där vi bor så har jag bytt insatts till sådana med handtag för enkelhetens
Farendag: Tack för hjälpen hittills, alla! Har varit ute på ön nu och skruvat ned stopptrycket. Nu verkar det funka normalt igen, peppar, peppar. Har beställt manometer från Jula men inte fått ännu. Jag skruvade ned starttrycket till ca 2,5 men trycket sjönk för mycket uppe i huset innan pumpen satte igång, så ändrade tillbaka till ca 3,5. Det kanske beror på höjden, skiljer väl ca 4-5
Nicole K.: [citat] Hej, Allt fungerar nu som det ska igen – vi har hittat felet! Det var den defekta värmefläkten i systemet som gjorde att säkringen gick. En liten mus hade byggt bo där inne, och isoleringsmaterialet som trillade ner i fläkten gjorde att den slutade fungera. Fläkten är nu borttagen, och en ny kommer att installeras inför vintern. Och det bästa av allt: jag har vatten igen –
GK100: [citat] Det avtar snabbt om den är "tom" på luft så det kan ta några timmar i värsta fall. Slang får du så klart använda fram till brunn eller annat bra ställe. Fyrkantiga skruven sitter inte heller så hårt oavsett. Du kan få lirka lite fram och tillbaks med den.
fribygg: Det brukar finnas ekonomiskt överkomliga plastkopplingar till PEM på tex Biltema
Phlomis: [citat] Vill bara säga att jag är glad bara att du ställer frågor, det hjälper mig att få igång tänkandet. Jag har ingen jag kan bolla sånt här med, så jag är väldigt glad för att du lett mig vidare så här långt. Jag håller tummarna för att du orkar svara mitt senaste svar till dig.
Demmpa: [citat] Generellt ja, se inlägg 22. Det beror på vilket koppel det är, vissa koppel stänger inte returen.
Vector: Kan ju vara så att en "tryckning" av borrhålen är något som kan vara att tänka på om flödet är dåligt å ni har lätt för att tömma borrhålet
xxargs: Kan också vara lera/slit som har kommit av den alldeles för höga vattenuttaget under lång tid och vattnet pressar med hög flöde i berget springor mot hålet och med hög flödeshastighet får med sig en massa väldigt fin lera som inte vill sedimentera sig. det fins annan tråd tidigare med samma problem, också beroende av hög och långvarig vattenuttag av gräsvattning... Det du kan
Grillen: Nu fick vi veta vad felet var. Cirkulationspumpen hade tydligen gått sönder för några dagar sedan. Så alla hur i radhuslängan var utan varmt varmvatten.
Yrrol: [citat] Hej, nej jag köpte förmodligen bara "bästa" filtret som lokala butiken hade hemma.
xxargs: Ber om ursäkt om texten är till fullo är skrivet av kött och och blod, men upplägget ser väldigt mycket ut som en AI-svar i mina ögon (ogillar dessa också när det tvingas på en) - eller att vi, som du säger, nu är förstörda med att tex. google mfl. hela tiden trycker på den typen av svar med liknande struktur. Men att skylla på webbforumet att det ser knasigt ut med radbrytningar
Tomzon_65: Hej alla! Skulle behöva lite råd och kommentarer om att använda dessa produkter för inkommande vatten till mitt fritidshus. Finns ju mängder av olika pex rör ju. Kommer att ha en 32mm pem slang på inkommande och tänkte använda vatette fördelnings rör utvändigt i en kommod.
rolf johansson: 8mg e riktvärde, så 0.66mg borde ju tyda på att väldigt lite jord/ytvatten sipprar ned i brunnen mao kommer koliforma bakterierna från nåt annat..
Fario: Nu har det löst sig. En person hade en sådan slang som jag fick.
Litengubbe: Åkte o köpte det jag tidigare länkade till och se på fan, det funkade! Problemet löst👍
xxargs: [citat] Ett tips att prova med om verket verka slamma igen med mycket mer slam än förväntat - är att kalka verket med några kilo trädgårdskalk och sedan se hur det fungera närmaste månaden - detta är inte mitt tips utan av en som hade en Baga-easy i någon av trådarna här på BH som gjorde det som en desperat sista insats innan denner tänkte ringa komunen och entreprenöran för att
DMcK: Vet ni hur man kommer ned till gummipackningen? Jag kommer till den här nivån men sen blir jag osäker hur jag ska gå vidare...vänligen se fotona. Ska jag bända upp där gula pilen pekar. Vredet vill inte lossna. Eller är det skruven som man ser på spegelbilden som måste lossas innan jag kan ta bort drevet? Mvh Daniel
JeLiCa: Problemet löst. Det var bara att bända och banka och rikligt med rostlösare tills den gick upp. Det tog sin lilla tid dock då den suttit orörd i många år och packningen hade dessutom hamnat snett. Det var alltså lyfta rakt upp som gällde för den här varianten. Jag kollade på grannen som hade en likadan brunn visade det sig.
rolf johansson: håller med! brunnen e borrad 1973 tror jag. ingen aning hur långt ned foderröret är, men marken är väldigt stenig så kan tänka mig att det rinner snabbt i "jorden" intill som också kan vara risk. finns det något sätt utan att ringa in ett företag att inspektera brunnen, typ nån amazon-kamera? :-)
InsidersUnited: En gjord av betong fäst i botten av tanken. ❤️
Krilleman: [citat] Det är ett hårt 18mm kopparrör som Vatette (Gustavsbergs) vattenutkastare är tillverkat av! 👍👍 Stödhylsan finns inte heller omnämnd i monteringsanvisningen från Vatette. Däremot kan ju matande rör som ansluter mot vattenutkastarens klämringskoppling 15mm kräva stödhylsa... [bild]
Krilleman: [citat] Detta problemet är välkänt när det kommer till IFÖ Sign. Är det en sådan "porslinsgud" du har? Demontera inloppsventilen och gör rent där först. 👍 IFÖ inloppsventil kan tex se ut såhär: Inkommande vatten från WC-ventilen är från min gröna pil. Den oranga brickan håller inlopsslangen på plats. Stäng av vattnet innan du börjar pilla oavsett modell! [bild]
Marake2: Gå först ut på tomten och titta dig omkring. Översvämningskarteringar görs från laserskannade höjddata. Så ibland blir det fel på detaljnivå. Kanske missas en vägtrumma, eller dagvattenbrunnar osv. Men kommer du fram till att huset ligger i en svacka så är det bra att förbereda sig. Fundera också på om huset är känsligt för skyfall som kommer plötsligt eller översvämning
moonsire: [citat] Tack! Ja, jag har också bara hittat dyringarna... Kanske får det bli en sån ändå, känns bara surt när jag antagligen bara behöver den en gång innan flytt... Jag lyckades förstå att den heter SMS1181 som de rekommenderade från kommunen, men det hjälpte inte prismässigt 😉 Tydligen måste man köpa egen för de som kommunen hade på plats blev stulna hela tiden 😑
Claes Sörmland: Jag undrar om det inte är lite halvstopp längre ned i köksstammen p g a fett. Diskmaskin brukar ge det över tid. Då kan luften inte ta sig ut genom avloppsröret och de luktar ibland när man spolar. Testa att rengöra med enorma mängder kokhett vatten. Koka upp så många liter du har kastruller och vattenkokare till och häll ned allt i ett svep i avloppet. Kanske tillsammans med några