Vatten & Avlopp
Lilllen: Ursäkta väldigt sen återkoppling... Mycket annat kom emellan. Har inte kommit vidare med detta projekt alls. Men börjar titta på det lite smått igen, då det vore skönt att kunna tvätta händerna i samma utrymme efter toalettbesök, och inte behöva gå upp en våning... :) Fast till att börja med så tänkte jag beställa rätt grejer då ändå andra rörgrejer ska beställas. Krille:
Liteavvarje: [citat] Jag med är i gamla skolan , men nya rön att ta åt sig Till dig och GK100 , RoBO och alla andra med För 10 år sen byggde jag min pool , köpte grejer från en farbror ca 75 år , frågade om jängtape svaret blev , vill du ha det bra , så ska använda det här :: E.Z Thread Seal Pipe Thread Compound , det en gummiimassa som smörjes på gängorna och efter det torka i ett dygn ,
Yrrol: Åk till Jula och köp största mejseln med kantig metall som du kan sätta skiftnyckel på för att få mer vridkraft. Fast den blandaren har gjort sina år, unna dig en ny ;) Speciellt om du har problem med svajande värme.
Mikael 81: https://www.rskdatabasen.se/kategori/va-armaturstangventiler/stangventiler/kulventiler/ballofix-510-med-vred-8540924-560 - så då har jag väl tänkt rätt?
Krilleman: Jag är inne på samma spår som @Liteavvarje. Köp en varmvattenberedare på blocket för 1000:- och sälj den vidare för 500:- när du inte behöver den mer. Billigare än så blir det inte.
Nizztos: Tyvärr inte möjligt att dra ett nytt rör. Dvs arbetsinsatsen och kostnaden blir för hög. Jag kommer prova att sätta ett Y istället för den inre kröken. Sedan får VVB gå in i den raka delen i Yet och samma krök upp som idag för tvättmaskin i vinkeln. Någon form av muff krävs där VVB går in men tvättvattnet kommer ju i alla fall på detta sätt riktas bort från den.
Rignin: Bara att frukta det värsta och hoppas på de bästa då. Kommunen vill nog inte ha klagomål.
Anders Johansson: OK, det får bli ett 75-rör. Frågan är hur jag ska ta mig igenom den sjukt låga vinden och genom det nya och fina plåttaket... :-) Hur kinkigt är det med var avluftningen ansluts i förhållande till diskho, toalett och handfat? Det blir två grenar där den ena (cirka 1,5 m) går till diskhon och den andra (cirka 3 m) går till den lilla toaletten där det delas till handfat och toalett.
Keld: [citat] Helt rätt, dock kvarstår även faktum oxå att det jämt finns vattentryck i utkastet på utsidan. Detta måste fixas innan frost eller så får man ta bort hela konkarongen tills man löser felet på det ena eller andra viset.
prototypen: Varför inte en distans på en cm. Tidigare har ju regnvattnet fått rinna fritt och det har ju inte ställt till med alltför stor skada. Någon sorts konsoler och ett hänglås kanske fungerar Protte
Knetha: Ouppvärmt och oisolerat (men vindtätt) "dass", används bara sommartid (alltså, temperaturer 10-25 grader ;) ).
Krilleman: Här ser du skillnaden på vatette och ballofix (broen) både med och utan planadapter från Vatette i båda... Man ska aldrig blanda produkter från olika märken! :sick: [bild] [bild]
Krilleman: Ljudklassade avloppsrör kräver att man följer respektives tillverkares upphängningssystem. Således så ligger inte ljuddämpningen bara i materialet som många verkar tro. Kör på byggladornas avloppssystem och isolera väl med dubbelgips i inklädnaden. Det är absolut lättast för privatpersoner!
Krilleman: Viktigt här är även att du köper halvkopplingar som är godkända för mässing (vilket det är på 10mm slätända FMM)! Vilken storlek på gänga ska du montera halvkopplingen på? 10 eller 15? 15 så hamnar valet lätt på vatette.
TF83: Kanon! Tack! Det underlättar ju betydligt! :)
Liteavvarje: Den sorten används när det ska till en ny toa och inget avlopp finns , mycket i stockkolm stads gamla fastigheter , det enda som inte är bra för dom är tamponger , ( bomull ) fastnar i pumphjulet ,
Krilleman: Du behöver en bussning 20 - 15 (3/4" - 1/2") med planpackning. Köper du med packning så slipper du hålla på med lin eller tejp, alltså mycket lättare med packning! (trio kallar det för övergångsnippel) http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/ Har inte bygghandeln så kan tax köpas här:
Krilleman: Dina lekande muttrar på blandarrören är antagligen 15-gängade invändigt. Gör det enda rätta och seriösaste och behåll slangarna på din befintliga blandare och skarva upp med kopparrör på den biten som fattas. Börja med att mäta innerdiametern på dina befintliga kopplingar (alltså var rören gått i kopplingen). Jag gissar på 12 eller 10mm. Bekräfta!
sallad: Jag tackar för ett uttömmande :D svar! Ja det verkar som hela serien har grejer som passar ihop
Fjojtmehmet: [citat] Om man förlägger RiRen på rätt sätt är det inte svårare än att byta en ekk-kabel i ett vp-rör. Men om man gör som de flesta och klamrar var 5:e meter och skiter o bockfixturer sp är det omöjligt
Liteavvarje: Så det finns bara ett hål , har du kollat med någon vad dom säger du ska för storlek , 200 m extra i mark + borra , = ca 10-12KW
Liteavvarje: Bara att gasa den håller , klart att livslängden påverkas av drifttiden med åren , den får bara inte gå torr , men den stannar när vippan tippar ned
kraft1: Kolla hela tiden att du har vatten i tryckledningen från pumpen. Om sugpipa saknas kommer ejektorn suga luft upp i pumpen så det märks omgående. Prova även och trycksätt rörledningen och stäng av pumpen, Om trycket försvinner läcker backventilen i ejektorn. Det finns alltså mycket att kolla och en hel del att göra. Om allt är o.k vid pumpen, måste slangpaketet upp. Om inte sugpipa
kraft1: Det går inte att justera tryckreducering överhuvudtaget utan att mäta trycket om man vill vara säker på var man ligger på för trycknivå. Numera finns manometrar med inbyggd dator/logger som enkelt kollar vilket reglerområde man hamnar vid olika belastningar och flöden, för att kunna justera in optimalt i förhållande till dimensioneringen i övrigt.
KnockOnWood: [citat] Om vi gissar rätt, så är det ju för att få ett vattenlås.
phila: Det var en bra idé med trädgårdsslangen ! Lyckades få tag på en kille som kommer ut imorgon och håller nu tummarna för att det går smidigt att byta. Ny pump fick vi också tag på via lite kontakter. Är ju inte gratis i och med djupet på brunnen men fanns på lager så var lika bra att slå till. Tre fas precis som den vi har nu. Tack för supporten !
joda71: Hittade en pump som uppfyller mina önskemål. Får hoppas att den gör sitt jobb... https://www.conrad.se/Klarvattenpump-dr%e4nkbar-Oase-ProMax-ClearDrain-11000-11500-l%2fh-8-m.htm?websale8=conrad-swe&pi=1527520&ci=SHOP_AREA_32585_0813018
Great: Hej! vi hade ca 3000Bq/l, vilket visade sig att det låg på ca 130-140 i luften. Vi installerade en Radonett, som gav omedelbart resultat, sänkte värdet till ca 20-25 på 2 dygn. fyllde på poolen igår, då brukar jag förbikoppla själva radonetten, glömde då koppla tillbaka, idag på kvällen låg dygnsvärdet på ca 130. kan starkt rekommendera denna apparat