Hej.
Jag håller på och drar nytt avlopp för badrummet och undrar om "förbudet" för 90 graders-böjar gäller alla diametrar på rör eller bara på toalettens 110 rör?
Jag skulle behöva använda en 90 graders böj på röret som går från duschens golvbrunn till stammen vidare ner i huset.
Kan det funka eller ska jag slå det ur tanken? :blushing:
Tack.
/Hans.
Jag håller på och drar nytt avlopp för badrummet och undrar om "förbudet" för 90 graders-böjar gäller alla diametrar på rör eller bara på toalettens 110 rör?
Jag skulle behöva använda en 90 graders böj på röret som går från duschens golvbrunn till stammen vidare ner i huset.
Kan det funka eller ska jag slå det ur tanken? :blushing:
Tack.
/Hans.
http://www.vvs-boden.se/uponor-pp-ht-böj-2-muffar-svängd-75x885°-p-151.html
Den här böjen med "svängt" utförande måste väl vara likvärdig med två 45
r? Har dock väldigt sällan hittat den i fackhandeln, utan bara den vanliga "tvära"? :@
Den här böjen med "svängt" utförande måste väl vara likvärdig med två 45
Kan inte se att det är någon större fara med 89º från liggande till stående. Ska bra mycke till innan det inte rinner över kanten.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Det är ok att använda en 90º böj, eller gren, på det sätt du vill, från liggande till stående.
Det är ju flera saker att beakta.
Risken för stopp, bl.a beroende på att flödeshastigheten stoppas upp.
Men även hur svårt det är att få genom rensfjädrar och spolmunstycken genom böjen.
Det första av dessa två är inga problem med skarp böj från liggande mot lodrätt rör.
Det andra kan alltid erbjuda vissa problem, så pga rensning finns det alltid en fördel med lång böj eller dubbla 45'or
Men hursomhelst skulle jag personligen inte vara speciellt orolig för en böj som du Hans tänker dig.
Särskilt ifall den är i närheten av golvbrunnen, för då ökar chansen att man får förbi rensdon utan större problem.
Jag har själv satt skarpa 90-gradare på några ställen i början av rörsystemet men undvikit det "långt in i rörsystemet".
Risken för stopp, bl.a beroende på att flödeshastigheten stoppas upp.
Men även hur svårt det är att få genom rensfjädrar och spolmunstycken genom böjen.
Det första av dessa två är inga problem med skarp böj från liggande mot lodrätt rör.
Det andra kan alltid erbjuda vissa problem, så pga rensning finns det alltid en fördel med lång böj eller dubbla 45'or
Men hursomhelst skulle jag personligen inte vara speciellt orolig för en böj som du Hans tänker dig.
Särskilt ifall den är i närheten av golvbrunnen, för då ökar chansen att man får förbi rensdon utan större problem.
Jag har själv satt skarpa 90-gradare på några ställen i början av rörsystemet men undvikit det "långt in i rörsystemet".
J JerreEssberg skrev:
Och detta är väl precis lika OK om det är 110-rör till toa ..? ...antar jag.krilleman_215 skrev:
För så planerar jag själv att göra nu, en liggande 110-ledning på övervåningen som går ner till det lodräta röret via en kort 90°.
Jag kan med en del besvär knöka in två 45°-or eller en lång 90°, men slipper gärna göra den ombyggnaden.
Det är f.ö en meter från toan till det viker av neråt, och drygt 2 meter från golvbrunn och tvättställ.
Ja tack, jag trodde ju inget annat egentligen, men better safe than sorry ... 
Så här ser det ut där avloppet avslutar sin lodräta del (det blå locket inringat med rött) där har jag satt ett 45° avstick och sen en 45° böj
Borde fungera bra.
Så här ser det ut där avloppet avslutar sin lodräta del (det blå locket inringat med rött) där har jag satt ett 45° avstick och sen en 45° böj
Borde fungera bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen skulle man lika gärna kunna köra 110 på allt tycker jag med förminskningar till det som är mindre. Själv göt jag in 75 rör som undre gräns.. Överallt där stående ledning (som inte är samlingsledning) övergår till liggande är långböj okej!
Jag skulle vilja ha en länk till den specialböj som ska användas som alternativ till 2x45 i fall b i säker vatten ovan!?
Jag skulle vilja ha en länk till den specialböj som ska användas som alternativ till 2x45 i fall b i säker vatten ovan!?