Q
quick: Det är naturligtvis inte färgen som gör ljudskillnaden. Däremot finns det avloppsrör som är mörkblåa till färgen som är mer ljudisolerade och speciellt framtagna för att minska skvalpljudet ifrån avloppsledningar när man man spolar. https://www.poloplast.com/se/produkter/avloppsroersystem-foer-inomhusbruk/polo-kal-ng.html
4 svar · 4,6k läst
G
Gurkmeja: Uppdatering: Efter en andra omgång av propplösning så verkar det ha börjat fungera igen. Får hoppas att det endast var en propp av smuts/fett som behövde lösas upp.
2 svar · 2,8k läst
·
roland53
roland53: För några år sedan borrade ett företag och satte vattenspetsar i plast till mig. Kanonbra grejor men behöver nu lite reservdelar. Företaget finns inte kvar att fråga. Var kan man hitta rör och blindproppar? Vad heter systemet och tillverkaren?
0 svar · 821 läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Finns täckbrickor att köpa i plast .kolla varuhusen , flytspacklet kommer att rinna ner i bjälklaget
1 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Snålvarianten från förr verkar vara ett gammalt betongavloppsrör som passar kring röret och som monteras med muffen uppåt. En säck finbetong, en lämplig plastkakburk med rätt diameter och så gjuter man ett passande betonglock. Förutsätter att det ligger några gamla passande betongavloppsrör i grannskapet och skräpar.
10 svar · 7,0k läst
A
AshtrayY: Det låter ju toppen. Tack så mycket för hjälpen.
5 svar · 4,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Har ingen betydelse så länge det inte läcker.
1 svar · 1,9k läst
P
Pippiflickan: [citat] Hej alla kunniga och vänliga! Vattnet i husets kranar var avstängt, vattnet till elementen var det inte. VVS-aren bytte ventil, trycket fortsatte att stiga så snart vi öppnade husvattnet igen. Efter inspektion av vv-beredaren konstaterade VVS-aren att det inre av de två vv-kärlen var trasigt (det som ger vv till kranarna, inte det yttre som ger vv t elementen). Jag väntar på
12 svar · 17,5k läst
·
G
gaston12: Bra att du fick det ordnat. Hade liknande problem, spola löste problemet kortsiktigt. Filmade sedan och snickaren hade dragit in två skruv i avloppsrör mellan våningar. Jag hade inte varnat om att där kunde gå avloppsrör så inget jag bråkade om men glad jag tog in proffs som kunde kolla avloppet. Fixar man det medans man renoverar så går det ju relativt lätt.
17 svar · 27,3k läst
·
C
camaro1969: [bild] Sådär
56 svar · 16,1k läst
·
M
magstorm: Det visade sig att den pump jag länkade till inte har någon nivåsensor - bara så att jag inte lurar någon...
4 svar · 6,4k läst
·
J
Jahlen: Tack för svaren. Ja, det låter rimligt! MVH Johan
4 svar · 5,9k läst
I
iamfree: [citat] Var sätter man en sån? Kan den sitta under huset som står på plintar? Avloppet kommer ju gå rakt ner från golvbrunnen och ner i marken. Dvs att man sätter ett grenrör med ventilen på under huset då?
4 svar · 2,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: En hel del av kunskapen om infiltration av avloppsvatten i mark kommer från USA. Det är också där som tekniken har utvecklats snabbast. En teknisk lösning som sedan 90-talet är kraftigt växande i USA är leaching chambers (infiltrationskammare?). Tanken är att förbättra infiltrationen genom att plocka bort gruset i spridningslagret så att det blir mer plats för vatten/luft och för
0 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Cajsa Warg sa ju att man tager vad man haver. (y) https://sv.wikipedia.org/wiki/Cajsa_Warg
18 svar · 6,9k läst
A
andreaspx: [citat] Hur tar jag reda på vilket fabrikat det är, och om det är RV? Här är två bilder: [bild] [bild]
5 svar · 2,1k läst
·
M
magstorm: Bilden är nog lite missvisande. Det sitter kallasfalt på väggen, men den torkade jorden utanpå får det att se ut som att det inte gör det. Att det ser blött ut beror på att jag hade spolat av tegelrören före jag tog bilderna. Det såg bra ut i rören förresten - i alla fall på den här delen av ledningen. [bild]
20 svar · 13,8k läst
·
N
Nizztos: Jag skall riva min murstock och då försvinner avluftningen av avlopp. Antar att en vakuumventil då behövs. Var kan jag placera den. En tanke jag har är att jag behåller en stump av avluftningen i källaren och sätter den där. Alternativet är ju högsta punkt (diskbänk i köket) men tycker att samma placering som tidigare borde vara bäst, eller? Gäller kommunalt avlopp.
0 svar · 2,6k läst
rayab
rayab: Så här ser planen ut. Kommer dra synliga kopparrör till allt förutom till köket där jag har förberett med pexslang under golv. [bild] Här är ritningen på väggen i tvättstugan där vattnet kommer in: [bild] Tror ni att det kan fungera att koppla på luftnipplar och blåsa ut vattnet. Antagligen kommer jag ha underhållsvärme på i stugan genom en luftvärmepump men skulle kännas bra
7 svar · 34,9k läst
·
F
fiskbuggaren: Jag lyckades applicera mer våld och nu ser det tätare ut. Det kanske var det som saknades.
1 svar · 4,2k läst
M
mogge_73: Katalox ska nog fungera bättre, den höjer kraftigt pH-värdet. Där av den ibörjan kraftiga lukt och smaken. Lukten ger sig ganska fort (ett par dar) smaken kan hänga i några dagar till. Mangan ska inte heller bara några problem att få bort då pH brukar öka så kraftigt. Ha lite koll på pH bara, men det är en relativt billig filtermassa så det är bara att byta ut den om några år i
3 svar · 5,9k läst
BirgitS
BirgitS: Till en toalett brukar man vilja ha 110 mm i stället för 75 för att hålla nere risken att få stopp.
1 svar · 2,1k läst
·
M
mogge_73: Ackrediterad analys innebär att labbet följer och är certifierade av Swetac, en sådan ska innehålla ca 28 olika parametrar. Det är fyra prover totalt, kemisk, bakteriologisk, radon och tungmetaller. Dom här enklare prover vissa erbjuder är alltså inte kompletta, och innan man funderar på att lägga pengar på vattenrening så ska man självklart ha alla parametrar. Man vill inte
3 svar · 1,7k läst
·
M
mogge_73: Kombi filter kan du glömma, så lågt pH kräver ett stort separat filter, dessutom 6 mg i järn!!! Har du möjlighet att posta hela provet? Så lågt pH tyder på ytligt grundvatten och då är risken stor för humus (COD). Då blir det väldigt svårt att oxidera så höga järntal.
2 svar · 969 läst
T
theboppers: Felet hittat - någonstans hos grannen (jag sätter en peng på den nedgrävda T-kopplingen) så jag kopplade bort slangen som gick åt det hållet.
3 svar · 836 läst
M
Mikael 81: Tack för tips! Inte fullt lika estetiskt tilltalande i min smak bara... ;) Så så länge mitt gamla gjutjärnslås funkar så behåller jag det gärna.
5 svar · 3,6k läst
·
F
Freddo26: Ska ta ett samtal på måndag till kommunens "bygglovs"-snubbe. Se om han kan besvara dom delarna.
7 svar · 1,9k läst
R
rsa: Jag har en traktorgrävare själv och har grävt på min egen tomt med olika maskiner i några år. Installerade själv en infiltrationsbädd med slamavskiljare och pumpbrunn för 9 år sedan. Jag tror att jag skulle kunna installera verket själv!? Frågan är vad "extra" jag får genom att anlita en entreprenadfirma som gräver ner åt mig? Det kost i varje fall en hel del mer pengar :rolleyes:
2 svar · 11,6k läst
Anders243
Anders243: Tack för svar! Jag tror jag gör så att jag drar ny PEM hela vägen för kallvatten och förbereder plats för en isolerad RIR PEX för varmvattnet (inför den dagen jag behöver det) och sätter en tappkran på lägsta punkten så man kan tömma allt inför vintern.
4 svar · 9,2k läst
R
rsa: Fruppe hur fungerar ert BioKube Venus nu efter 4-5 år?
9 svar · 16,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.