Planerar mitt kommande badrum och funderar på hur det blir med tid innan varmvatten kommer fram om jag inte väljer att koppla in en VVC.
Det är ca 12m mellan bergvärmepannan blandare för dusch/handfat. Jag drar PE-X 16x2,2 i princip hela vägen.
Om jag läser av tabellen rätt så bör det ta ca 7sek innan jag får varmvatten, kan det stämma? Tycker det låter snabbt.
Mvh Carl
Det är ca 12m mellan bergvärmepannan blandare för dusch/handfat. Jag drar PE-X 16x2,2 i princip hela vägen.
Om jag läser av tabellen rätt så bör det ta ca 7sek innan jag får varmvatten, kan det stämma? Tycker det låter snabbt.
Mvh Carl
Det finns väl pumpar som kan ställas med timer så den inte går på natten och kanske inte heller mitt på dagen när ingen är hemma? I så fall tänker jag mig något sånt.
Men det jag funderar nu på i första hand är om det behövs, eller om jag kommer ha varmvatten på ca 7sek. I så fall känns det onödigt.
Men det jag funderar nu på i första hand är om det behövs, eller om jag kommer ha varmvatten på ca 7sek. I så fall känns det onödigt.
Kostar inte många kronor med en slang när du ändå är i gång , drar fram till under handfatet
16 PEX är väl 12 invändigt , rymmer inte mycket per meter , tar inte så lång tid att få fram VV
om det är bra tryck på vattnet Ca 5-6bar normalt i villaområden
16 PEX är väl 12 invändigt , rymmer inte mycket per meter , tar inte så lång tid att få fram VV
om det är bra tryck på vattnet Ca 5-6bar normalt i villaområden
Klicka här för att svara