Vatten & Avlopp
Claes Sörmland: [citat] Förhöjd infiltration kan vara lämpligt om man har för högt grundvatten men marken annars infiltrerar vatten eller om marken är för genomsläpplig (grus). Lera i backen förhindrar infiltration så därmed är förhöjd infiltration ingen lösning. Men en markbädd kan ju även byggas uppåt. Man får dock tänka på frysrisken.
Semesterfixaren: Vattenmätare är överkurs! :-) Vattnet kommer från en samfällighet, så det enda som finns är en huvudkran nere vid bryggan vid tomtgräns...den använd sällan o skulle den falera så finns det nog ingen annan som hjälper mig att byta den än jag :-) Normalt används kranen ni ser för att stänga av vattnet vid vinter o längre resor. Magnetventilen är tänkt att spara jobbet att behöva
Göran.W: Jag syftade inte på att man fick större lyfthöjd utan pump 2 var tänkt som tryck stegrings pump. Ska man jätte petig så är max lyfthöjd 9,81mvp vid 1013 mb. fast verkligheten ser annorlunda ut. Den praktiska max sughöjden ligger snarare vid 6-7 meter om man ska få något vettigt ut av det.
DejvidK: Det är en Mora MMIX K7 med diskmaskinsavstängning (som är anledningen till blandarbytet). Slog till på dessa via Rinkabyrör. Men inser nu att det antagligen blev fel klämringar.. Eller kan det funka ändå? https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamring-10/ Men stödhylsan blev rätt med 10x0,8 https://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-10/
Marcussjogren: Om det fräser luft i kranarna så har du nog snarare för mycket luft i den.
maah: Pumpen är nu inkopplad och allt funkar som det ska. Tack för hjälpen PNO och krilleman! (y)
stf01: Tack för alla svar. Då känns det som nästa steg är att kontrollera med mäklare, kommunen samt även höra lite med grannarna (de delar vad jag vet) vad de fick göra för lösning.
paek1b01: Vi har för ca 2 år sedan borrat en brunn för dricksvatten på tomten. Vattenådern som slagrutegubben visade missades och slutresultatet var att vi tvingades borra 100 m för att få vatten, ca 10 liter per minut. Denna ringa vattenmängd ökade efter en tid, min egen teori kring detta är att hålet har "krackat" upp. Vi har sedan dag ett efter borrningen haft borrkax i vattnet som har täppt
Claes Sörmland: Det lite längre svaret är att det alltid bildas slam vid avloppsvattenrening. Antingen i en separat slamavskiljare som följs av rening som inte bildar slam eller i ett reningsverk med integrerad slamavskiljning.
KjellTimell: Idag vart det en sväng till "Grossen" och köpa det som saknades, det är ju fantastiskt att få 36-38% rabattbrev och ändå pröjsa 30% mer än nätbutiken, förvisso så tillkommer frakt så det blev i praktiken 17% dyrare än nätet. Vid komplettering är det ju helt klart värt att kunna kliva in och handla, även om det blir dyrare, mot att man får prylarna på studs. Jag fick tom kriga
rayab: [citat] Det var något nytt för mig låter som en intressant idé. Det är vatten från egen brunn. Är det torpargrund? Ja det är det. Tack för ditt svar
efji: Jag håller på att försöka bunkta material till kommande rust när jag ska lägga in golvvärme bland annat. Nu har jag fått huvudbry då det kommit ut DIAMONO PE-Xb/AL/PE-Xb slang på blocket i närheten av mig till ett ok pris. Frågan är om det kommer att gå att ansluta den slangen emot min redan inköpta LK fördelare och shunt.
Mikael 81: Steg 1 avklarat: röret är bortmonterat. Är det dödfött att försöka lossa renspluggarna med någon slags spray? Jag antar att det är packat med lin... Och så har jag förstått att det ska gå att få tag på en fyrkantsnyckel som passar om man anstränger sig lite - men jag vet inte vilken dimension jag ska leta efter?
Krilleman: 4cc klamma passandes på prisol: http://www.faluplast.com/sv/rorklammer/rorklammarsk-381105518-22mmcc-40mm-cv-20__1204 [bild]
leby: Bra om det ordnar sig! Det finns inv/utv R15 som jag använt några ggr för att förlänga ut ur dosorna.
Fotografen: Att vattenlåsen lutar har inget med problemet att det blir torrt i golvbrunnen att göra men det är inte rätt, det kan elller kan inte fungera; de ska sitta rakt. En vacuumventil kan placeras i något av rören där vattenlåsen sitter. Jag skulle koppla ihop handfaten till ett gemensamt vattenlås i det ena röret och sätta en vacuumventil i det andra. Går åt lite vita rördelar till
DejvidK: Lite uppföljning. Slog till på en pump och har nu tömt 2 regntunnor (200l-tunnor) och den här fungerar över förväntan! Bara kört slang (ca 25m) med munstycke med helt ok tryck!
Thomas_Blekinge: Jag skulle montera ett vattenutkast genom källarväggen. Lånade en borrhammare och borrade naturligtvis på fel ställe. Så blev det: Vad göra med ett extra hål? Ju det blev ett perfekt fäst för rörbockningsverktyget som annars bara haltade omkring i skruvstycket:
Caroline Gillis: Tack för ditt svar, men jodå, det är nog rätt säkert TML, levererad av ett "säkert" företag. Jag har t.o.m. åkt till dem (långväga) med luktprov på både kabel och vatten, och de kan ju inte annat än erkänna att det luktar illa. Men då ingen annan har klagat, så tar de ändå inte på sig ansvaret helt, utan vill gärna skylla på mitt vatten. Tycker det är otroligt märkligt att
Nybörjarnybyggare: [citat] Det är en sån här termostatblandare. Skulle det alltså kunna vara känselkroppen som är naturligt för långsamt reagerande? Men är inte det osannolikt då den faktiskt håller jämn värme ett hyfsat tag först, och sedan plötsligt blir det hett vatten? Isåfall borde den väl ha svårt att hitta rätt hela tiden vid långsamt flöde, eller? Samma sak om det är nåt som kärvar
Krilleman: Är det verkligen rätt vattenlås? Lägg upp en bild om du har möjlighet!
Krilleman: Ja det är du själv som äger ledningen in i huset från tomtgränsen och du får således bekosta bytet själv. Men är ledningen från -68 så är det gissningsvis antagligen i galvaniserat utförande och behöver bytas!
Andreas_kalmar: [citat] Fick köpa filter för att höja ph och ta bort järn sen fick jag byta alla rör i huset så det lär ta ett par år innan det blir billigt
ama3282: Vi har ett verk från Biovaccum som vi är väldigt nöjda med men jag kan ändå komma med bra saker att tänka på. Vårt verk är för 11 hushåll så det är lite större än vad du ska ha. Fördelarna med vårt verk är att allt mekaniskt förutom pumpen i mottagartanken sitter väl åtkomligt inne i vår bod. Det gör att om något går sönder eller behöver servas kan man stå inomhus och
Nötegårdsgubben: Gardena hade iofs den här, för koppling på hanfat. Kanske ska prova det istället. Känns lite smäckigt bara. http://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/slangkopplingar/adapter-for-indoor-taps/901160201/