Oldboy
Oldboy: Ring och hör med kommunen el det företag som tömmer om de inte kan återfylla brunnen efter tömning. Här hos oss slutade de suga torrt utan återfyllning för åtskilliga år sedan. Det kostar mer för dem att ta med sig allt vatten eftersom de då måste åka och tömma bilen mkt oftare än om de återfyller brunnarna med renat vatten och bara behåller själva slammet. Det är dock inte
4 svar · 1,5k läst
svartöra
svartöra: Jag har bara en datapunkt: när jag hade komposterna under pilen (typ 1 meter från stammen) blev det fullt med små pilrötter i dem. Jag flyttade dem en bit bort av den anledningen. Nu står de 7 meter bort och inga pilrötter ställer till besvär.
4 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Jag håller med @Jarlingar, passa på att göra lite lokalt fall när du har möjlighet och inget tätskikt. Faluplast gör mycket bra prylar. Väl värt att lägga på minnet! (y) Ser riktigt bra ut!
12 svar · 17,8k läst
·
Y
Yrrol: åh, min chans att få säga mig ha vittnat till stora avloppsrör som varit fullproppade med rötter från pilträd. Men för att bidra med något som helst vettigt i inlägget så: spolbilar har skärverktyg för få bort rötter.
6 svar · 9,0k läst
·
T
tompaah7503: Aha, så kan det troligen vara, att temperaturen får luften att krympa. Tack för varningen. Hade velat trycka med 6 bar vatten men den pump jag har hemma orkar bara trycka upp till ca 2,5. Med höjdskillnaden gav det iofs 4,5 nere i brunnen men ville ändå trycka upp det till 6 bar för att vara på säker sida.
4 svar · 4,3k läst
N
Nvidia: [citat] krilleman_215 fundera på en annan grej. Vad säger försäkringsbolaget om pluggat avlopp i vägg? Mvh
10 svar · 1,2k läst
J
JanneS69a: Nyfiken om du tänker anlägga en ny traditionell markbädd eller blir det en "kompaktbädd" via en tank? Finns bla Biorock och Argo. En tank som kopplas in efter slamavskiljaren och ersätter den traditionella markbädden av grus och sand. Funderar på detta själv då min egen markbädd inte håller måttet.
4 svar · 4,5k läst
P
polarsson: [citat] Japp på de två första frågorna. Och bra tips att ta hit någon som kan mäta luftflödena. Tack!
15 svar · 4,9k läst
·
O
Olof64: Fortsätter på denna tråd och ser om det kan ge svar på min fråga. När blandarna i huset stängs (oavsett vilken) smäller backventilen efter vattenmätaren. Är det tryckslag? Har förstått att mjukstängande kranar kan få bort detta men tycker smällarna låter högt så funderar på om det är annat fel och finns annan lösning?! Fel på backventilen? Tror det är en kontrollerbar
4 svar · 4,4k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Bakom spånet finns väl iofs plast å isolering.. Allt går ju lösa med sågen(y) Du tänker rätt ang isoleringen.
5 svar · 2,9k läst
M
mangomüsli: Då känns det faktiskt som jag testar att bara använda en anslutning. Hydroforen har ju varit kopplad så i många, många år utan att någon ens tömt den eller rengjort den vad jag vet. Vattenprov tog vi nyligen och vattnet smakar bra. Skulle man märka i framtiden att det inte är helt ok så går det att koppla om. Tack ska ni ha för bra svar.
3 svar · 11,8k läst
·
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Vattnet håller. Vi har endast sommarvatten där vi bor permanent så vi fyller ett gäng dunkar innan vattnet stängs av för vintern, blandar i lite AquaFix i varje och lagrar dem i krypgrunden. De fryser till och från men dunkarna håller så de är bara att tina upp.
7 svar · 7,2k läst
GK100
GK100: Är det den pumpen du har som står i handlingen och databladet ska den inte dra mer än ca:2.4 A annars går den tungt. Det är ju inte omöjligt att det är så nu när den stått oanvänd en längre tid. Att köra den långvarigt vid 3 A är lite för mycket för att vara nyttigt men det är iofs bra kylning nedsänkt i vattnet så i praktiken kan det gå bra.
7 svar · 5,3k läst
·
H
Helena_Gavle: Ojdå... skarvsladden förstås!! Tänkte slang när jag läste sladd. Fattar! Tack!
5 svar · 4,7k läst
Krilleman
Krilleman: Det vita röret ser ut som om det är förberett för kabeldragning, precis som föregående forumist beskriver. Vilken dimension och tjocklek har röret?
2 svar · 1,4k läst
·
N
noone70: Jag håller på att fördra pexslang till rörmokaren Röret kommer in i pannrummet genom väggen och där ska den anslutas till ett kopparrör. Det är på håret att slangen räcker så jag måste minimera utsticket. Hur mycket av pexslangen (34mm) måste sticka ut för att rörmockaren ska kunna ansluta till kopparröret?
0 svar · 1,7k läst
M
matkih: [citat] Nej. Men regler är ju regler, och jag tolkar det som att det är fel gjort. Jag är också övertygad om att det funkar och går att få tätt, men regler och försäkringsbolag brukar ju gilla varandra.
5 svar · 4,2k läst
dadid
dadid: Hej Gropen kommer även framledes vara nåbar, men bara i form av ett 600 mm glasfiberrör. Den slang som syns längst ner till höger på min bild har en ventil klart utanför det tänkta röret. Den måste ersättas med en skarv. Därefter fylls utrymmet utanför röret. Allt inne i röret vinklas upp så att ventilerna blir åtkomliga högre upp.
2 svar · 3,1k läst
·
A
A-Man_08: Det finns ju bdt filterlåda som man kan ställa på marken det är rätt smidigt, det kan ju vara ett alternativ om ni inte använder så mycket vatten.
3 svar · 6,6k läst
Z
Zed: Lösningen på detta blev ganska simpel: eftersom röret från fixturen är 90 och avloppsavsättningen 110 invändigt så finns därmed möjlighet att vinkla röret åt sidan något efter att ha stuckit ner det i gummimuffen. Minimalt med rörskarvar.
5 svar · 5,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det kan också vara galvledningar som håller på att sättas igen. [bild] https://www.byggahus.se/forum/threads/lagt-vattentryck-i-blandaren.70698/
2 svar · 1,5k läst
ricebridge
ricebridge: Kolla först befintlig brunns kapacitet, finns på Svenskt Brunnsarkiv på nätet. Räcker den till er också? Räkna på vilket som blir billigast, att dra ledning till befintlig brunn eller borra egen; ta in offerter. Men nöj er inte med att bara gräva brunn; se till att få en djupborrad. Grävda brunnar har en förmåga att sina, särskilt när man behöver dem som mest! Bara det att ni
1 svar · 4,5k läst
Krilleman
Krilleman: Nej, inget lin. Bara lite locher för att smörja kopplingen på sin höjd. Vatette får man smörja om man vill. Men delarna är redan lätt smorda i fabrik. Vatette Plast brukar jag dra dom två varven som står i anvisningen sen lossa och kontrollera så insticket fortfarande är är OK i "titthålet".
7 svar · 5,3k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Inte säker att det står på hemsidan såg om beijer bygg hade något
20 svar · 3,5k läst
·
D
Daniel 109: Stäng av pumpen så har du stängt av allt vatten. Jag brukar inte stänga av något.
9 svar · 3,9k läst
GK100
GK100: Det funkar bra.
3 svar · 12,6k läst
·
F
fidde_modo: Hej. Är i taget att borra efter vatten. Detta sker i Halmstad. Någon här som testat iområdet? Men har kört fast lite. Har både själv och några försökt oss på att hitta vart vi ska borra med hjälp av slagruta. Fått in en del starka drag. Nu till frågorna. * Kan man mäta hur djupt de ligger på nått sätt innan man börjar borra? * När vet man att man hittat rätt djup? * Vad är
5 svar · 4,3k läst
E
evading: :)
5 svar · 4,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Knappt. Monterar man inte en ny koppling ovanför den läckande varianten och monterar en ny halvkoppling från Vatette? (Glöm inte stödhylsa om det är prisol eller förkromade rör!)
30 svar · 13,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.