5 622 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Kalkavhärdning
Någon som har eller funderar på kalkavhärdning? Jag har en utrustning från HoH som fungerar men som är dyr i drift. Reklam kommer från Aquabion men det framkommer inte vilken skillnad det är på produkterna. Den senare är mycket billigare och tar ingen plats.
Den utrustning jag har påminner om Aquabion dvs den använder inte salttabletter. Installerad hängande på väggen vid ingående vatten. Vart 3-6 år får man byta elektrolyt (?)insatsen och den går på ca 4.000 kr. Funkar väldigt bra. Vattnet behåller således sin kalk men "slås sönder" så att rören i huset inte får beläggningar och vattnet är väldigt gott. Systemet liknar således Aquabion. Jag valde detta system just för att den inte tog någon plats i mitt trånga teknikutrymme. Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan dessa två produkter.
Jag har HoH's installation sedan huset byggdes för snart 13 år sedan. Att hålla på med salt tycks idag krävande och - väl - lite gammalmodigt. Men Aquabions installation verkar ännu mindre platskrävande och installationen billigare än den jag har nu. Jag kommer inte byta just nu men jag vill på sikt gärna ha ner driftkostnaden.
Jag har HoH's installation sedan huset byggdes för snart 13 år sedan. Att hålla på med salt tycks idag krävande och - väl - lite gammalmodigt. Men Aquabions installation verkar ännu mindre platskrävande och installationen billigare än den jag har nu. Jag kommer inte byta just nu men jag vill på sikt gärna ha ner driftkostnaden.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Undrar om de har mätt på hur mycket rören påverkas av det surare vattnet.
Zn2+ + 2HCO3- > ZnCO3 + H2O + CO2
Koldioxid är en av restprodukterna, koldioxid + vatten blir kolsyra, vilket borde innebära att vattnet blir surare. http://aquaexpert.se/vattenproblem/surt-och-aggressivt-vatten
Men om det bildas tillräckligt mycket så att det blir problem har jag ingen aning om.
Zn2+ + 2HCO3- > ZnCO3 + H2O + CO2
Koldioxid är en av restprodukterna, koldioxid + vatten blir kolsyra, vilket borde innebära att vattnet blir surare. http://aquaexpert.se/vattenproblem/surt-och-aggressivt-vatten
Men om det bildas tillräckligt mycket så att det blir problem har jag ingen aning om.
Klicka här för att svara