Vatten & Avlopp
Bernieberg: Vad händer med schaktet uppåt? Kan du ta dig ut genom taket så är det överlägset bästa lösningen.
Baskavoda: Det är en bra idé. Ska kolla hur mycket utrymme det blir över under kommoden. Får man plats med ett fördelarskåp med lucka så är det ju snyggare [citat]
Liteavvarje: Om jag inte har fel , så går det att antingen dra upp den ( gummiring som genomförning ) vicka på den och känn annars gängad , den gummikuts som sitter i stolpen där , har nog gjort sitt , svårt att se vad det är utan att ta bort den , inte säker men tror jag sett något liknande , men kan inte säga om det finns som reservdel tror det , bäst är att ta ett par foton i olika vinklar
kulle: [citat] Detta är ju information som kunde kommit tidigare i ditt första inlägg :p
GK100: Nej det går inte om vattenytan i brunnen ligger mer än 8-9 m under pumpen. Du kanske kan kolla vad som är fel på den du har?
1939: Nu är det klart. Rörmokaren kom och pluggade vattenrören under golvytan. Sen vek han ned böjen på avloppet och jag sågade av röret i källaren.
Krilleman: Ur Vatettes sortiment för klämringskopplingar gäller följande: 10mm & 12mm-kopplingar är G10. 10mm har färdig "slätända" 12mm behöver extra planadapter. 15mm-kopplingar är G15 15mm planadapter kan användas för att få slätända. 22mm kopplingar och uppåt är M-gängade. Således oanvändbara för att montera slangar med lekande muttrar direkt på gängan.
Liteavvarje: Ja det går även att skrapa flytspackel jättebra och lätt , för att få ett lokalt fall , den större delen kanske inte är så lätt ,bör komma till nästan direkt , innan det har brunnit helt med en vanlig bredspackelspade ; med ca 25-30 cm bredd , det blir som att skära lite stelt smör ( skivor )
ahlgren88: [citat] Har du rätt i :) Men då borde väl kanske Finja fuktstopp fungera ? Eller vad säger ni ?
Martin_355: oki doki. Får ta dit någon som kollar upp allt så man får klarhet i det hela.
Liteavvarje: [citat] Då vet vi :) synd att det inte gick det andra ,
D09: Något sådant? https://www.if-sakerhet.se/waterfuse-sakringen-for-vattenledningen.html
Pärran: Brunnen är inte med på sgu. Har ingen aning om hur mycket den ger men den räckte ju till för både hus och trädgård tidigare. Jag antar att det är en djupbrunnspump som gäller då det tidigare var en ejektorpump. Hur mycket flöde och tryck behövs för att få bra tjong i två vattenspridare? Duger det med en 20L hydropress?
Yrrol: Spolbilen har koll var han vill peta ner sin slang. Varmvattenbil kostar några kronor mer men bättre mot fett. Be om en bil rustad med kamera ifall spolbilen misstänker något som då kan bekräftas, såsom rasat rör eller råttbon. Kostar ~2500-3000kr. Visst kan du köpa spolslang och högrtryckstvätt för dom pengarna, men du saknar kunskapen att tolka ljudet och vrida slangen rätt (risk
Bo Berglund: Nja, jag kanske inte beskrev det hela så bra... Om jag refererar till bilden längst upp i tråden där man ser avloppsröret komma genom trossbotten, så är tanken att kapa röret vid muffen borta vid mittbalken. Där sätts det in ett 45 graders grenrör så att avloppet går rakt igenom via muffen och bortåt. På avgreningen byggs det upp med några böjar till undersida trossbotten och sen
PNO: Så här fick det bli. [bild] Har man procentade väggar så får man leva med att lite snett också är rakt. Det ska ändå på en kåpa som döljer alltihop.
Liteavvarje: Det är en microläcka eftersom det är grönt , prova först att dra den lite till , ca en halv sexkant den är platt ut på fotot , dra så att den högra spettsen kommer lite förbi vredet , det brukar hjälpa , ta toa elller hushållspapper och torka , efter några timmar samma igen , det syns direkt om papperet blir blött , då är det läck kan dras lite till , men inte för mycket , sen
Liteavvarje: Svar nej det är inte backen , det säkerhetsventil som ska öppna om trycket blir för stort i rören , den tank som sitter där är en hydro press , som ska vara fylld med luft till ca 1,5bar ibland mera när vattnet kommer upp så trycks luften ihop och pumpen stannar på tryckvakten , öppna kran ta en liter vatten , pumpen startar inte för så litet uttag , finns i reserv i tanken , men
Liteavvarje: Fotta ingen kan säga något utan att se det , gärna ett par bilder
tompaah7503: Okay, de som jag kollat på är märkta Qn 2,5 vilket jag har tolkat som 2,5 kubikmeter per timme i normalflöde. Finns även 1,5: or, hur som helst är det mer än vad vi gör av med per dygn så det lär då inte bli något problem. Tack för svar!
Krilleman: Vatette är det inte. Kanske en äldre VSH eller "no name" från bygglada.
Claes Sörmland: Jag hade fel, det var ett glaserat keramikrör och inte en gjutjärnsrör på ingående ledning. Verkar vettigt med tanke på den aggressiva miljö som en slamavskiljare skapar för metall. Tråkigt nog så tycks ingen av de smidiga Fernco-kopplingarna passa dessa 4-tums keramikrör med en ytterdiameter på 126-128 mm. Jag löste det med att slitsa upp ett vanligt markrör och värmepistolen.
Hemmakatten: Långt om länge svarar jag. Avloppet blev oanvänt under vintern. De gäster vi hade fick sova i bostadshusets gästrum och den vedeldade bastun gick att använda, med dopp i sjön. För några månader sedan hade vi funderat klar. Prototypens tips om att gräva upp slangen och koppla på avloppet tillfälligt visade sig fungera..Var tvungna att gräva 4 meter Den slangstump som var mellan
Nygge72: [citat] Ja att jag inte tänkte på att köra med nippel. Tack för tipset. Så blir det ju
Fotografen: Mät upp hur mycket ström beredaren drar. Är det i paritet med effekten och inom säkringens märkström så byt säkring, automatsäkringar kan gå sönder. Mät både vid beredaren och i centralen ifall du fått något konstig krypström, tex spik i kabeln. Drar beredaren för mycket ström är det nåt tok med den.
Lilllen: Ursäkta väldigt sen återkoppling... Mycket annat kom emellan. Har inte kommit vidare med detta projekt alls. Men börjar titta på det lite smått igen, då det vore skönt att kunna tvätta händerna i samma utrymme efter toalettbesök, och inte behöva gå upp en våning... :) Fast till att börja med så tänkte jag beställa rätt grejer då ändå andra rörgrejer ska beställas. Krille: