Jag försöker förstå något.
Jag bor i ett 2 vån flerfamiljshus fr 1950, vi har ett sk högtempssystem. Jag har luftat mina radiatorer då och då, men, vi har en avluftar-manick i pannrummet som också sköter detta, om än lite ineffektivt. Jag har för några år sedan bytt raddisen i badrummet o bytt mot vattendriven handdukstork. Fungerar perfekt.

För en tid sedan började grannen vägg i vägg renovera badrummet, vilket innebar vattenavstängning i källaren. Efter detta slutade värmen komma i torken. Jag luftade, men inte hjälpte. Jag snackade med grannen, som fick ringa hit rörmokaren igen, som luftade hos honom, och vips funkade det bra igen i min tork. Under mina 15 år jag bott här har många renoveringar o vattenavstäningar gjorts, men aldrig har min tork eller övrig radiator slutat ge värme.

Nu ett par veckor senare när badrummet hans börjar bli klart så var rörisen här idag och stängde av igen, för att göra inkopplingar på tapp-systemet, och högst troligt var han även på det slutna radiatorsystemet igen, då dem säkerligen också skaffat tork. Och nu slutade torken hos mig ge värme. Jag luftade, men det kom ingen luft vad jag kunde höra. Kontaktade grannen och meddelade detta. Ett par timmar senare har jag värme i torken. (jag vet ej vad han gjorde men luftade säkerligen)

En parantes i det hela. Grannen har lagt värmegolv, vattenslang, o för att koppla på sig på fastighetens radiatorsystem, vilket han inte får enligt våra stadgar, och som han fått info om. Han skall inte koppla in sig, har han sagt, och vi får hoppas det förblir så.

Oavsett värmegolvet, så undrar jag om deras rörmokare(som inte är svensk med tydligen är anställd som röris på firma i sthlm) gjort något konstigt med radiatorsystemet. För jag kan inte förstå hur luftbubbla hos grannen kan sätta stopp hos mig? Ett radiatorsystem måste ju fungera som jag ritat i bilden, och oavsett hur grannen gör i badrummet bör ju inte drabba mig, om nu inte rörisen gjorde nån knasig koppling i schaktet där rören ligger. Vad tror ni?

Har jag tur kan jag få foton från installationen, och kanske där se om det ser korrekt ut, men grannen är inte så samarbetsvillig.

Bilden skall föreställa ett hus med 4 lägenheter + källare.

• Schematisk bild av ett flerfamiljshus med rörledningar och radiator i en bostad som illustrerar värmedistributionssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grannens allt i allo har nog hittat röret till din handdukstork i väggen och kopplat in sin golvvärme i SERIE med den. Stänger han av sin värme så stängs din handdukstork av samtidigt.

De kanske trodde det var deras handdukstork de kopplade in sig på.
Du kan å andra sidan styra eller stänga av hans golvvärme :devilish:

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja jag har svårt att se ngn. annan logisk förklaring än att något hos grannen är kopplat i serie med din tork.

Krilleman
Är du säker på att din handdukstork går på radiatorsystemet?

Det var vanligt "förr" att koppla dom på VVC! Det är dock helt förbjudet idag.

Dracula Dracula skrev:
Jag luftade, men det kom ingen luft vad jag kunde höra.
Så som du skriver, så tolkar jag det som att du enbart öppnat luftskruven och ingenting hände. Annars borde du skrivit att det enbart kom vatten, och ingen luft.

Har systemet inget övertryck när du gör detta så blir det som du beskrivit. Har grannen sin tork kanske högre än vad du har din, och denne luftar på riktigt vis kanske detta också löser ditt luftproblem?
Fyll vatten samtidigt som du luftar.
:)

Nu har jag värme igen.
Snackade med grannen som denna gång inte luftade hos sig, utan rattade på injusteringsventilen i källaren, vilket jag inte köper. Jag själv rattade på denna, om den nu skulle låst sig på något vis. Grannen nämnde något att spiralen är något som reagerar på värme(hans engelska mkt dålig) och kan "Hänga sig"

Injusteringsventligen är en ratt, på ett redan injusterat värde(från firman som installerade bergvärmesystemet), vilket inte skall röras, om man inte måste tillfälligt strypa vattnet. Var spiralen gör vet jag faktiskt inte, men min tidigare gissning var att den finns för att minska tjutet i radiatorsystemet. En sektion av ett värme-system med en injusteringsventil och en spiralfjäder för bergvärmesystem.

iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Grannens allt i allo har nog hittat röret till din handdukstork i väggen och kopplat in sin golvvärme i SERIE med den. Stänger han av sin värme så stängs din handdukstork av samtidigt.

De kanske trodde det var deras handdukstork de kopplade in sig på.
Du kan å andra sidan styra eller stänga av hans golvvärme :devilish:
Visst skulle detta vara det värsta scenariot, men bör inte va troligt, med tanke på att dem redan hade två rörstumpar i sin vägg. Ja såvida de inte gjort nått generalknas.

Killen är faktiskt anställd på en rörfirma i Sthlm, vars firma är certifierade hos braschorg säkert vatten, eller vad den nu heter. Så jag tror inte det är nån hemmapulare så att säga. Men man vet ju aldrig.

Krilleman krilleman_215 skrev:
Är du säker på att din handdukstork går på radiatorsystemet?

Det var vanligt "förr" att koppla dom på VVC! Det är dock helt förbjudet idag.
100% säker.

S Snål-Jocke skrev:
Så som du skriver, så tolkar jag det som att du enbart öppnat luftskruven och ingenting hände. Annars borde du skrivit att det enbart kom vatten, och ingen luft.

Har systemet inget övertryck när du gör detta så blir det som du beskrivit. Har grannen sin tork kanske högre än vad du har din, och denne luftar på riktigt vis kanske detta också löser ditt luftproblem?
Fyll vatten samtidigt som du luftar.
:)
Jo vatten kom direkt,sjäkvklart. Hade det inte funnits vatten så hade jag angripit problemet på annat vis. Men, vattnet var kallt, dvs ingen cirkulation. i källaren var vattnet varmt. Så 3 saker kan va fel. 1) injusteringsventilen i källaren 2) luft i systemet 3) grannen har stryp mitt vatten pga fel koppling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.