Hej!
Jag funderar på att bygga en ny toalett/dusch i min lägenhet. Dock skulle jag vilja placera denna på en ny plats. Ca 3 meter från det gamla avloppet och rören skulle behöva dras tvärs genom en hall. Finns det några komplikationer i detta? Och hur stort behöver fallet vara?
Med vänlig hälsning,

Claes Sörmland
Fallet är minst 1%, så 1 cm per meter rör.

Själva svårigheten i dragningen beror på byggnaden. Sen tillkommer det juridiska med bygglov/bygganmälan/bostadsrättstyrelser o s v.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fallet är minst 1%, så 1 cm per meter rör.

Själva svårigheten i dragningen beror på byggnaden. Sen tillkommer det juridiska med bygglov/bygganmälan/bostadsrättstyrelser o s v.
Tack för snabbt svar! Du kanske är såpass kunnig att jag kan sända dig en skiss på planlösning för snabb koll innan jag kallar dit någon för på platskoll?

Med vänlig hälsning,

Claes Sörmland
Jag är ingen större stjärna på dragning av rör i byggnader men det finns säkert andra här!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är ingen större stjärna på dragning av rör i byggnader men det finns säkert andra här!
Tack för svar! Då avvaktar jag och ser om någon annan är peppad på att kasta en blick :)

Krilleman
Kolla först med styrelsen vad dom anser om ingreppet i fastigheten!

Du äger ju inte avloppsrören. Du äger bara rätten att bo i lägenheten.

Kök och parkett & tapeter är "ditt" förenklat sett.

Som andra redan skrivit, du bör börja med att fråga föreningen. Föreningen har ett ansvar att säkerställa att det inte finns någon risk att andra medlemmar drabbas. Oftast går ju rören i samma rum i de olika bostäderna. Om du flyttar på detta så ökar risken för skador i lägenheter under din. Då måste du visa att allt görs korrekt och utan någon risk för andra.

K klimt skrev:
Som andra redan skrivit, du bör börja med att fråga föreningen. Föreningen har ett ansvar att säkerställa att det inte finns någon risk att andra medlemmar drabbas. Oftast går ju rören i samma rum i de olika bostäderna. Om du flyttar på detta så ökar risken för skador i lägenheter under din. Då måste du visa att allt görs korrekt och utan någon risk för andra.
Hej!
Självfallet kommer jag fråga huset. Min frpga är rent praktisk. Vad som är möjligt och ej.

Då är svaret enkelt. Självklart är det möjligt. Sen beror det på hur det ser ut vad det skulle kosta, samt vad som behövs för att föreningen ska godkänna förändringen. Det bästa är väl att du går till en kompetent firma och ber om ett anbud

Krilleman
Vissa föreningar kräver att en viss VVS-firma gör arbetena på det som är föreningens egendom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.