Bor i radhus byggt för snart 50 år sedan. I källaren har jag en vertikal avloppsstam av gamla sorten i kolstål som spruckit upp i en som mest ca 2 mm bred spricka på en sträcka av en meter ungefär. Det ser nästan ut som att röret varit utsatt för ett "inre övertryck". Bifogar bilder.

1.) Är det invändig korrosion som spräckt upp röret eller finns annan orsak?
2.) Hur kan jag bäst åtgärda det hela kortsiktigt? Samfälligheten har gått ut med att de har för avsikt att anlita ett företag som utför epoxylining av rören invändigt som ett kommande underhållsarbete. Skulle något jag gör kunna förvärra skadan? (Jag tänker lite som när man petar i nåtkitt i sprickor i en bordläggning på en båt, är kittmaterialet stenhårt är det ju inte bra.)
3.) Kan ju linda glasfiberväv utvändigt som jag impregnerar med epoxy - men är rätt omständligt och dyrt. Något som jag kan smeta i sprickan Vertikal avloppsstam i kolstål med en spricka och rostfläckar i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång spricka längs vertikal avloppsstam i källare, visar möjlig korrosionsskada på röret.
Skapa konto
Vertikal avloppsstam i kolstål med ca 2 mm bred spricka mot bakgrund av en källarvägg.
Skapa konto
Kolstålsrör med vertikal spricka och rostfläckar som uppvisar tecken på läckage.
Skapa konto
vore vettigt tycker jag - men vet inte vad. Förslag mottages tacksamt.

Orsaken har jag inga förslag på. Men enklaste åtgärden, när det nu är ett synligt rör, är att kapa bort det och sätt ett nytt rör. En enkel operation som du klarar själv på ett par timmar.

Jag skulle inte peta I det där utan fullständig backup av en firma.
Röret kan vara sprucket, kanske till och med helt slut.
Skarvar kan lossna och gegga invändigt kan lossna och göra massiva stop.

Men, skicka iväg de övriga I huset om det finns några innan du börjar kapa.
Ha allt material frame osv.
Gå på muggen innan du börjar jobba, det går säkert bra det här.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hmmm, ska det linas är väl frågan ifall det räcker, om inte ytterhöljet är helt?
Är du rädd för att det ska spricka vilken minut som helst, så är väl enklast och billigast (och lättast att återställa) att spänna några rörklämmor runt, så att det åtminstone håller ihop. Sen skulle jag omedelbart kontakta rörfirman som samfälligheten tänker använda, för vidare reparationer.
Jag håller med @Workingclasshero , peta inte i det där i onödan.

H hempularen skrev:
Orsaken har jag inga förslag på. Men enklaste åtgärden, när det nu är ett synligt rör, är att kapa bort det och sätt ett nytt rör. En enkel operation som du klarar själv på ett par timmar.
Kapa ovanför sprickan med dubbla snitt och ta bort en bit kan jag nog göra....sen kanske jag kan lirka ur röret ur undre muffen? Men man har ju känslan av att det är nån slags bly som tätar med i muffens överkant där inre röret är nerstucket i muffen? Men blir det inte ett svårt jobb få ihop det hela? Har ingen aning om hur man hanterar dessa gamla rör...

ricebridge ricebridge skrev:
Hmmm, ska det linas är väl frågan ifall det räcker, om inte ytterhöljet är helt?
Är du rädd för att det ska spricka vilken minut som helst, så är väl enklast och billigast (och lättast att återställa) att spänna några rörklämmor runt, så att det åtminstone håller ihop. Sen skulle jag omedelbart kontakta rörfirman som samfälligheten tänker använda, för vidare reparationer.
Jag håller med @Workingclasshero , peta inte i det där i onödan.
Knappast rädd för att det ska spricka, låter starkt när jag knackar på det. Inte är det heller genomrostat i största allmänhet. Men den här sortens rör är väl spröda, så vet inte om en klämma runt och börja dra åt känns rätt?

Jag skulle nog visa röret för någon i samfällighetens styrelse, de bör ha detta med sig i upphandlingen av relining/stambyte, det är ju inte osannolikt att andra har samma problem.

När jag googlar på det får jag upp många olika artiklar som påpekar att man inte kan relina rören om de är för dåliga, då måste de bytas. Dvs innan relining sker måste ni inom samfälligheten besikta systemet och laga det som är trasigt. Reliningen ska förebygga skador, inte laga dem.

• Gilla
Hallstrh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.