Hej
Håller på nytt avlopp till stugan. Tänkte köra med Bagas biomoduler för infiltrationen.

Nu har kommunen konstaterat att dom vill ha en upphöjd infiltration då det stod vatten i provgropen. Jorden är genomsläpplig men blir ganska lerig ngn meter ned.

När jag läser om upphöjd infiltration så verkar det likställas med markbädd. Är det så det fungerar? Kör man bagas biomoduler som vanlig infiltration så läggs dom direkt mot jorden, men med markbädd skall det ju vara ett gruslager under. Kan man inte bara lägga biomodulerna högre upp och fylla över med jord, eller måste det vara grus under?

Mvh/Larsa

L
Kommunen har info om utförandet , även Bagas har det
Det går bara inte att ställa något på backen , fylla jord runt och tro , att nu fungerar det ,
Upphöjd innebär lite mer än rakt ner i marken , du vill väl inte ha skitvatten som kanske rinner ut på gräsmattan när det inte sjunker ner
Ska vara från botten av infiltrationen till vatten i mark min 1 meter gärna mer

Jo jag kollar ritningar på olika ställen. Tycker dock det är lite luddigt...

Är upphöjd infiltration samma sak som markbädd? Eller finns det skillnader?

L
I princip samma funktion men olika utföranden , det ska vara en bädd på på alla sorter , annars filtrerar det inte
Upphöjd kan innebära en pump som pumpar upp det till bädden , sen det med sort , plast eller betong är en smaksak , men finns det mycket vatten en kort bit ner , så fodrar det lite mer för installationen , det måste kontrolleras med grävning
Det är ruta ett i allt

Upphöjd infiltration har man väl bl a när marken inte är tillräckligt genomsläpplig. Då funkar det ju inte bättre för att man lägger infiltrationen direkt på den ogenomsläppliga marken.
Allt hänger på markens genomsläpplighet.

Jo jag har grävt provgropar och gjort jordanalys. Kommunen har inspekterat och påpekar att det står 20cm vatten i provgropen. Det är först nu när det regnat så mycket som det hänt....

Iaf så skall jorden vara ok, men avståndet till grundvatten får litet. Så jag behöver höja infiltrationen en bit. Vattnet är dryga metern under mark, så jag behöver få spridarröret ngn dm ovan marknivå. Biomodulerna är 30cm höga så de hamnar ca 20cm ned i marken.

Jag kommer pumpa från slamavskiljaren då den hamnar lägre hur jag än gör.

Men behöver jag då ha dräneringslager med rör + sandbädd under. Det bygger 70cm nedåt..

http://baga.se/wp-content/uploads/2014/05/biomoduler_instr.compressed.pdf

I instruktionen står det förstärkningslager min 40cm, men inte mycket mer. Får kontakta Baga tror jag...

L
L
En sak till som av yttersta vikt , du säger vatten en meter ner i marken , tänk då till lite .
En slambrunnsinstallation är djupare än en meter , den kommer att stå i vatten ,
Då kanske brunnen måste ankras i en betongplatta i botten ,
Vid total tömning kommer den att bära sig åt som en båt och vill flyta upp , har själv sett både
brunnar och tankar poppa upp som en kork , med rören stående som plockepinn ovan mark
Kanske en betongbrunn kan vara något , enligt lika som den andra tråden
Du bör nog tänka till lite om det jag säger , vad som är lämpligt och kan göras ,
Men valet är ditt

Betongbrunn is the shit.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips.
Grejen är den att jag tror inte grundvattnet står så högt bara för det är lite vatten i provgropen. Den har varit torr sen i början på sommaren, men nu har det regnat så väldigt mycket sista tiden så marken har svårt att ta hand om ytvattnet. Vi har tvärtom problem med att det är dåligt med grundvatten...

Men men, kommunens ord är lag...

Claes Sörmland
BAGAs manual är ju rätt tydlig. Deras plastmoduler ersätter spridarlagret så det är bara att schakta bort matjorden och bygga upp på höjden med markbäddsand 0-8 tills avståndet mellan sandytan och högsta grundvattennivå överstiger 1 m.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Tack för tips.
Grejen är den att jag tror inte grundvattnet står så högt bara för det är lite vatten i provgropen. Den har varit torr sen i början på sommaren, men nu har det regnat så väldigt mycket sista tiden så marken har svårt att ta hand om ytvattnet. Vi har tvärtom problem med att det är dåligt med grundvatten....
Larsa, jag har funderat på samma sak. Mina provgropar infiltrerade vattnet bra under en längre tid. Både från mina "manuella" tester och det regn som kom. Men de senaste veckorna (med mycket regn) står det mycket vatten kvar i groparna. Frågan är om det beror på att det är just "öppna hål" eller om det är marken runt om som blir mättad när det regnar mycket? Skulle jag göra ett perkolationstest nu skulle det troligtvis bli MYCKET sämre värden...

Claes Sörmland
När man tar ställning till grundvattennivån för en avloppsanläggning så gör det när det ytliga grundvattnet står som högst. Det brukar vara i november efter hösten regnande och innan marken frusit och det ytliga grundvattnet har haft tid att ta sig djupare ned i marken. Även på vårkanten efter snösmältningen står det ytliga grundvattnet högt en tid.

Det behövs minst 1 m skyddsavstånd till grundvattnet. Fuska inte här för då renar inte infiltrationen avloppsvattnet.

Provgropar som står öppna en lång tid i regntider är inget vidare för att säga något om grundvattnet. För att hålla koll på grundvattnet brukar man gräva igen gropen och lämna kvar ett 110 mm vertikalt avloppsrör som är perforerat längs den nedersta metern och omgivet av makadam längst ned. Sen är det vara att mäta grundvattennivån i detta rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.