Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sakta minskade flödet ur våra handfat, diskbänksho och -vask och tvättbänksbalja i tvättstugan.
det var till att riva ner och göra rent, inte bara vattenlåsen utan rören hela vägen ner i avgrunden.
(Tack gode Gud för att vi numera har plaströr!)
Hur kan det fastna och samlas så mycket blaj?
Sist tog jag avloppet från vask, disklåda och diskmaskin i köket.
Plockade ner allt, och det var 16 delar, förutom skruvar och packningar.
Varning äckliga bilder!
Alla delar:
"Blajet":
Rensat och ihopsatt (hoppas att det blev rätt):
Hur sköter man det hela för att slippa gör om denna procedur vart femte år?
Har nu höjt varmvattensberedarens termostat till max, med tanken att det inte skall stelna och fastna så mycket blaj i rören.
Somliga pratar om kaustiksoda. Måste man ta till så grova metoder?
Då vi har eget avlopp är vi rätt noga med att inte hälla fett och annan skit i vasken.
Och i handfaten? Där är det ju bara lite tandborstning och handtvätt!
Hur gör ni andra?
det var till att riva ner och göra rent, inte bara vattenlåsen utan rören hela vägen ner i avgrunden.
(Tack gode Gud för att vi numera har plaströr!)
Hur kan det fastna och samlas så mycket blaj?
Sist tog jag avloppet från vask, disklåda och diskmaskin i köket.
Plockade ner allt, och det var 16 delar, förutom skruvar och packningar.
Varning äckliga bilder!
Alla delar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Blajet":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensat och ihopsatt (hoppas att det blev rätt):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur sköter man det hela för att slippa gör om denna procedur vart femte år?
Har nu höjt varmvattensberedarens termostat till max, med tanken att det inte skall stelna och fastna så mycket blaj i rören.
Somliga pratar om kaustiksoda. Måste man ta till så grova metoder?
Då vi har eget avlopp är vi rätt noga med att inte hälla fett och annan skit i vasken.
Och i handfaten? Där är det ju bara lite tandborstning och handtvätt!
Hur gör ni andra?
Ja det är något som man nog inte kommer undan med (rensa avlopp/vattenlås). Dock så har jag märkt att det är stor skillnad på hur vattenlåsen är konstruerade för att de skall samla på sig diverse skumma ting. För 8 år sedan så renoverade vi köket och med det nya köket så har jag aldrig behövt rensa vattenlåset. Det gamla samt de jag har på toaletterna behövde/behöver jag gå igenom minst 1 gång om året..
Jag har också noterat att det fungerar bättre i kök än i badrum. Kan det vara maskindiskmedel som ger en rensning? I badrummet byter jag hela systemet med några års mellanrum. Kostar inte mycket på Claes Olsson
Klicka här för att svara
