2 466 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Har vi fel på avloppsavluftningen?
Vi har en 1 1/2 plans villa där ett vattenlås i tvättstugan på nedre plan i bland töms så vi får avloppslukt där. Någon enstaka gång har även vattenlåset i toa på nedre plan dragit ur. Avloppsavluftningen går ut i ett rör genom yttertaket men jag vet inte var och hur det är anslutet. I samband med att vi bytte takbeläggning så kommenterade en av takläggarna att det inte luktade avlopp i röret för avloppsluftningen vilket det normalt brukar göra sa han. Jag misstänker att det någonstans är fel lutning så att vi får ett vattenlås i själva avluftningsröret.
Min fråga är hur skall jag göra för att hitta ett eventuellt fel på avloppsavluftningen?
Min fråga är hur skall jag göra för att hitta ett eventuellt fel på avloppsavluftningen?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är inte helt ovanligt att det är halvstopp någonstans så att röret är fullt med vatten. Eller lokalt bakfall.
En variant är att försöka spola ledningarna. Antingen själv med "avloppsrensarslang" till högrtyckstvätt, eller ta dit en spolbil, de kan även skicka in en kamera, och avslöja hur rören ser ut.
En variant är att försöka spola ledningarna. Antingen själv med "avloppsrensarslang" till högrtyckstvätt, eller ta dit en spolbil, de kan även skicka in en kamera, och avslöja hur rören ser ut.
Har själv varit med om att papper ligger kvar i övre kröken på snålspolande toalett. Det blir då som en hävert och vattnet kryper sakta ur och tömmer vattenlåset, särskilt om man är borta några dagar. Man måste tydligen spola rejält innan man åker bort.
För att testa. Lägg i 1-2 meter toapapper i toalettstolen som efter ett rejält toabesök och samtidigt som någon annan spolar med knappen intryckt tills hela behållaren är tömd så lyssnar du vid golvbrunnen på nedre plan efter sörplande bubblande ljud. Lys även och se om vattenspegeln sjunker. Några millimeter är normalt.
En rolig idé är även att koppla dammsugaren till avluftningen på taket. Lyssna samtidigt efter bubblande ljud i golv och bjälklag efter ditt misstänkta extra vattenlås. Lukta sedan i röret, luktar det inte avlopp så är det inte kopplat ihop.
För att testa. Lägg i 1-2 meter toapapper i toalettstolen som efter ett rejält toabesök och samtidigt som någon annan spolar med knappen intryckt tills hela behållaren är tömd så lyssnar du vid golvbrunnen på nedre plan efter sörplande bubblande ljud. Lys även och se om vattenspegeln sjunker. Några millimeter är normalt.
En rolig idé är även att koppla dammsugaren till avluftningen på taket. Lyssna samtidigt efter bubblande ljud i golv och bjälklag efter ditt misstänkta extra vattenlås. Lukta sedan i röret, luktar det inte avlopp så är det inte kopplat ihop.
Klicka här för att svara