Hej,
Har fått stopp i avloppet i köket, är det nåt man själv kan fixa på något sätt, tänkte på sån där pinne med en rund gummi grej som man pumpar?

Eller ringer man HSB som får fixa det?

Tack på förhand

• Avloppsrör öppning under köksskåp med synliga smutsavlagringar, fråga om avloppsstopp kan åtgärdas själv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan gå med en sådan där gummigrej, kom ihåg att fylla handfatet med vatten, det krävs vatten för att den ska fungera.
Men du verkar ha monterat bort avloppet så stoppet är väl längre in?

Ring HSB.

Ja, jag trodde det var först i slangen, så rensade den men felet kvarstod.
Det är röret som går in i väggen som är på bild.
Felet är alltså längre in.

Vem ringer man?

Tack på förhand

• Informationslappar på en vägg med kontaktuppgifter till servicecenter och fastighetsjour för akuta fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta tills i morgon bitti, ikväll/ natt lär de inte göra något ändå. Ring telefonnumret på den nedersta lappen, "felanmälningar, vardagar".

Tack för hjälpen, ska ringa de imorn.

De kom och fixade i 30min.
De använde en maskin med slang och en borste på och körde ner 7m i röret.
Föreningen står för kostnaden (bor i bostadsrätt).
Hade det vart själva låsrören hade jag fått betala.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skönt att det löste sig på ett bra vis!

Ja då var det alltså stammstopp, det hade kunnat gå illa. Då kan det bli översvämmning i den lägenhet som ligger närmast stoppet, vattnet från alla lägenheter högre upp kommer upp genom vasken. Är det då i värsta fall en stam med blandat köks och toa avlopp, så blir det riktigt tråkigt.

Med andra ord, var aktiv och felanmäl omgående när det börjar bli stopp igen, sådana stopp har en tendens att återuppstå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.