E
earlo: [citat] Vi betalade 50000 kr för pumpen och installationen nu när vi bygger hus. Men då är entreprenören där för övriga markarbeten också
1 svar · 2,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Syftet är främst att ta in luft när man spolar i toaletterna så att vattenlås inte dras torra. Det är problemet som du troligen råkar ut för om du pluggar avluftningen på taket. Stryper du avluftningen så fryser den lätt igen på vintern vid strypningspunkten. Därför är standard 110 mm avluftning i kallt utrymme. Man kan gå ned i dimension när man drar genom uppvärmt
7 svar · 5,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du kan ju alltid köpa en bussning 10x15 med planpackning i. (Inget lin behövs) Trio gör denna varainten som även säljs på Biltema! http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8187017-overgangsnippel/
12 svar · 4,6k läst
·
A
axelvic: Tack för svar! Det finns inget inne i huset som skvallrar om något alls! Det jag har för mig är att sonen sa att det skulle finnas tankar nedgrävda för den påbörjade jordvärmen. Det verkar ju ganska dumt, men inget som förvånar!
3 svar · 821 läst
·
S
silash: Hej! Finns det möjligen nån som vet - mellan tummen och pekfingret - vad det kan kosta att installera en toalett med multrum? Jag funderar på en mullis eller compostera, men lyckas bara hitta vad själva produkterna kostar. Jag kommer inte att kunna göra något själv utan behöver ta hjälp av hantverkare. Och med grävning med mera antar jag att det blir en del ...? Någon som vet?
0 svar · 834 läst
M
mogge_73: Blir det inte tätt kan den suga luft, låter som det troligaste.
4 svar · 986 läst
S
skutten11: Det blir nog svårt att försörja ditt kar enbart med Niben . Om du har plats sätt en 200L i serie efter Niben , då blir du aldrig ( nästan ) utan VV , det kan bli bad och dusch i samma veva
1 svar · 743 läst
S
sune73: [citat] https://www.blocket.se/stockholm/Infiltrationsslang_78675418.htm?ca=11&w=1
10 svar · 11,1k läst
bonkeman
bonkeman: Tack ska ni ha! Ska prova att smörja upp först. Återkommer med resultat :)
16 svar · 5,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ska du bara ha dusch handfat och WC på samma matning så går det alldeles utmärkt med Vatettes Trippla brickor och badrumsfördelare! Jag har skrivit om dessa förut och lagt upp lite informativa bilder här: https://www.byggahus.se/forum/threads/foerdelarskap.302085/#post-2789797
4 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Purus har en oljespärr för sina vanliga plastbrunnar, dvs en annan vattenlåsinsats. http://www.purus.se/produkter/produkt/bolja-oljesparr/ Men denna är alltså ingen oljeavskiljare, och blir inte godkänd av kommunen såsom oljeavskiljare i garaget. I alla fall om kommunen gör rätt.
72 svar · 64,3k läst
S
skutten11: [citat] Då blir det att smörja damen , kan vara ett litet aber med hennes häck , men är det en halvstor maskin så kan han ta upp en häftig klump och sätta tillbaka den , då klarar sig häcken
26 svar · 5,9k läst
I
inspectah44: Får nog inte plats med kulventil då det ska kopplas i ett LK vuk-skåp. Pexröret blir väldigt kort.
6 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Här har du vad du behöver: [bild] https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll-kompl/
53 svar · 54,0k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: Hej! Jag skulle vilja be er om tips & råd inför en VA ändring vi planerar att göra till sommaren. I samband med en renovering av tvättstugan vill vi flytta VM eftersom väggen den sitter på skall rivas när vi börjar med en utbyggnad av huset. Då är vi i o f s minst ett år bort men eftersom vi ändå gör om så vill vi passa på. [bild] Första frågan rör den befintliga
0 svar · 5,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det borde räcka, ja! Under förutsättning att man inte har badkar kanske. Vi hade en 100 liters under 24 år, när våra barn växte upp och började på gymnasiet. Det finns ju inget mervärde i att stå i hetvattenregn när man väl är ren. Då är det bättre att bygga en liten bastu.
5 svar · 3,7k läst
·
FreQa
FreQa: [citat] Tack ska kolla. Sambon fick inget vatten alls. Nu kommer både varmt och kallt.
2 svar · 3,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag kan inte svara på vilket minireningsverk ni ska välja men två saker kan jag tillföra: 1. Två eller tre kammare på slamavskiljaren är inget som kommunen ska snöa in på. Det finns ingen juridisk grund. De ska ta ställning till om slamavskiljarens funktion, d v s avskiljer den slam tillräckligt bra? D v s är produkten är testad för detta. T ex IFÖ sålde på 90-talet en
3 svar · 3,5k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Säkert samma typ av aktiv substans som i bokashikomposter. Köp en sån istället så får du i alla fall lite näringsrik jord på köpet.
4 svar · 3,2k läst
L
Ludde76: Ville bara tacka för eran hjälp! Blev skitbra, tog lite bilder på resultatet. Men mobilen hamnade i spabadet innan jag hann lägga upp dem:rolleyes:
6 svar · 1,8k läst
·
S
skutten11: Angående det med hela längden , eftersom du är så kunnig i detta , så förklara hur motståndstråd kan vara allt mellan 2 och 60 meter och leverera en effekt i yttersta ändan utmed hela längden utan att brinna upp , eftersom den är klippbar var som helst Det med hög svansföring har du nog inga problem med , det syns i dina inlägg lite här och där ., med den ena efter den andra s.k .
24 svar · 26,6k läst
·
T
Tegelväggen: Tack! Jag förstår! Tror jag... det verkar som om man kan trä på den lite för långt och sen föra tillbaks den LS-måttet. Ska se om jag hittar en sån, annars får jag testa med en vanlig rak koppling först. Har det så lyxigt att det bara är några rum som berörs och den sektionen gick att stänga av.
2 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Försök att få upp en bild på hur det ser ut så får du antagligen flera givande svar och produkt-tips! Och är det ca 22mm galvaniserade stålrör (utvändigt mått på själva röret) så är det 15-delar du ska ha. Kallas även 1/2".
1 svar · 996 läst
M
magnusj: Absolut, det ska bytas!
11 svar · 12,1k läst
·
O
Oldfart: Tack allihop! Det här blev ju ett lite roligt sammanträffande. Saker bara faller på plats! =) Av en händelse så har jag varit på kallvinden och rotat medan ni svarade. En sak jag gjorde var att riva undan gamla mattor som låg på golvet. Under dem hittade jag anteckningar på golvplankorna: "Här varit varmvattenberedare" samt två anteckningar om proppade kall- och varmvattenrör. Det
5 svar · 2,6k läst
·
sliderr
sliderr: tack
2 svar · 725 läst
L
Lolight: Du skulle kunna montera några fuktsensorer på väl valda ställe.
1 svar · 1,4k läst
·
J
Jocke_M1909: Ifall man vill skulle man kunna andvända en annan typ av rör. En som man kan kallbocka Bockradien på DY 20 är 80mm stog det i monteringsanvisningarna https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-tryck/tappvattenvarmesystem-ror/ror/uponor-mlc-rir-1881867-213
19 svar · 3,8k läst
·
K
Kaboff: Problemet med att överklaga är att det dels drar ut på tiden och här som det råder hög skyddsnivå "natura2000 och kommunal badplats" så krävs det bra grejer, men när det kommer till de domar jag läst så hjälper det inte med att tillverkaren har dokumenterat verkningsgrad osv för det är inte oberoende, så i slutändan är det vad den handläggaren har bestämt sig för att släppa
7 svar · 2,0k läst
N
norddal: [citat] Ja absolut den kopplingen kan vara ett alternativ. Tack:ok:
4 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.