Hej!
Badrummet på landet är från 60-talet och ska renoveras när ekonomi finns. Tills dess ville jag byta duschblandare till en något nyare som jag har liggande.
Nu kommer rören underifrån (se bild) men på den nya kommer de bakifrån. Jag tänkte köpa ett blandarfäste (se lånad bild) eftersom avståndet mellan rören är samma.
Nu är jag inte på landet, utan bad min mamma skicka en bild på hur det ser ut. Sedan tänkte jag att någon ned erfaren blick kunde se ifall det är en äldre och ovanlig dimension på rören och om jag i så fall behöver en adapter (eller vad det kan heta). Någon som vet?
Ledsen för dålig kvalitet på bilden...
Mvh
Martin
Badrummet på landet är från 60-talet och ska renoveras när ekonomi finns. Tills dess ville jag byta duschblandare till en något nyare som jag har liggande.
Nu kommer rören underifrån (se bild) men på den nya kommer de bakifrån. Jag tänkte köpa ett blandarfäste (se lånad bild) eftersom avståndet mellan rören är samma.
Nu är jag inte på landet, utan bad min mamma skicka en bild på hur det ser ut. Sedan tänkte jag att någon ned erfaren blick kunde se ifall det är en äldre och ovanlig dimension på rören och om jag i så fall behöver en adapter (eller vad det kan heta). Någon som vet?
Ledsen för dålig kvalitet på bilden...
Mvh
Martin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Har du en himla tur och får lös förskruvningarna så kanske det bara är att byta blandaren mot väggfästet. Har du otur så är det inte samma cc avstånd och sen kanske 16mm rör och så är ju cirkusen igång.......
160cc är det nog med största sannolikhet på blandaren.
Problemet är förskruvningarna. Dom är då M26 och inte 15-gänga!
Lättast trotsa allt är nog att kapa prisolen och köra dit två raka kopplingar eller ballofixer.
Sen bocka upp två nya rör till korrekt blandarfäste.
Problemet är förskruvningarna. Dom är då M26 och inte 15-gänga!
Lättast trotsa allt är nog att kapa prisolen och köra dit två raka kopplingar eller ballofixer.
Sen bocka upp två nya rör till korrekt blandarfäste.
Klicka här för att svara