danne9
danne9: Jag ger upp nu. Körde igenom några gånger till, tills varmvattnet tog slut. Vattnet går ner bra överallt även om det bubbar fortfarande. Ska de va någon skillnad om man har vattenlåsen i eller inte? Nu återstår att vädra ur den "goda" lukten i hela huset :)
17 svar · 60,8k läst
harry73
harry73: Det var tråkigt :(
1 svar · 7,5k läst
Krilleman
Krilleman: Trio verkar inte vilja skylta med någon dokumentation om den heller när man kikar närmare på produkten. Kör då på Vatette istället. (y) http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/kulventiler4bf4.html?tx_mmpdb_pi1[product]=1874&tx_mmpdb_pi1[via]=9&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=57a607969e7efed4d1a9081703c2fe6f
3 svar · 5,3k läst
·
S
sorkin: Om någon fortfarande läser denna tråd så blev det en "vanlig" snålspolande från Gustavsberg som jag justerade ner till minsta spolmängd. Med lite spoldiciplin har vi klarat oss med den obligatoriska årliga tömningen i 10 år nu men det har ofta varit precis på gränsen.
5 svar · 7,0k läst
S
Schalok: [citat] Jag har knackat med en polygrip på ventildelen utan framgång. Lite osäker på hur hårt jag vågar slå.
2 svar · 1,9k läst
·
Patrik Stenberg
Patrik Stenberg: Har fått offert på minireningsverk från Baga, men inväntar också offert på ett Fann minireningsverk. Vad har ni för erfarenheter av dessa, för och nackdelar, kvalitet, driftskostnader, livslängd, osv?
0 svar · 911 läst
Krilleman
Krilleman: Precis! Så se till att röret är i botten.
29 svar · 5,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är en Mora Term. I servicehandboken omnämns denna typen på sidorna 43-55. http://www.e-magin.se/paper/398b57km/paper/43#/paper/398b57km/40 [bild]
1 svar · 963 läst
·
Krilleman
Krilleman: Omöjligt att veta. Du får prova dig fram!
11 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Med gamla avlagringar invändigt skulle jag nog rekommndera hårdlödning!
5 svar · 7,0k läst
·
S
Sillmannen: En fråga till när jag ändå är på gång. Som sagt så var detta system nergrävt för länge sedan. Men finns/fanns det något krav på att brunnen (Som har 3 hus totalt kopplat till sig) måste synas och vara ovanför marken?
5 svar · 2,0k läst
nimhed
nimhed: Lysande. Så behöver man inte tiltbar så försvinner saga. Och har man gott om plats, väljer man Oden?
2 svar · 2,4k läst
M
MagHam: En del kommuner försöker kräva det men frågan är om det håller rent juridiskt. Problemet är att du kan ha svårt att bevisa att gällande utsläppsnivåer hålls o s v. Men det är pengar som kunde användas till något nyttigare.
1 svar · 4,5k läst
S
skutten11: Det beror på vad köper för 3-kammare , finns i helbetong eller plast ( 3 sektioner ) ska rymma 3 m3 totalt . Klart du kan ha pumpgropen vid ladan med självfall ner från 3-kammaren och pumpa därifrån Pumpgropen bör vara i diameter ca 0,5 meter och ha en vattennivå på min 0,5 meter , då går inte pumpen så ofta , och fyller slangen så en bra hävert blir Det med kommunen Nja , vad
17 svar · 3,4k läst
·
doublepeak
doublepeak: [citat] De två golvvärmerören kommer från kulverten som är typ en ecoflex thermo twin. De går in i skåp och anslöt till koppar rör för golvvärme utanför skåp. Är det alltså inte ok att skarva golvärmerör? Kanske detta är en hypotetisk fråga eftersom den skarven ligger ovanför en klack som inte är tillåten egentligen. [citat] Vill ni beskriva för en lekman hur det kunnat se
49 svar · 23,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: (y) http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/tappventiler5096.html?tx_mmpdb_pi1[product]=1805&tx_mmpdb_pi1[via]=16&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=d9f80284f653b0c2ee52a7c383492aee https://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Tappventiler-och-tappkranar--Vatette-Tappventil-med-vaeggfaeste-vaendbar-398476.html [bild]
14 svar · 7,8k läst
·
S
skutten11: Det med kondens på slangarna kommer du aldrig ifrån, därför armaflex 30 mm bäst som isolering överallt där dom ligger i fria luften och ut genom väggen Ett tips , dra ur slangarna och borra upp 110 sätt ett par 45 böjar så går det bra att få i dom , Sedan ska slangarna isoleras ut och ner mark , ut från huset min 1 - 1,5 meter för att det inte ska kunna tjäla närmast huset (
1 svar · 3,0k läst
·
Anders D.
Anders D.: Som gammal kemist som arbetet med bedömning av brunnsvatten under mer än 10 år, kan jag kanske tillföra lite ytterligare synpunkter: - Ytvatten från vattendrag är *alltid* olämpliga som dricksvatten. Behöver alltid kokas för att vara säker på att du inte åker på någon magsjuka. Alla djur gör ju sina behov i det fria och gärna i vatten .... - Grävda brunnar *kan* vara ok. Men se
10 svar · 5,2k läst
Krilleman
Krilleman: Det ser ut som PEX på din suddiga bild. Är det 16mm så passar detta bra: http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/monteringsdetaljer/tackbrickor-och-andtatningar/lk-skyddsror_77746939.aspx
2 svar · 3,1k läst
J
jkbpower: Jag fick ta bort lite plast i själva förminskningen och då gick det att vinkla 90 röret mer.Så det löste sig rätt bra.
13 svar · 16,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja i industrin hittar vi åtminstone kontaktorer som har hundratalet starter om dygnet, alltså många tusentals starter om året och ändå håller de flera decennier. Men OK, ofta är det inte då de allra kralligaste motorerna kopplade till dessa, utan ofta max typ 2kW osv.
23 svar · 6,0k läst
Krilleman
Krilleman: Nu har ju @ekaa88 slätände. Går det att få dit en muff så ja, varför inte! (y) Eller klämringskoppling 28x35 och lämplig längd 35mm kopparrör ner genom muffen 32/40-50 om man inte lyckas med limmet... Lite dyrare dock, men inget lim! http://www.faluplast.com/sv/ovriga-gumminipplar/gumminippelrsk-31062435040-32mm__1142 [bild]
5 svar · 1,9k läst
·
K
Kurtivan: Du är kung du Krilleman :)
4 svar · 3,7k läst
·
L
larsson r: [citat] Jo för att avloppet skall funka
24 svar · 6,8k läst
·
J
Jessnet: Provat det också utan resultat men det verkar ju vara det man ska göra enligt länken. Tack, ska prova igen!
2 svar · 5,7k läst
S
skutten11: Är nog ingen fara med det
5 svar · 1,7k läst
·
P
Peter_K: LK 8 mm. 5 kvm https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-5.htm?sClickID=pf42-86&gclid=Cj0KCQjw1q3VBRCFARIsAPHJXrEgmxJTuXdcdMWdvvVT6o0dGe0WsWVN7dMlbyIfiYSScG0CFsVqCBIaAo_1EALw_wcB
4 svar · 1,3k läst
M
mogge_73: Bomulsfilter har en tendens att slå ut det bundna syret i vattnet vilket gör att manganet oxiderar. Oxiderar järn eller mangan tycker inte avhärdningsfiltret om. Har du ett syrefritt vatten (borrad brunn med hydropress) är det ofta bättre att skipa dessa filter. Vad har du för avhärdare? Häll i några dl citronsyra i filtret så hjälper du till att rengöra filtermassan.
4 svar · 4,1k läst
Krilleman
Krilleman: Visst kan gängan i stålröret vara kass. Värre saker har ju inträffat.
19 svar · 12,0k läst
·
R
ryggskott: har inte någon avstängningskran till diskmaskin och tvättmaskin, brukar inte häller slå av huvudkranen om vi är borta länge, det har då funkat fint för oss än så länge iaf :)
91 svar · 38,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.