Renoverar badrum i sommarstugan och nu är det dags att koppla på vattnet. I källaren finns gammal koppar från hydrofor respektive varmvattenberedare.

När jag kapade rören och insåg att 15 mm klämring inte passade kom jag och VVS-butiken fram till att det är gammal 16 mm-standard och jag fick med sådana klämringskopplingar. Döm om min förvåning när jag inser att de glappar. Jag drar och drar men kopplingen sitter ändå lös så jag kan vrida den runt röret med handkraft. Alltså: 15 mm klämring får inte plats och 16 mm glappar. Vad är det för fel? Och vad kan jag göra?

Evigt tacksam för hjälp!

Anders i insjön

Bild

R
W Wengelin skrev:
Renoverar badrum i sommarstugan och nu är det dags att koppla på vattnet. I källaren finns gammal koppar från hydrofor respektive varmvattenberedare.

När jag kapade rören och insåg att 15 mm klämring inte passade kom jag och VVS-butiken fram till att det är gammal 16 mm-standard och jag fick med sådana klämringskopplingar. Döm om min förvåning när jag inser att de glappar. Jag drar och drar men kopplingen sitter ändå lös så jag kan vrida den runt röret med handkraft. Alltså: 15 mm klämring får inte plats och 16 mm glappar. Vad är det för fel? Och vad kan jag göra?

Evigt tacksam för hjälp!

Anders i insjön
Finns hylsor som man stoppar i i kopparröret om det är ett mjukt kopparrör.

Är röret mjukt(varmglödgat) eller hårt?
Diameter på röret?

Hur vet jag om det är mjukt eller hårt?

När vi mätte i butiken konstaterades 16 mm. Men det verkar ju vara bara nästan sant. Kan det vara 15,5 mm? ;)

R
W Wengelin skrev:
Hur vet jag om det är mjukt eller hårt?

När vi mätte i butiken konstaterades 16 mm. Men det verkar ju vara bara nästan sant. Kan det vara 15,5 mm? ;)
Klämringen skall passa exakt. Lätt gjort när man kapar röret att msn får lite grader. Kan tas bort med kniv/fil.
Med tumstock eller linjal kan du snabbt ta reda på om röret är 15 eller 16 mm.

R
Rör med vit plast runt är mjuka.... och behöver stödhylsa. Rör som har glödgats för att böjas blir också mjuka.

Jag har provat att fila, tom en liten avfasning, men 15 mm klämringen passar inte. Och 16 mm glappar.

R RapidSledge skrev:
Rör med vit plast runt är mjuka.... och behöver stödhylsa. Rör som har glödgats för att böjas blir också mjuka.
Då tror jag vi kan konstatera att dessa är hårda.

Ditt rör kanske har blivit lite ovalt när du kapade det? Det bör i alla fall vara 15 mm. 16 mm är det inte för då skulle ringen inte glappa och något däremellan har jag inte hört talas om.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
P peroande skrev:
Ditt rör kanske har blivit lite ovalt när du kapade det? Det bör i alla fall vara 15 mm. 16 mm är det inte för då skulle ringen inte glappa och något däremellan har jag inte hört talas om.
Ja kanske kanske har jag deformerat röret när jag sågat. Har i sådana fall lyckats med det på båda ställena (varm och kall). Det ska jag kolla i morgon.

R
W Wengelin skrev:
Ja kanske kanske har jag deformerat röret när jag sågat. Har i sådana fall lyckats med det på båda ställena (varm och kall). Det ska jag kolla i morgon.
Du kan också mäta innerdiametern på dina klämringar.

R RapidSledge skrev:
Du kan också mäta innerdiametern på dina klämringar.
Kan de variera? De är helt nya och ska vara 15 mm.

R
W Wengelin skrev:
Kan de variera? De är helt nya och ska vara 15 mm.
Eftersom du verkar ha ett ovanligt problem så är det bara att mäta upp delarna. Shit happens. Du behöver bara mm skala för att se om det stämmer.

R RapidSledge skrev:
Eftersom du verkar ha ett ovanligt problem så är det bara att mäta upp delarna. Shit happens. Du behöver bara mm skala för att se om det stämmer.
Poäng! Tips på vad jag kan göra om det misstämmer? Kan man expandera en 15 mm klämring på något sätt?

Rapport: först löste jag det genom att istället backa till närmsta befintliga koppling. Det blev lite extra jobb.

Sen var det en koppling som läckte och jag fick kapa ett rör igen. Med samma problem. Då konstaterade jag att det röret som jag hade problem med först var ett mjukt rör. De har helt enkelt tagit bort isoleringen från ett mjukt rör och satt som skarv. Det är fortfarande konstigt eftersom dimensionen bör vara 15 mm.

Hur som helst blev lösningen smått magiskt. En av klämringarna gick plötsligt på med en inte oansenlig mängd milt våld. Jag vet inte hur det gick till.

Tack för era inspel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.